raymani Startet 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2016 Nylig kjøpt meg båt, 2005 Askeladden 605 Explorer. Teaken i denne båten er ikke særlig pen. Tenkte å shine den litt, men det hadde vært kjekt om jeg kunne ta den ut, og gjøre selve jobben hjemme i garasjen, mens båten ligger på sjøen. Vurderer også å fjerne den bakerste teakplaten (bak sofaen) permanent, da det her kommer til å bli søl fra fiskeslo og blod, når man av og til tar fram fiskestanga. Kanskje også teaken på badeplattformene blir fjernet permanent, dersom det går å ta den av uten å ødelegge den. Er det noen som kan fortelle meg hvordan teakplatene er festet, på disse båtene, slik at jeg får til å løsne dem uten å ødelegge? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Lim og skruer pleier det å være. Helvete å løsne.... Sitér dette innlegget Link to post
raymani Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Ser at det er noen runde treplugger i teakplatene. Er det under disse jeg kan forvente å finne eventuelle skruer? Er man nødt til å bore ut pluggene, eller kan de løsnes på annen måte? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 skruene sitter nok under pluggene. pluggene kan nok enkelt vippes ut med en syl eller en kniv eller et hoggjern. Tenker at du bør forvente at det sitter veldig godt limt, og at dekket under ikke nødvendigvis blir så pent. Mitt råd er å pusse ned teaken og olje denne med feks Hövlings Golden teak. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Sett en tynn (3-4 mm) skrue midt i eksisterende plugg og skru den ned med en drill. Når skruen din møter hodet på skruen under teakpluggen vil pluggen komme opp som korken i en flaske vin. Kjenner ikke båt-typen, men jeg ville ikke forsøkt å få løs eksisterende teak med mindre planen var å legge ny teak. I tillegg til skruene du nevner er det brukt lim, og du vil aldri klare å få løs teaken uten å skade den med mindre de som monterte den en gang i tiden gjorde en usannsynlig dårlig jobb. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 På Askeladden Beetle så var teaken montert på aluminiumsplater ( med samme størrelse og form som teakplatene)som igjen var limt fast til glassfiberen, plugger og annet var kun for å få et realistisk utseende. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Eureka Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Du kan glemme å ta dette av som en hel plate og ta det med hjem i garasjen. Dersom det er ekte teak, så er den både skrudd og limt fast. Mao, skal du ta det av, så må det ødelegges. Men du sier "plater", er det ekte teak eller er det laminat teak med kunstig overflate ? Kam du ikke legge ut noen bilder av den så får du noen synspunkter? Er enig i at det klart beste er å rengjøre godt, eller slipe den ned, så behandle. Å ta den bort gjør man ikke før den sprekker og spriker alle veier og alt håp er ute. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Du kan glemme å ta dette av som en hel plate og ta det med hjem i garasjen. Dersom det er ekte teak, så er den både skrudd og limt fast. Mao, skal du ta det av, så må det ødelegges. Men du sier "plater", er det ekte teak eller er det laminat teak med kunstig overflate ? Kam du ikke legge ut noen bilder av den så får du noen synspunkter? Er enig i at det klart beste er å rengjøre godt, eller slipe den ned, så behandle. Å ta den bort gjør man ikke før den sprekker og spriker alle veier og alt håp er ute. Teaken var ekte nok den, men fortsatt limt på aluminiumsplater som igjen var limp fast i glassfiberen. Klagde på en som sprakk opp i løpet av vinteren og de sukka fælt når de skulle fjerne den, river med topcoaten for å få det løst. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.