Jump to content

Hvordan skjerme instrumenter etc i en åpen båt fra fuktighet?

Gudrun

Recommended Posts

Det dukker stadig opp nye åpne båter med styrekonsoll for litt mer røft bruk. Er og noen som har laget et nesten tett hus rundt fører, men som ikke kan låses.

Problemet med disse båtene er at når båten forlates må instrumenter som vhf, gps og kartplotter skrues løs og tas med hjem for at de ikke skal bli ødelagt av regn og sjødrev.. Ja finnes jo og disse individene som ikke vet forskjell på mitt og ditt.

Støpslene har etter en tid en lei tendens til å begynne med irr etc. selv om det legges plastpose etc over. 

Pussig at ikke det er noen som tenker på å lage noe slik at instrumentene kan stå igjen i båten, de er bare ikke synlige og heller ikke utsatt for vær og vind.

Må vi bare leve med slik det er i dag? Eller finnes det noen kloke hoder der ute som kan tenke ut noe for alle disse båtene som det bare blir flere og flere av?

Redigert av Gudrun (see edit history)

Kan jo la seg gjøre å lage et vendbart dashbord som snues slik at verdisakene vender inn i styrekonsollen f.eks. og låses slik.

Eller et låsbart lokk for å ha over.

Fantasien kjenner ingen grenser.

Et problem kan jo være at det er veldig lett å stjele kartbrikken fra kartplotterne.

Kanskje smart å ta den med så får tyven iallefall litt lang nese.

Min kartplotter kostet flesk i 2010, men nå er den vel ikke verd så mye så hender jeg lar den stå igjen om jeg bruker båten ofte.

Men har konsolltrekk over da, så ingenting vises direkte. Og er beskyttet mot regn og sjøluft.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Støpslene har etter en tid en lei tendens til å begynne med irr etc. selv om det legges plastpose etc over.

Støpsler som skal inn og ut med jevne mellomrom kan vel beskyttes med fett (batteripolfett eller lignende)?

Når det gjelder beskyttelse av selve elektronikken er det nesten rart ikke produsentene av båtinstrumenter ikke har sett mer over til mobiltelefonindustrien der enkelte lakkerer elektronikken med en tynn, elastisk og vannbestandig lakk for å hindre irr. Far min har jobbet med elektronikk i over 40 år, synes huske han har snakket om en lakkspray de bruker også på større elektronikk/printkort for å beskytte mot fukt. Lakken skal være mulig å lodde gjennom. Hadde gjerne være interessant å gi båtinstrumentene et lite lag når de er nye, for å beskytte mot det som kommer.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...