Jump to content

Hvordan bytte Bennett trimsylinder?

kverna@start.no

Recommended Posts

Skal få båten løftet opp, for å bytte styrbord trimsylinder, da den lekker litt.

Kan jeg bytte denne utenifra, eller må jeg inn i motorrom å løsne slangen der?

Klarer ikke helt å bli klok på bilde.

Ser at jeg trenger vesentlig lengre tid på å bytte om jeg må inn i motorrommet, da det er fryktelig trangt der.

bilde

Løsne festeskruene på nedre feste i trimplanet, løsne de tre skruene som står inn i skroget på øvre festet. Så må du løsne plastslangen fra albuen innvendig og deretter løsne albuen fra røret som går gjennom skroget eller skru løs røret fra trimsylinderen med albuen på. Når du så skal løsne selve trimsylinderen vil du erfare at den sitter i tetningsmasse (Sika eller tilsvarende)

Ved montering må du bruke ny tetningsmasse mot skroget slik at det blir tett mot sjøen.

Så nei, du slipper ikke unna å måtte skru også innenfra.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takk for hjelp Brigg. Ser nå at jeg kommer til ganske greit for å skru løs slangen på innsiden.

Var på Maritim å kjøpte ny pumpe i dag (der er det håpløst å få hjelp,- så derfor et lite oppfølgingsspørsmål).

Det sitter en ledning sammen med slangen på innsiden. Kan ikke se hvor denne skal være. Det er kun "hunn" gjenger i den nye pumpa, og intet sted å koble ledningen.

Ledningen sitter kanskje sammens med slangen på innsiden?!

PS! Dette finner jeg sikkert av selv når jeg skrur, men har litt tidspress på selve jobben grunnet truck etc.,- derfor søker jeg mest mulig info først.. :)

Viss lekkasjen er ut med stempelet så treng du ikkje demontera øvre sylinderfeste og gjennomføring for hydraulikk. Då kan du løysa nedre del som er festa til sjølve planet og gjenga dette laus frå øvre del. ( faktisk mulig å utføra når båten ligg på sjø så lenge øvre del er over vannlinje )

Når det gjeld kabel frå sylinderen så er nok dette signalkabelen for trimindikator. - har du indikatorlys på betjeningspanelet? Skal du bruka denne vidare må du flytta øvre del frå gammal sylinder over på den Nye, ev. kjøpa komplett sylinder med indikator montert.

Som sagt; finn ut kvar lekkasjen kjem frå...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...