Veblom Startet 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2016 Hei, jeg har tenkt til å kjøpe meg en maxi 68. Det er bare et problem, kjølboltene er støpt over og dette har gjort meg usikker på om det er et godt kjøp. Nåværende eier har ikke gått på grunn med den og den forje eieren sa at han heller ikke har gått på grunn. Er det noen som har noen råd å komme med? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Velkommen til båtplassen! Det eneste jeg tror du kan være helt sikker på er at båten har vært på grunn... Når det er sagt er kreftene i en såpass liten båt ikke allverdens og maxi er solid bygget. Om båten ser ut som om den er velholdt ville jeg ikke vært for bekymret. Maxi 68 er en fin båt Sitér dette innlegget Link to post
Veblom Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Det høres bra ut. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Dette er etter all sannsynlighet en båt som har vært på grunn, og med en hobby-reparasjon. Jeg ville være veldig skeptisk. Å ikke ha tilgang til kjølboltene er veldig negativt, dessuten er det usikkerhet m.h.t kvalitet på reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Dette er etter all sannsynlighet en båt som har vært på grunn, og med en hobby-reparasjon. Jeg ville være veldig skeptisk. Å ikke ha tilgang til kjølboltene er veldig negativt, dessuten er det usikkerhet m.h.t kvalitet på reparasjon. Jeg synes ikke vi skal hoppe rett på krisemaksimeringen. Husk hvilken båt det er snakk om her. Om denne lille (og solide) båten har gått så ettertrykkelig på grunn at den har delaminert/kjølbolter løsnet etc. vil det antageligvis finnes andre spor på båten som vil være synlig ved en ekstern inspeksjon. "Alle" båter som er såpass gamle har vært på grunn, men definisjonen av hva som er "å gå på grunn" vil nok variere. Om vi gir selgeren såpass tillit at vi ikke kaller ham en regelrett løgner kan man vel anta at han har vært "bortpå", men ikke kjørt på steingrunn med full pinne. Og om vi videre antar at det er slik har jeg vanskelig for å tro at en maxi 68 tar skade på kjølen ved slike hendelser. Hva med å spørre eier om hvorfor kjølboltene er støpt over? Avhengig av svaret kan jo vi bryggeskippere spekulere videre? Men å dekke til kjølboltene er jo ikke særlig smart, det er jeg helt enig i. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 -da jeg var i kjøpemodus, så jeg på en Naver 29 med oversøpte kjølbolter. Hele rommer under dørken var fylt med sement. Hensikten var å, på et vis, øke kjølvekten. Jeg hadde nok foretrukket å kunne se kjølboltene... Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Finnes mange tilsvarende båter på Finn, kanskje bedre å finne en annen? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Enig med siste taler Men hør med eieren, Veblom, om ikke annet fordi det er interessant å høre begrunnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 "Alle" båter som er såpass gamle har vært på grunn, men definisjonen av hva som er "å gå på grunn" vil nok variere... Men å dekke til kjølboltene er jo ikke særlig smart, det er jeg helt enig i. rep. av evt. skade fra grunnstøting kan være grei nok. men kjølbolter kan ikke inspiseres, hverken nå, eller når man skal selge. og det er kanskje dumt å regne med å finne en kjøper i fremtiden med samme innstilling som en selv. så lenge prisen er riktig i forhold til skavanken - altså det at tilstanden på kjølboltene ikke vil kunne fastslås, verken nå eller i fremtiden, er det sikkert et greit kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 (redigert) Jeg har eid en båt der kjølboltene var overstøpt fra verftet. Redigert 21.Mai.2016 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lazyjack Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Er du sikker på at dette ikke er standardløsningen på disse båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Er du sikker på at dette ikke er standardløsningen på disse båtene? Det er ihvertfall ikke standard på alle Maxi 68, og da tror jeg det ikke er standard på noen av dem. http://www.norskmaxiklubb.no/discus/messages/1/113.html?1184707333 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Baylife Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Ligger for tiden 5stk Maxi 68 på finn.no, så er jo gode muligheter for å finne en hvor kjølboltene ikke er støpt over. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Hei. At det er standard å støpe over kjølboltene er slik jeg ser det, er svært uvanlig. Kjølen er ment å tas av og boltene må på et eller annet tidspunkt sjekkes. I utgangspunktet kan det å kjøpe en 30-35 år gammel båt hvor man ikke kan se boltene og eventuell tilstand, resultere i at man blir medlem av hagebåtforeningen rimelig kjapt. Det å reparere skader rundt kjølen eller lekkasje rundt kjølboltene uten å løsne kjølen, er for meg bare kvikkfiks. Kjølen må løsnes og tilstanden på innfesting og bolter sjekkes. Når boltene da er støpt over, blir det noen timers arbeid å fjerne en cm og to med epoksi for å komme til, pluss at man ikke vet hva som dukker opp. Dersom det ikke er gjort fra fabrikk, lurer jeg jo på hvorfor det ble gjort? Det skulle ikke forbause meg om det en eller annen gang har vært en liten lekkasje rundt en bolt. Å sette en såpass stor jobb vekk til et verksted, blir kostbart. Jeg vil tippe ikke langt fra det du eventuelt betaler for båten. Jeg vil råde deg til å se båten på land og ta med en som har god greie på seilbåt. Gå nøye over innfestingen av kjølen mot skroget og se om det finnes noen tegn til rust i kjølsvinet og utenfor. Sjekk for delaminering og om båten har vært nedi. Sjekk seilene. De koster fort noen kroner. Samme med motor og rigg. Dersom alt ser greit ut.....kjøp båten og nyt seilturene. Det er ikke krise at boltene er gjemt under et lag med epoksi, men hos meg blir jeg skeptisk på om boltene er rustfri eller ikke. Uansett lykke til med båtkjøp :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.