Cirion Startet 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2016 Jeg har bestilt min første gennaker... 32fots seilbåt og 50kvm gennaker (9,74m lang båt). Da jeg ikke har gennaker utrustning fra før, har jeg kjøpt meg et fall og trukket i spinnaker rulla. Hvilken lengde og tykkelse skal jeg velge på skjøte? Hvilken blokk bør jeg ha i hekken? Jeg har ikke egne gennaker/spinnaker vinsjer. Hvilken størrelse skal jeg velge om jeg vil installere egne? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Dimensjonen på skjøtet dikteres av hvor tynn hyssing du er villig til å håndtere. Jeg synes 8 mm er minimum. Lengden må du nok nesten regne ut selv, men med gennaker blir det fort 2xLOA pr skjøte. Husk at skjøtet i lo skal fra vinsj --> blokk akter --> forbi forstaget --> tilbake til le skjøtepunkt + litt å gå på. Harken har gode kalkulatorer for dimensjonering av vinsjer her. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Lengde på skjøtene skal typisk være minst 2xLOA. Tykkelsen er ikke kritisk, det blir antagelig sterkt nok til å løfte båten uansett, tipper 8 - 10 mm er passe. Du kan fint bruke en av vinsjene på hyttetaket til skjøtet. Blokkene kan være helt standard bare de er av fornuftig størrelse i forhold til tykkelsen på skjøtene, en vanlig enkeltblokk med svivel på 50 til 80 mm tipper jeg skulle duge. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.