TB22 Startet 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2016 Noen med "hands on " erfaring der radar gir utslag på reflekser som padlere har på åren?Evt annen erfaring om dette virker. Monterte slik på åren og lurer på hvilket utslag de gir kontra uten. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Roger jo Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 (redigert) Hvis det disse så virker de http://www.radarreflex.com/ Ifølge denne tråden http://www.padleforumet.com/viewtopic.php?f=10&t=5642 Når padleåren er i luften. Redigert 21.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TB22 Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 hehe ja, leste den tråden. Er de brikkene jeg monterte. Vil nok teste dette bedre ut når en anledning byr seg :) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
ronbirke Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 De virker. Samme greiene som på rednings flåter og livbåter. Radarreflektor. Hilsen gammel styrmann. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Hvis en radar ikke klarer å se en kajakk fordi den er for lavt, hvorfor klarte jeg da å se blåser med Raymsrinen jeg hadde i forige båten min? Det er stor forskjell på radar og radar. Noen er laget spesifikt for å se ting i lav høyde eller på havoverflaten. Luftvernradaren du satt å så på er laget spesifikt for å IKKE se ting i lav høyde eller på overflaten. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Lazyjack Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Hvis det finnes en redningsskøyte i området du padler så ta kontakt med dem for en test. Jeg er helt sikker på at de vil være interessert i å teste dette. Vi som kjører redningsskøyte i farvann med mye padlere er veldig bekymret for at noen begir seg ut i tussmørket og mørke uten lys og tror at de blir sett. Når det er sagt er jeg i utgangspunktet skeptisk til disse refleksene fordi de er såpass lavt plassert. Sitér dette innlegget Link to post
Adriatic27 Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 (redigert) En radar MÅ ha Line-of-Sight for å se målet. En moderne 9.3GHz til 9.5GHz radar i øvre navigasjonsbånd for fartøy vil kunne oppdage så små reflektorer. Garmin sine radarantenner for fritidsbåter har vel 9.41GHz +-10MHz og ved riktig pulsrepitisjonsintervall og pulsbredde vil en slik antenne kunne registrere et så lite objekt ved line-of-sight fra radar til refleksen din. En 3Ghz radar i nedre navigasjonsbånd for fartøy vil mest sansynnlig ikke ikke oppdage den da disse ofte er dimensjonert for større objekter. Den kan oppdage deg med riktig PRI, pulsbredde og modulasjon på signalet. De fleste fartøy inkl. fritidsbåter har 9GHz radarer og de fleste store fartøy har både 3GHz og 9GHz. For å sammenlikne bruker man på militære radarer lav frekvens for lang rekkevidde og tidlig varsling av en trussel. En radar med høy frEekvens brukes til å pin-pointe et objekt. Biltema sin alutape vil gjøre samme nytten. Redigert 22.Mai.2016 av Adriatic27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 hehe ja, leste den tråden. Er de brikkene jeg monterte. Vil nok teste dette bedre ut når en anledning byr seg :) Har du en link til en forhandler i Norge? Dette kunne være en idé til gummijolla. Disse refleksene reflekterer jo også lys. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
TB22 Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 (redigert) Har du en link til en forhandler i Norge? Dette kunne være en idé til gummijolla. Disse refleksene reflekterer jo også lys. http://www.nemo.no/ selger diisse ved nutec Gravdal i Bergen. Har ikke funnet disse på nettbutikken men sender du de en epost fikser de det nok. Om noen er i Raunefjorden idag, gi meg en lyd så får de med radar teste ut :) Edit: nederst på denne siden finner du info om refleksene samt at de kan sende ja http://www.nemo.no/page/kajakkutstyr Redigert 22.Mai.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Kenneth 81 Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Det er vel heller det at med moderne teknologi er det mulig å maskere ut de viktige tingene på en helt annen måte enn man kunne på 80-tallet. Så jeg skal ikke være for skråsikker her - å teste med en av redningsskøytene som er foreslått her, er en god ide. Men man behøver i så fall ikke kjøpe dyre "reflektorer", noen runder med Biltema aluminiumstape vil gjøre samme nytte. Både og. Du kan gjøre svært mye fancy med digital signalbehandling. Men valg av prf, bølgeform og så videre påvirker også egenskapene til radaren. Største fordelen med moderne teknologi er at man kan ha fleksible "digitale" filtre som man kan justere etter behovet. Gamle radarer har fysiske filtre som ikke kan endres. Filtrene er alfa og omega for hva radaren kan og ikke kan se. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 En 3Ghz radar i nedre navigasjonsbånd for fartøy vil mest sansynnlig ikke ikke oppdage den da disse ofte er dimensjonert for større objekter. Den kan oppdage deg med riktig PRI, pulsbredde og modulasjon på signalet. De fleste fartøy inkl. fritidsbåter har 9GHz radarer og de fleste store fartøy har både 3GHz og 9GHz. For å sammenlikne bruker man på militære radarer lav frekvens for lang rekkevidde og tidlig varsling av en trussel. En radar med høy frEekvens brukes til å pin-pointe et objekt. Biltema sin alutape vil gjøre samme nytten. Her har du faktisk komplett og totalt feil. En lavfrekvent radar har i utgangspunktet ikke vanskeligere for å oppdage små mål enn høyfrekvente radarer. Snarere tvert imot. Under de fleste forhold så vil en lavfrekvent radar ha ett bedre utgangspunkt for å oppdage små mål enn en høyfrekvent radar. (Og så kommer clutter-forhold og en hel masse annet å gjør regnestykket komplisert og fører til en hel haug med situasjoner der en høyfrekvent radar kan gjøre det bedre enn en lavfrekvent radar.) Grunnen til at miltæret bruker lavfrekvente radarer til varsling og høyfrekvente radarer til målangiving er først og fremst at en lavfrekvent radar er langt mindre værfølsom og har mindre atmosfærisk demping enn en høyfrekvent radar, og kan demed oppdage mål på lengre rekkevidde med samme sendeeffekten. Men en høyfrekvent radar er mer presis enn en lavfrekvent radar med samme antennestørelse og gir en bedre posisjonsanvisning for å kunne skyte på målet med f.eks. luftvernmissiler. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Salt Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Takk for link til Nemo, epost avsendt! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Salt Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 - og brikker er kommet og montert tre og tre på fire plasser rundt på gummijolla. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
mons Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Bruker Garmin sin (GMR?)24 radar ofte. I finvær ser vi treklosser, kajakker og måker på flere hundre meter avstand. Med litt rufsete vær blir mye borte. For å se små mål stiller jeg radaren på 1/8 eller 1/4 Nm range i dårlig vær. Da ser jeg mye mer detaljer og kan sortere ut mer støy uten at kajakker blir helt borte. Tror den største forskjellen på radar i båt før og nå er bruksområdet. Tidligere ble radar brukt til navigasjon, og man skulle kjenne igjen øyer og kystlinje langt framme for å sammenligne med kartet og treffe riktig lei. Nå er mitt bruksområde å kontrollere at kartet er riktig "posisjonert" slik at øyer med mer er på samme plass på radar og kart slik at jeg vet om GPS/kart er riktig. Neste bruksområde er å se andre fartøyer med mer i sjøen. Det betyr at ting langt borte er uinteressant, og radaren kan zoomes til største oppløsning. Da framtrer flytestaker og stålstaker svært tydelig, og jeg vil tro at en liten reflektor gjør mye nytte. Hvis noen tar kontakt med leverandør og får sendt hit et sett klister kan jeg gjøre noen tester og legge ut. Burde være brukbar reklame.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.