Tom-Erik Hagmann Startet 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2016 Har byttet regulator men har bare 12,60v på batteriet men den øker til 13,40v ved 3500-4000rpm! Har målt stator fikk 21,00v ved ca 1000rpm! Er det normalt eller er det for lavt? Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Har byttet regulator men har bare 12,60v på batteriet men den øker til 13,40v ved 3500-4000rpm! Har målt stator fikk 21,00v ved ca 1000rpm! Er det normalt eller er det for lavt? Det er ingen regulator på en motoren. Du har vel byttet likeretteren tenker jeg. Er den godt fastskrudd til gods? Har du målt 21V ved 1000 o/min MED batteri tilkoblet? De lader ikke stort disse motorene så jeg tror det du måler er ganske normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Denne motoren har vel både likeretter og regulator i en del. Hvis den bare hadde hatt likeretter ville spenningen blitt mye høyere ved 4000 rpm. Hvor målte du? Hva måler du i hvilespenning på batteriet? Altså når det har stått ubrukt en stund og uten motor igang. Jeg ville gått over kablene og kabelskoene på strømledningene,de kan irre og lage endel problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Tom-Erik Hagmann Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Ja det stemmer at den har likeretter og regulator i en boks! Som regel ligger batteriet på 12.78v detter ned til 12.50v ca etter at jeg har startet! Jeg skal se over kablene så jeg er helt sikker på at det er iorden! Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Ja det stemmer at den har likeretter og regulator i en boks! Som regel ligger batteriet på 12.78v detter ned til 12.50v ca etter at jeg har startet! Jeg skal se over kablene så jeg er helt sikker på at det er iorden! Takker for svar! Det er så langt jeg vet ikke noen regulstor i den boksen. Det ver batteriet som holder spenningen nede. De lader så lite at de ikke greier å øke spenningen på batteriet noe særlig over 14V uansett. Vil du testet dette så prøv med å koble vekk batteriet når motoren går og mål spenningen da. Du skal få et godt tips: Koble vekk all elektronikk først. Hos meg eksploderte en mobil-lader som skulle fungere for både 12V og 24V anlegg når en dårlig batterikabel løsnet under kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Tom-Erik Hagmann Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Jeg kan ikke koble fra batteriet når motoren går, da dreper jeg jo likeretteren! Jeg har målt ut fra stator med likeretter koblet til fikk 16v ved ca 1000 rpm! Har målt ut av boks til batteri, der får jeg det samme som på batteri ca12.8v ved 1000rpm! Det samme tallet får jeg også på startsolenoiden! Så spenningen er lik helt til batteriet!! Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Jeg kan ikke koble fra batteriet når motoren går, da dreper jeg jo likeretteren! Jeg har målt ut fra stator med likeretter koblet til fikk 16v ved ca 1000 rpm! Har målt ut av boks til batteri, der får jeg det samme som på batteri ca12.8v ved 1000rpm! Det samme tallet får jeg også på startsolenoiden! Så spenningen er lik helt til batteriet!! Tja... Kansje likeretteren fyker, men de tåler ganske mye spenning. I allfall får du ganske mye høyere spenning enn 12.8 volt så det er nok ingen regulator der. Det er batteriet som begrenser spenningen på slike motorer. 12.8V hele veien tyder på at du har et bra ledningsnett. Det er jo bra! Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Må ikke koble vekk batteriet mens motor går nei,da ryker likeretteren. Jeg har en 1975 modell Johnson 70hk,og den lader nå 13,7 v på tomgang og full fart. Dette målte jeg på batteriet. Er du sikker på at regulatoren du byttet til er iorden? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Dette høres ut som en totakter(?) med ladespole og dermed kun likeretter (ingen spenningsregulator - ingen styring av magnetisering). Her et det litt informasjon som mangler: - Hvor stort er batteriet i Ampere-timer (Ah , At) - Var batteriet HELT fulladet når du målte? Jeg tipper som tronds63 at batteriet har holdt spenningen nede også ved litt høyere turtall da batteriet har hatt nok "ledig" kapasitet til å ta i mot ladestrømmen uten at spenningen har kommet høyere. Moderne påhengsmotorer har gjerne generatorer med styring av magnetiseringsstrømmen og slike generatorer har gjerne bra ladekapasitet med 20 A, 40 A og gjerne enda høyere ladestrøm på en del motorer. Eldre (påhengsmotor) motorkonstruksjoner hadde gjerne enkle ladespoler uten så stor ladekapasitet, gjerne bare 4, 6 eller 8 A har vært veldig vanlig. Da vil en ikke kunne løfte batterispenningen så mye før batteriet begynner å nærme seg fulladet og selv da stiger ikke spenningen så veldig mye, men batteriet begynner gjerne å miste mere væske. Vil man vite hvor stor ladestrømmen blir ved ulike turtall kan man benytte eksempelvis en slik: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/ Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Tom-Erik Hagmann Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Batteriet er helt nytt og er på 60 amper timer! Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Stusser litt på dette med likeretter\regulator jeg nå da. Jeg hadde for endel år siden en suzuki 25hk 1997modell med vanlig enkel ladespole som gav 25 v når jeg kjøpte den. Så kjøpte jeg ny likeretter\regulator,og motoren ladet riktig,altså bortimot 14volt. Jeg fikk til svar her på forumet at denne motoren hadde likeretter med innebygget regulator. https://www.youtube.com/watch?v=D0LdOUbII7A Sitér dette innlegget Link to post
Tom-Erik Hagmann Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Jeg kjøpte den boksen på ravns garasje å der heter den 10 amper regulator! Den orginale er på 12 amper, den koster 3300kr. Jeg kjøpte uorginal til 2150kr. Den ser slik ut! Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Stusser litt på dette med likeretter\regulator jeg nå da. Jeg hadde for endel år siden en suzuki 25hk 1997modell med vanlig enkel ladespole som gav 25 v når jeg kjøpte den. Så kjøpte jeg ny likeretter\regulator,og motoren ladet riktig,altså bortimot 14volt. Jeg fikk til svar her på forumet at denne motoren hadde likeretter med innebygget regulator. 2-takter eller 4-takter? Om den 25-hesteren var 2-takter tipper jeg det var likeretter uten noen form for spenningsregulator. Det jeg har sett flere ganger er at forhandlere (både Yamaha og andre merker) feilaktig kaller det de selger for regulator når boksen kun likeretter spenningen og ikke har noen form for spenningsreguleringsfunksjon. På generatorer med feltvikling der man kan styre størrelsen på feltstrømmen kan man enkelt styre spenningen ut fra generatoren slik at man får en best mulig spenning både ved lave og høye turtall og lav og høyere last. Dette har vært brukt i biler i veldig mange år, men fikk vel ikke fullt inntog på påhengsmotorer før 4-takterne kom. I påhengsmotorer var ladespole det vanligste i mange år. Det fungerer veldig greit med "gammeldagse" ladespoler så lenge batteriet ikke er fuilladet. Har man et ganske stort batteri er det ikke noe stort problem når batteriet er fulladet heller. Men man kan ikke regulere spenningen ut fra selve ladespolen. Skal man holde spenningen nede må man derfor etter ladespolen enten: - bruke opp strømmen med båtens elektriske utstyr - "svi av" energien i batteriet dersom batteriet er fulladet (da kan spenningen bli litt høy) - benytte en laderegulator som rett og slett svir av energien batteriet eventuelt er for lite til å ta i mot Jeg har selv laget meg en slik laderegulator som svir av energien det lille batteriet (26 Ah) i den båten ikke klarer å ta i mot. Men da må man ha bra med kjøleribber og de kan bli veldig varme. I tilfelle du eller andre skulle ha bruk for en slik løsning viser jeg til den gamle tråden: https://baatplassen.n...mp;hl=ladespole ....der jeg løste problemet med for høy spenning fra ladespole ved fulladet batteri (og relativt lite batteri) med en 14V, 50W Zenerdiode til 190 kr (NB! Zenerdioden MÅ monteres i en kjøeflens!). Videre satte jeg en vanlig 6 A likeretterdiode og en lavohm effektmotstand i serie med Zenerdioden for å beskytte dioden samt å få løftet "klippespenningen" over batteriet fra 14 V til ca 14,6 V. I videoen du linket til ser man jo at batterispenningen går helt opp i 15 V og så ut til å ville ha steget enda mer dersom han ikke dro av gassen (så fort som spenningen steg opp til 15). Var vel langt fra fullt turtall også. Tipper det var uregulert spenning som bare batteriet holdt nede. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.