Jump to content

Kobling av turteller på Lucas dynamo, Mercruiser 3,6 L

GeirFrode

Recommended Posts

Jeg skal koble opp en ekstra turteller på Mercruiser 3.6 diesel. Originalt har denne motoren turtelleruttak på giver ved svinghjulet. Den fungerer som den skal. Men jeg har en annen type turteller på flybridge, som senser på dynamo. Dette er en turteller som satt på de gamle BMW motorene jeg har byttet ut. Tenkete å prøve gjenbruk på disse turtellerne, og ser at det skal være mulig i følge el-skjema og koble turteller på dynamo. Men jeg er usikker på hvilket koblingspunkt jeg skal bruke. På koblingsskjema står det at AC uttak på dynamo er det rett, men det finner jeg ikke merket noe sted på dynamo. er det noen som kan peke på hvilken kobling som er riktig? Legger ved bilder som viser dynamo og skjema. Det skulle ikke være noe problem å koble en turteller separat på dynamo, og la den originale være koblet på egen giver. Må bare trekke en ekstra kabel. (se note 3 i bildet)

bilde

bilde

bilde

bilde

Vanlig betegnelse er W eller AUX. Er tatt ut direkte fra en av statorviklingene, før likeretteren. Om uttaket ikke finnes kan man lodde på en kabel.

Se link i signaturer min.

Én-polet dynamo med innebygget regulator trenger bare 2 ledninger, en tykk som går til batteri-pluss og en tynn som går til ladelampe.

Finnes det et uttak til for tynn ledning er det sannsynligvis turteller.

Din dynamo ser ut til å ha 4, muligens 5 uttak. Antagelig er dynamoen 2-polet, da vil du ha en tykk minus-ledning også, til batteri eller motor gods.

Ville vært nyttig og sett mer av den tegningen på siste bilde.

Jeg har nok en topolet dynamo, ja. Det går en tykk ledning fra dynamo  til motorblokka. Jeg finner ingen uttak med noen av de merkingene det her er snakk om. Det kan se ut som om det er ett ledig på dynamoen. Men det mistenker jeg er strømførende (+), siden det er isolert. Muligens i parallell med der den orange ladekabelen sitter?

Her er litt mere av koblingsskjemaet, men det sier svært lite. Ledning fra dynamo går bare til giver, og så videre til plugg i kabelstokk.

bilde

Takker!

Den med ledningen på er merket L2 tror jeg. Det ser sånn ut, ihvertfall. Den isolerte har jeg ikke klart å finne noe merking på. Det er ikke brukt uttak til turteller fra dynamo i dag. Det et egen giver bak ved svinghjulet. Men den gamle turtelleren jeg har på "fly'en" har bare mulighet for W uttak på dynamo. Vil jeg ødelegge noe om jeg forsøker å koble den på der?

Hmmm.Den med brun ledning merket L2 går til ladelampe, såvidt jeg kan tyde skjema. Det blir vel ikke riktig? Og da står jeg vel kun igjen med det ene punktet som er isolert?

Etter tabellen til Joerg, skal det være merket med STA for turteller på Lucas dynamoer. Det punktet har jeg foreløpig ikke funnet. :confused:

Beklager, i min skisse er det den og den som ligger til stator.

1.) Sjekk da den øvre.

2.) Finner du ikke STA eller liknende betegnet da kan du la dynamoen gå.
Så måler du kontaktpunktene (Multimeter innstilling DC) mot minus.
Et av kontaktene burde da vise deg ca. 1/2 spenning enn du finner mellom B+ og B- på dynamoen når den går.
Den med halve spenning er da koblet inn før diodebroen = kan brukes som W.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...