Jump to content

Mariner 40 hk 2 takt 1998, hakker/kutter på tenning over 5000 rpm

oggevann

Recommended Posts

Hei............

Jeg har en mariner 40 som jeg ikke skjønner noe av!

Jeg kjøpte båten med den nevnte motoren.
Den går ikke som den skal, den hakker/kutter på tenning.
Jeg sjekker at det ikke er noe falsk luft, renser forgassere,filter,prøver en ny blære, bytter tank/bensin, og slanger.

Men fortsatt så lugger den og jeg føler den svikter på tenningen
Plutselig kan den stoppe opp og være vannskelig å få start på ( spessielt når den er litt varm ).

Jeg sjekker også at den ikke blir for varm og kontrollstrålen er som den skal.. (ny impeller for 2 år siden)

Jeg velger å sette den på verksted for å be de fikse den, mekaninkeren ringer og sier at den er feiljustert på gass og tenning. Da ber jeg han justere ALT som kan justeres etter boka, samt foreta en kompresjon test. Alt er OK.

Jeg hiver den på vann, og prøver i gjen...
Den går som den skal opp til ca 5000rmp
Da kommer det noen små lugg ( høres ut som plugger) etter 5 min med kjøring sjekker jeg nok en gang at den ikke er for varm, og kjører videre. SÅ skjer det noe, den går som den skal å jeg kjører ca 1 timer variert for å sjekke at det er som den skal.

Dagen etter ringer jeg til mekanikeren og forteller hele turen, og han ber meg om å bytte pluggene. Jeg kjører ned og henter med nye orginal plugger. Da jeg kommer hjem så hiver jeg på disse, og prøver! Men da går den Io like ille som før jeg satt den ned, det høres ut som tennings kutt, pluggene er oljete/blaute og hakker, akkurat som om man vipper av og på dødmanns knappen kjapt...

jeg mistenker st det er dårlig kontakt, noen som kan gi meg tips ??
HJEEEELP!!

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Mariner 40 hk 2 takt 1998 3 cyl hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Guest Moderator

Du må nok vente mer enn 8 minutter på svar. :wink:

Men generelt øker muligheten for gode svar om man følger reglene for emnetitler: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Vedkommende ville nok sett ut som et spørsmålstegn om du bare sier "Mariner 40 hk 2 takt 1998 3 cyl?"

Synes det høres ut som et jordingsproblem, og ikke plugger eller timing. Kanskje en elektriker kan se på ledningsnettet for deg? Gå over isolasjon og sjekke om "hjernen" (hvis det er en komponent som styrer tenning da..) virker som den skal? Jeg synes du beskriver en jordings- eller isolasjonsfeil eller en mekanisme som kutter strøm når spenningen når et punkt. Kanskje det er en feil i kontrollboksen din? Har du en annen du kan låne og teste? Sjekke pluggledninger og kontakter fra kontroll til motor?

Noen med bedre kunnskaper enn meg kan sikkert hjelpe deg bedre. Håper du finner ut av det :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Si ifra hvis du finner ut noe mer Oggevann? Lykke til! :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...