Jump to content

Bayliner 3058 -92 Steyer 246 bravo 2drev, får ikke opp i plan


jesse50

Recommended Posts

Får du den ikke opp nå eller fikk du den ikke opp i fjor?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis propellhubben er slitt så vil jo motoren få høyere turtall en normalt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis du kun har en motor på 246 hk i en 30 fot båt har du nok for lite hk til å få hastighet noe særlig over 20 knop uansett.

 

Var ombord i en 34 fot Storebro med to stk 105 hk diesel motorer, den gjorde max 12- 13 knop. Litt større båt,men din burde gå litt fortere.

 

Om du har en def propel med løs hub slurer den og du vil ikke få fart, men høyere rpm som du skriver.

Med en litt mindre propel enn du har vil du jo få mer turtall og om du får mer enn motorens maks turtall er prop

for liten eller feil med den og.

 

Hub kan byttes i originale Bravo 2 propeller, så du kan prøve det først før du bytter til større diameter.

Men ikke forvent 30 knop om det bare er en motor.

Om du er i Oslo området har jeg ny hub og utstyr til å bytte. Send en IM om du er interessert.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Du er ikke en av dem som har importert båt og satt inn dieselmotor men beholdt drevet med utveksling for bensinmotor? Bayliner 3058 er jo en typisk importbåt. Det fremgår ikke av tråden din om du noen gang har hatt bra fart på båten din. Jeg gikk i denne fella første gang jeg importerte US båt.

Link to post

Hvis du kun har en motor på 246 hk i en 30 fot båt har du nok for lite hk til å få hastighet noe særlig over 20 knop uansett.

 

Var ombord i en 34 fot Storebro med to stk 105 hk diesel motorer, den gjorde max 12- 13 knop. Litt større båt,men din burde gå litt fortere.

 

Om du har en def propel med løs hub slurer den og du vil ikke få fart, men høyere rpm som du skriver.

Med en litt mindre propel enn du har vil du jo få mer turtall og om du får mer enn motorens maks turtall er prop

for liten eller feil med den og.

 

Hub kan byttes i originale Bravo 2 propeller, så du kan prøve det først før du bytter til større diameter.

Men ikke forvent 30 knop om det bare er en motor.

Om du er i Oslo området har jeg ny hub og utstyr til å bytte. Send en IM om du er interessert.

 

Link to post

Hvis du kun har en motor på 246 hk i en 30 fot båt har du nok for lite hk til å få hastighet noe særlig over 20 knop uansett.

 

Var ombord i en 34 fot Storebro med to stk 105 hk diesel motorer, den gjorde max 12- 13 knop. Litt større båt,men din burde gå litt fortere.

 

Om du har en def propel med løs hub slurer den og du vil ikke få fart, men høyere rpm som du skriver.

Med en litt mindre propel enn du har vil du jo få mer turtall og om du får mer enn motorens maks turtall er prop

for liten eller feil med den og.

 

Hub kan byttes i originale Bravo 2 propeller, så du kan prøve det først før du bytter til større diameter.

Men ikke forvent 30 knop om det bare er en motor.

Om du er i Oslo området har jeg ny hub og utstyr til å bytte. Send en IM om du er interessert.

 

Jeg satte inn en 300 hk Peninsular med et Bravo 2x på en Bayliner 3058 1991 modell, og den hadde en toppfart på akkurat 30 knop.

 

Du er ikke en av dem som har importert båt og satt inn dieselmotor men beholdt drevet med utveksling for bensinmotor? Bayliner 3058 er jo en typisk importbåt. Det fremgår ikke av tråden din om du noen gang har hatt bra fart på båten din. Jeg gikk i denne fella første gang jeg importerte US båt.

jeg kjøpte båten ifjor så vet ikke om det er bravo 2 for diesel eller bensin som sitter på. Tidligere eier mente båten skal gjøre 23 kn. med 8 persner ombord. som sagt begynner å tvile på det ja,,,

 

Link to post

 

Hvis du kun har en motor på 246 hk i en 30 fot båt har du nok for lite hk til å få hastighet noe særlig over 20 knop uansett.

 

Var ombord i en 34 fot Storebro med to stk 105 hk diesel motorer, den gjorde max 12- 13 knop. Litt større båt,men din burde gå litt fortere.

 

Om du har en def propel med løs hub slurer den og du vil ikke få fart, men høyere rpm som du skriver.

Med en litt mindre propel enn du har vil du jo få mer turtall og om du får mer enn motorens maks turtall er prop

for liten eller feil med den og.

 

Hub kan byttes i originale Bravo 2 propeller, så du kan prøve det først før du bytter til større diameter.

Men ikke forvent 30 knop om det bare er en motor.

Om du er i Oslo området har jeg ny hub og utstyr til å bytte. Send en IM om du er interessert.

 

 

hei er veldig interessert i å prøve og bytte hub,bor ikke langt unna Oslo... takk for svar,,,

Link to post

fant en på havna igår som har en Bayliner 2858 -97 med steyer 256 fra -08 og Bravo to drev det er så si lik båt både størrelse og vekt,

det var ikke noen problem å få opp den båten i plan , var samme størrelse på propellen som min dvs 18 1/4 x 19 

så da tror jeg må fortsette med den størrelsen på propellen, hvis ikke det hjelper ,så må jeg nok gå over motor å turboen ,,,

Link to post

Jeg hadde en 2958 og Steyr 256. Jeg klarte akkurat å få båten i plan, men hadde ikke noe å gå på. Jeg monterte til slutt trimplan med bredde 60cm, da senket jeg planingsterskelen til 12,5 kn. Jeg hadde bravo 2 drev. Husker ikke utveksling og propell størrelse, men alt kjøpt av Univa via forhandler.

2858 er en mye lettere båt en 2958 og 3058.

Redigert av Kjelli (see edit history)
Link to post

Jeg hadde en 2958 og Steyr 256. Jeg klarte akkurat å få båten i plan, men hadde ikke noe å gå på. Jeg monterte til slutt trimplan med bredde 60cm, da senket jeg planingsterskelen til 12,5 kn. Jeg hadde bravo 2 drev. Husker ikke utveksling og propell størrelse, men alt kjøpt av Univa via forhandler.

2858 er en mye lettere båt en 2958 og 3058.

hei

husket du om du måtte bytte de hydraliske armene også eller holder det å bytte til større flaps bare.By the way.takk for bra forslag.. 

men helt enig med deg,,, kan ikke skjønne at tidligere eier skrøt over at det ikke var noen problemer å få opp den i plan med 8stk ombord!!

Link to post

hei

husket du om du måtte bytte de hydraliske armene også eller holder det å bytte til større flaps bare.By the way.takk for bra forslag.. 

men helt enig med deg,,, kan ikke skjønne at tidligere eier skrøt over at det ikke var noen problemer å få opp den i plan med 8stk ombord!!

 

Steyr 246 i en Bayliner 3058 høres for meg ut som undermotorisering de-luxe! At den har kommet seg i plan med 8 personer ombord har jeg vanskelig for å tro på. Det må i så fall ha vært uten annen last, med nesten tomme tanker og 8 særdeles sulteforede supermodeller....

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

hei

husket du om du måtte bytte de hydraliske armene også eller holder det å bytte til større flaps bare.

Husker ikke, men tror ikke jeg byttet sylindrer. Men, det kan være fordel med doble sylindrer, gikk litt fort inn husker jeg, en skulle være forsiktig når en slapp de tilbake når en satt på fly

Link to post

Jeg klarte en gang å komme opp i plan med min gamle solide Windy 27 og Mercruiser 250 hk diesel med 9 voksne menn og nesten full tank (ca 400 liter på tanken).

Men fant fort ut at det ikke var særlig lurt å kjøre slik da jeg ikke fikk mere enn drøyt 3000 rpm på full gass.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Steyr 246 i en Bayliner 3058 høres for meg ut som undermotorisering de-luxe! At den har kommet seg i plan med 8 personer ombord har jeg vanskelig for å tro på. Det må i så fall ha vært uten annen last, med nesten tomme tanker og 8 særdeles sulteforede supermodeller....

ha ha ,,,ja har nok vært veldig tynne folk ombord,ja dessverre var det den motoren som satt i når jeg kjøpte den ifjor. ihht finn annonse gikk eier ut med 23kn. man skal visst ikke tru på alt hva folk sier  tydelig ,,

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...