jesse50 Startet 21.Mai.2016 Del på Facebook Startet 21.Mai.2016 Får ikke opp båten i plan ifjor. Da satt det på en 3blads stål propell 18 1/4 x19 har nå satt på en propell 17,25 x19 og da gjør den ikke mer enn 10knop, ? Noen som har noen bra svar Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Får du den ikke opp nå eller fikk du den ikke opp i fjor? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jesse50 Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Slet ifjor også da hadde jeg den 1gang i17 knop.viste seg at hubben var helt slitt, maks omdreininger skal være 4200 men fikk bare 3600 Turboen jobber som den skal, Jeg skal ringe univa imorgen for å høre om dem har noen ideer Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Hvis propellhubben er slitt så vil jo motoren få høyere turtall en normalt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jesse50 Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Ja helt riktig men det som skjedde var at jeg måtte kjøre i lav fart ellers slurra det å ingen framfart. Har funnet en ny propell alu 19 3/4 x 19 men er usikker på om den blir for stor? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Hvis du kun har en motor på 246 hk i en 30 fot båt har du nok for lite hk til å få hastighet noe særlig over 20 knop uansett. Var ombord i en 34 fot Storebro med to stk 105 hk diesel motorer, den gjorde max 12- 13 knop. Litt større båt,men din burde gå litt fortere. Om du har en def propel med løs hub slurer den og du vil ikke få fart, men høyere rpm som du skriver. Med en litt mindre propel enn du har vil du jo få mer turtall og om du får mer enn motorens maks turtall er prop for liten eller feil med den og. Hub kan byttes i originale Bravo 2 propeller, så du kan prøve det først før du bytter til større diameter. Men ikke forvent 30 knop om det bare er en motor. Om du er i Oslo området har jeg ny hub og utstyr til å bytte. Send en IM om du er interessert. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Trophy Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 (redigert) Prøv denne : https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/selector/#/step-one eller denne : http://www.rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm Redigert 22.Mai.2016 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
NovaMan Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 Du er ikke en av dem som har importert båt og satt inn dieselmotor men beholdt drevet med utveksling for bensinmotor? Bayliner 3058 er jo en typisk importbåt. Det fremgår ikke av tråden din om du noen gang har hatt bra fart på båten din. Jeg gikk i denne fella første gang jeg importerte US båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 (redigert) Spørs om den er grovt undermotorisert i tillegg. Et par av disse til salgs i USA har feks 7.4 (330) MPI eller to 5.0 a 170 og de klarer vel 30 MPH røffly 25 kn. Redigert 23.Mai.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
NovaMan Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 Jeg satte inn en 300 hk Peninsular med et Bravo 2x på en Bayliner 3058 1991 modell, og den hadde en toppfart på akkurat 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
jesse50 Svart 28.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Hvis du kun har en motor på 246 hk i en 30 fot båt har du nok for lite hk til å få hastighet noe særlig over 20 knop uansett. Var ombord i en 34 fot Storebro med to stk 105 hk diesel motorer, den gjorde max 12- 13 knop. Litt større båt,men din burde gå litt fortere. Om du har en def propel med løs hub slurer den og du vil ikke få fart, men høyere rpm som du skriver. Med en litt mindre propel enn du har vil du jo få mer turtall og om du får mer enn motorens maks turtall er prop for liten eller feil med den og. Hub kan byttes i originale Bravo 2 propeller, så du kan prøve det først før du bytter til større diameter. Men ikke forvent 30 knop om det bare er en motor. Om du er i Oslo området har jeg ny hub og utstyr til å bytte. Send en IM om du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
jesse50 Svart 28.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Hvis du kun har en motor på 246 hk i en 30 fot båt har du nok for lite hk til å få hastighet noe særlig over 20 knop uansett. Var ombord i en 34 fot Storebro med to stk 105 hk diesel motorer, den gjorde max 12- 13 knop. Litt større båt,men din burde gå litt fortere. Om du har en def propel med løs hub slurer den og du vil ikke få fart, men høyere rpm som du skriver. Med en litt mindre propel enn du har vil du jo få mer turtall og om du får mer enn motorens maks turtall er prop for liten eller feil med den og. Hub kan byttes i originale Bravo 2 propeller, så du kan prøve det først før du bytter til større diameter. Men ikke forvent 30 knop om det bare er en motor. Om du er i Oslo området har jeg ny hub og utstyr til å bytte. Send en IM om du er interessert. Jeg satte inn en 300 hk Peninsular med et Bravo 2x på en Bayliner 3058 1991 modell, og den hadde en toppfart på akkurat 30 knop. Du er ikke en av dem som har importert båt og satt inn dieselmotor men beholdt drevet med utveksling for bensinmotor? Bayliner 3058 er jo en typisk importbåt. Det fremgår ikke av tråden din om du noen gang har hatt bra fart på båten din. Jeg gikk i denne fella første gang jeg importerte US båt. jeg kjøpte båten ifjor så vet ikke om det er bravo 2 for diesel eller bensin som sitter på. Tidligere eier mente båten skal gjøre 23 kn. med 8 persner ombord. som sagt begynner å tvile på det ja,,, Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 x er en viktig betegnelse hvis du har diesel motor Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Uansett drevmodell er det mange forskjellige utvekslinger Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
jesse50 Svart 28.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Hvis du kun har en motor på 246 hk i en 30 fot båt har du nok for lite hk til å få hastighet noe særlig over 20 knop uansett. Var ombord i en 34 fot Storebro med to stk 105 hk diesel motorer, den gjorde max 12- 13 knop. Litt større båt,men din burde gå litt fortere. Om du har en def propel med løs hub slurer den og du vil ikke få fart, men høyere rpm som du skriver. Med en litt mindre propel enn du har vil du jo få mer turtall og om du får mer enn motorens maks turtall er prop for liten eller feil med den og. Hub kan byttes i originale Bravo 2 propeller, så du kan prøve det først før du bytter til større diameter. Men ikke forvent 30 knop om det bare er en motor. Om du er i Oslo området har jeg ny hub og utstyr til å bytte. Send en IM om du er interessert. hei er veldig interessert i å prøve og bytte hub,bor ikke langt unna Oslo... takk for svar,,, Sitér dette innlegget Link to post
jesse50 Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Jeg satte inn en 300 hk Peninsular med et Bravo 2x på en Bayliner 3058 1991 modell, og den hadde en toppfart på akkurat 30 knop. størrelse på propellen og stigingen du hadde? Sitér dette innlegget Link to post
jesse50 Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 fant en på havna igår som har en Bayliner 2858 -97 med steyer 256 fra -08 og Bravo to drev det er så si lik båt både størrelse og vekt, det var ikke noen problem å få opp den båten i plan , var samme størrelse på propellen som min dvs 18 1/4 x 19 så da tror jeg må fortsette med den størrelsen på propellen, hvis ikke det hjelper ,så må jeg nok gå over motor å turboen ,,, Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 (redigert) Jeg hadde en 2958 og Steyr 256. Jeg klarte akkurat å få båten i plan, men hadde ikke noe å gå på. Jeg monterte til slutt trimplan med bredde 60cm, da senket jeg planingsterskelen til 12,5 kn. Jeg hadde bravo 2 drev. Husker ikke utveksling og propell størrelse, men alt kjøpt av Univa via forhandler. 2858 er en mye lettere båt en 2958 og 3058. Redigert 29.Mai.2016 av Kjelli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jesse50 Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Jeg hadde en 2958 og Steyr 256. Jeg klarte akkurat å få båten i plan, men hadde ikke noe å gå på. Jeg monterte til slutt trimplan med bredde 60cm, da senket jeg planingsterskelen til 12,5 kn. Jeg hadde bravo 2 drev. Husker ikke utveksling og propell størrelse, men alt kjøpt av Univa via forhandler. 2858 er en mye lettere båt en 2958 og 3058. hei husket du om du måtte bytte de hydraliske armene også eller holder det å bytte til større flaps bare.By the way.takk for bra forslag.. men helt enig med deg,,, kan ikke skjønne at tidligere eier skrøt over at det ikke var noen problemer å få opp den i plan med 8stk ombord!! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 (redigert) hei husket du om du måtte bytte de hydraliske armene også eller holder det å bytte til større flaps bare.By the way.takk for bra forslag.. men helt enig med deg,,, kan ikke skjønne at tidligere eier skrøt over at det ikke var noen problemer å få opp den i plan med 8stk ombord!! Steyr 246 i en Bayliner 3058 høres for meg ut som undermotorisering de-luxe! At den har kommet seg i plan med 8 personer ombord har jeg vanskelig for å tro på. Det må i så fall ha vært uten annen last, med nesten tomme tanker og 8 særdeles sulteforede supermodeller.... Redigert 30.Mai.2016 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
yamarin5150 Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Hvis du vurderer å bytte trimplan , ville jeg vurdert å bytte til zipwake. På min Maxum 2800scr med 7.4mpi med vanlige trimplan slet den med å komme i plan med full båt, men med zipwake ble det en stor forskjell :-) anbefales Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Har en NB840fly med Bravo 3 drev som jeg hadde lignende symtomer med, der var det 12" trimplan originalt. Byttet trimplan til 24", og det gjør at båten begynner å plane i ca 9 knop. Hvis det er Bennet plan du har kan du bruke samme sylindrene du allerede har. Anbefaler deg å lese på Bennett sine hjemmesider .http://www.bennetttrimtabs.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 hei husket du om du måtte bytte de hydraliske armene også eller holder det å bytte til større flaps bare. Husker ikke, men tror ikke jeg byttet sylindrer. Men, det kan være fordel med doble sylindrer, gikk litt fort inn husker jeg, en skulle være forsiktig når en slapp de tilbake når en satt på fly Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 (redigert) Jeg klarte en gang å komme opp i plan med min gamle solide Windy 27 og Mercruiser 250 hk diesel med 9 voksne menn og nesten full tank (ca 400 liter på tanken). Men fant fort ut at det ikke var særlig lurt å kjøre slik da jeg ikke fikk mere enn drøyt 3000 rpm på full gass. Redigert 30.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jesse50 Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Steyr 246 i en Bayliner 3058 høres for meg ut som undermotorisering de-luxe! At den har kommet seg i plan med 8 personer ombord har jeg vanskelig for å tro på. Det må i så fall ha vært uten annen last, med nesten tomme tanker og 8 særdeles sulteforede supermodeller.... ha ha ,,,ja har nok vært veldig tynne folk ombord,ja dessverre var det den motoren som satt i når jeg kjøpte den ifjor. ihht finn annonse gikk eier ut med 23kn. man skal visst ikke tru på alt hva folk sier tydelig ,, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.