Jomes Startet 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2016 (redigert) Hei. Jeg har ingen ladelampe i min skarpnes 30. Hvordan installerer jeg slikt ? På min dynamo...er det kun koblet til + og - samt en til turteller. Men jeg har koblet et voltmeter til kretsen i panelet. Har ladelampen annen misjon enn å indikere lading ? Motoren er forøvrig en ford sabb 2402e, og dynamoen er en bosh 110 A. Redigert 21.Mai.2016 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 (redigert) Ladelampen har en viktig funksjon for å starte ladingen ved lavt turtall, men den kan godt erstattes med en passende (skjult) motstand. I tillegg til dette, skal den slukke når du får lading for å vise dette. Hvordan er det med ladingen hos deg, får du lading? Når du slår på tenningen vil vel voltmeteret ditt vise rundt 12,6V, men når du har fått start, hva viser det da? og hva viser det når du drar på litt turtall? Redigert 21.Mai.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
000 Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 (redigert) Det er ikkje nødvendig at det er en lampe, det er mange installasjoner som har en motstand montert på dynamo isteden for en lampe. Så når det brukes lampe istedenfor så er det som du sier bare for å indikere lading. Merk at lampen da overtar funksjonen som motstand. Man må ha en av delene. I dag har alle voltmeter likevel og lampe er egentlig overflødig Redigert 21.Mai.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Synes det er av vesentlig betydning å ha varsling dersom dynamoen ikke lader. Ikke minst vi det gi en umiddelbar beskjed om at vifteremmen har røket og at motoren vil gå varm i løpet av kort tid. Det er svært enkelt å koble opp, se linken i signaturen min. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Takk for svar. Men hvordan blir motoren varm i løpet av kort tid dersom dynamoremmen ryker ? Jeg har pr idag dynamo av type prestollte 110 A... Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 hvordan kobler jeg til ladelampe, og hvor kjøper jeg det ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Rune Totland Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 I mange tilfeller vil det være sånn at reima som driver dynamoen også driver motorens vannpumpe. Ryker denne reima mister( du både ladingen og) sirkulasjonen av moterens kjølevæska Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 So lenge turtelleren virker, so lader dynamoen. Den kan ikkje gi signalet til turteller, uten at den ogso lader. Når det er sagt, hvis du likevel vil ha inn ein ladelampe, so skal der ein ledning frå dynamoen, D+ eller 61, til lampen. Videre frå andre sida av lampen til tenningslås IGN eller 15. Og bruk gammeldags lyspære, 1 - 4 watt, eit LED-lys gir ikkje det dynamoen treng for å komma i gang. For strømmen sin del kan desse ledningane vera tynne som sytråd, men legg noko sopass tjukke at dei toler belastningen uten å slita dei av. Magne Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Nu brukar ju Dinamo veta vad han säger, men jag vill för ordningens skull fästa uppmärksamheten på att det finns installationer med induktiv varvtalavkänning som inte beror av dynamoen. :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Det stemmer, Ebonita. Men her er det sagt i innlegg 1 at der er turtellerledning på dynamoen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.