Jump to content

Peugeot 52 hk som ikke starter, ikke diesel til dysene

Benthans

Recommended Posts

Har en Peugeot/Volvo-penta som jeg plutselig ikke får start på. Motor har alltid vært veldig lettstartet. Har bytta ole og filter på motor .Startet etterpå for så å stoppe og fylle etter litt olje. Etterpå skulle jeg starte og da ville den ikke. har idag bytta dieselfilter og luftet alt helt frem til dieselpumpa som står på venstre side av motor. Lufter pimpen og diesel helt dit.Men når jeg da skal lufte dysene får jeg ikke opp diesel til dysene. Hva kan være galt. Kan det være noe med stoppen som jeg har på tenningsnøkkeln?? Tar ikke etter engang men helt dødt og selvfølgelig dødt når han ikke får diesel til dysene. Noen som har peiling på dette og kan hjelpe meg litt hær.

bilde

bilde

bilde

Har du spenning på stoppmagneten? På de motorene må du ha spenning på for at motoren skal gå.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Litt ute til høyre på midterste bilde viser stoppmagneten mellom dyserørene. Kan til og med se ut som om ledningen er hoppet av...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det er en oppå dieselpumpa ja. Har du ikke 12v der får du aldri diesel fram til dysene.

Og velkommen til Båtplassen :flag_bp:

• Barnevaksiner

:thumbsup:

• Barnevaksiner

Flott at det løste seg, det Svein ikke vet om dette er ikke verd å vite. :smiley:

Har slettet "Volvo-Penta" fra tittelen da din motoren stammer fra annet sted. (Giret er riktignok VP MS3)

VP har ikke kostet på elektrisk stopp, kun mekanisk, vaieren festes i den hendelen som er ledig hos deg. Bare nevner det i tilfelle MD21 eier leser tråden senere.

Ellers finnes "alt" om CAV pumper i dokumetarkivet: CAV fordelerpumpe og dieselfiltere, servicemanualer og informasjon

Ok. leser det du sier at gir er et VP MS3. Det viste jeg ikke men lurte på hvilket gir dette er. Er ikke denne motoren en del av VP eller? Er dette en Status Marine Basert på  Peugeot kanskje? ikke vet jeg men bare spør.Tar imot all info om denne motoren da jeg nettopp har kjøpt båten. Har nu fått med meg en del denne helga om motoren da :-) Suverent nettsted for å få hjelp når man fammler i blinde for å si det sånn :wink:

Nå er det vel strengt tatt en Indenor motor og ikke Peugeot. Gullegode motorer i Citroën og Peugeot biler men litt mer frynsete rykte i båt. Har nok med at i båt har en et større effektuttak kontinuerlig i forhold til i bil. Vær litt "snill" med motoren og la den varme seg rolig opp og kjøle seg ned igjen før du stopper så varer den lenge. Nå er det jo en gammel motor som allerede har vart lenge og med pen bruk har den nok lenge igjen å leve fremdeles.

I den tiden din motor ble laget var det ikke så veldig vanlig å kjøpe motorer av hverandre men Status, Volvo Penta og andre kjøpte Indenor motorer og malte de i sine farger og solgte de som sine. Nå til dags er det så vanlig at det nesten er håpløst å følge med på hva som er hva under malingen.

• Barnevaksiner

Takker for info. Greit å få litt info om denne motoren.Det jeg vet er at denne motoren er totaloverhalt for ca 1000 timer siden.Den er lettstartet og har fungert smertefritt i di siste 4 åran. Jeg kjører pent med snekka så i mine hender skal den nok få det bra. har brukt helga på bytte av olje og filter,dieselfilter lter etc. Skal bytte girolje også og lurer litt på hvilken jeg skal bruke.ATF 230 eller 260 kanskje? Hva anbefales på dette giret? har også en smørenippel til hylse på aksling og er vel greit å bare presse litt fett av og till kanskje ?  

Basismotoren er laget av Indenor, modell xdp 4.90.
I båtsammenheng er den best kjent som VP MD21, men også som Sabb Status Marine på 42 hk. Ble også levert med ca 50 hk, da med oljekjøler. Har ikke noe bilde av denne, vet ikke om den i det hele tatt ble solgt i Norge.

Sannsynligvis er din motor hjemmemarinisert, spesielt siden den har Bowman varmeveksler.

MS3 er et mekanisk gir, VP spesifiserer singlegrade motorolje, SAE30. Du må ikke bruke ATF olje.
Servicemanual i dokumentarkivet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...