Benthans Startet 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2016 Har en Peugeot/Volvo-penta som jeg plutselig ikke får start på. Motor har alltid vært veldig lettstartet. Har bytta ole og filter på motor .Startet etterpå for så å stoppe og fylle etter litt olje. Etterpå skulle jeg starte og da ville den ikke. har idag bytta dieselfilter og luftet alt helt frem til dieselpumpa som står på venstre side av motor. Lufter pimpen og diesel helt dit.Men når jeg da skal lufte dysene får jeg ikke opp diesel til dysene. Hva kan være galt. Kan det være noe med stoppen som jeg har på tenningsnøkkeln?? Tar ikke etter engang men helt dødt og selvfølgelig dødt når han ikke får diesel til dysene. Noen som har peiling på dette og kan hjelpe meg litt hær. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Har du spenning på stoppmagneten? På de motorene må du ha spenning på for at motoren skal gå. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
SveinHa Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Litt ute til høyre på midterste bilde viser stoppmagneten mellom dyserørene. Kan til og med se ut som om ledningen er hoppet av... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Benthans Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Hei. Stoppmagneten ???? er det den som du ser oppå dieselpumpa med ledning på kanskje? Er helt ny med denne motoren.Hatt båten i noen få dager :-) Sitér dette innlegget Link to post
Benthans Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Ok. Ja det er den ledningen jeg sikter til. Den er på men kanskje jeg skal måle den og se om den har spenning?? Sitér dette innlegget Link to post
Benthans Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Har som sagt luftet dieselsystemet helt opp til og med dieselpumpa.Det er di 2 lufteskruene som er lik ved regulatoren på pumpen. Har ei egen el pumpe fra dieselfilteret til dieselpumpa på motoren. Ettermontert fra forrige eier. Er bare så rart jeg ikke skal få diesel opp til dysene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Det er en oppå dieselpumpa ja. Har du ikke 12v der får du aldri diesel fram til dysene. Og velkommen til Båtplassen Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Benthans Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Får bare si tusen takk for tips Svein Ha :-) Viste seg at den gamle stoppknappen har jeg vært borti og dermed blokkert for stoppmagneten.Fikk moet den litt etc så var det spenning med en gang.Motor startet og luftet dysene så nu går den som ei klokke igjen. Tusen takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Ingar Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Flott at det løste seg, det Svein ikke vet om dette er ikke verd å vite. Har slettet "Volvo-Penta" fra tittelen da din motoren stammer fra annet sted. (Giret er riktignok VP MS3) VP har ikke kostet på elektrisk stopp, kun mekanisk, vaieren festes i den hendelen som er ledig hos deg. Bare nevner det i tilfelle MD21 eier leser tråden senere. Ellers finnes "alt" om CAV pumper i dokumetarkivet: CAV fordelerpumpe og dieselfiltere, servicemanualer og informasjon Sitér dette innlegget Link to post
Benthans Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Ok. leser det du sier at gir er et VP MS3. Det viste jeg ikke men lurte på hvilket gir dette er. Er ikke denne motoren en del av VP eller? Er dette en Status Marine Basert på Peugeot kanskje? ikke vet jeg men bare spør.Tar imot all info om denne motoren da jeg nettopp har kjøpt båten. Har nu fått med meg en del denne helga om motoren da :-) Suverent nettsted for å få hjelp når man fammler i blinde for å si det sånn Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Nå er det vel strengt tatt en Indenor motor og ikke Peugeot. Gullegode motorer i Citroën og Peugeot biler men litt mer frynsete rykte i båt. Har nok med at i båt har en et større effektuttak kontinuerlig i forhold til i bil. Vær litt "snill" med motoren og la den varme seg rolig opp og kjøle seg ned igjen før du stopper så varer den lenge. Nå er det jo en gammel motor som allerede har vart lenge og med pen bruk har den nok lenge igjen å leve fremdeles. I den tiden din motor ble laget var det ikke så veldig vanlig å kjøpe motorer av hverandre men Status, Volvo Penta og andre kjøpte Indenor motorer og malte de i sine farger og solgte de som sine. Nå til dags er det så vanlig at det nesten er håpløst å følge med på hva som er hva under malingen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Benthans Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Takker for info. Greit å få litt info om denne motoren.Det jeg vet er at denne motoren er totaloverhalt for ca 1000 timer siden.Den er lettstartet og har fungert smertefritt i di siste 4 åran. Jeg kjører pent med snekka så i mine hender skal den nok få det bra. har brukt helga på bytte av olje og filter,dieselfilter lter etc. Skal bytte girolje også og lurer litt på hvilken jeg skal bruke.ATF 230 eller 260 kanskje? Hva anbefales på dette giret? har også en smørenippel til hylse på aksling og er vel greit å bare presse litt fett av og till kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Basismotoren er laget av Indenor, modell xdp 4.90.I båtsammenheng er den best kjent som VP MD21, men også som Sabb Status Marine på 42 hk. Ble også levert med ca 50 hk, da med oljekjøler. Har ikke noe bilde av denne, vet ikke om den i det hele tatt ble solgt i Norge. Sannsynligvis er din motor hjemmemarinisert, spesielt siden den har Bowman varmeveksler. MS3 er et mekanisk gir, VP spesifiserer singlegrade motorolje, SAE30. Du må ikke bruke ATF olje.Servicemanual i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Benthans Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Ja dær ser man hvor mye peiling man har.Ok Girolje type SAE30. På motor kjører jeg Mobil Delmac olje.Funker greit den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.