Jump to content

Skjærgårdsjeep for grov sjø < 20 fot og < 100 båtpenger

Vestafor

Recommended Posts

Marexen er en fin båt, god i sjøen og tungt, trygt skrog. Fjordlingen er to fot større enn Weslingen, så den er markant større utvendig enn Weslingen. Under taket syns jeg Weslingen er smartere lagt opp - og dermed oppleves den som like stor.

De Askeladdene jeg har prøvd er litt flate bak ved akterspeilet og har ganske rett vinkel på skrogsidene - det gjør at de får god bæring, blir stabile og oppleves som romslige båter, men også at de slår endel i høy fart og blir ganske våte. Vet ikke om det er tilfelle med Wasperen - men den er jo en veldig praktisk båt!

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Noen som har noe vettugt å si om Askeladden 505 Freestyle og Uttern S52 Exclusive og hvordan disse oppfattes/plasseres i forhold til Yamarin 5010 og Askeladden 565 Wasper?

Vet at Wasperen er en klasse større og blir en annen maskin av den grunn, men grei som referanse (siden det er den jeg har mest lyst på :-) )

Men Gozzi 17 har nok et mer behagelig skrog i sjø, men samtidig er den veldig lav, og med dårlig sitteløsning hvor du nærmest kan skli ut av båten hvis du er uheldig..

ja, har lagt merke til endel slike sitteløsninger hvor man omtrent sitter på en pidestall, blottet for sidestøtte..  syns ikke det er særlig betryggende om det friskner på....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Noen som har noe vettugt å si om Askeladden 505 Freestyle og Uttern S52 Exclusive og hvordan disse oppfattes/plasseres i forhold til Yamarin 5010 og Askeladden 565 Wasper?

Vet at Wasperen er en klasse større og blir en annen maskin av den grunn, men grei som referanse (siden det er den jeg har mest lyst på :-) )

Du kan jo titte litt på Askeladden 525 Excel. Den har samme skrog som Wasperen, bare nedskalert. Den gikk bra i sjøen og har høye skrogsider. Føles som en veldig trygg båt !

Jeg har eid en 525 Excel og vært med i en S52. Askeladden er en tyngre båt og føles langt større en Uttern når du prøver dem. Ganske stor forskjell i sjøen også.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76478662

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du kan jo titte litt på Askeladden 525 Excel. Den har samme skrog som Wasperen, bare nedskalert. Den gikk bra i sjøen og har høye skrogsider. Føles som en veldig trygg båt !

Jeg har eid en 525 Excel og vært med i en S52. Askeladden er en tyngre båt og føles langt større en Uttern når du prøver dem. Ganske stor forskjell i sjøen også.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76478662

Jepp det skal jeg gjøre. Takk igjen for tips. 

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...