Jump to content

Skjærgårdsjeep for grov sjø < 20 fot og < 100 båtpenger

Vestafor

Recommended Posts

De små Viksundene kan du glemme. Hadde en sånn, ubehagelig i litt sjø, takket være at de er flatbunnet og lette (tynne). dårlig byggekvalitet på min, men en bekjent har en som er litt bedre. Dårlig løsning på selvlensing. Gå opp i fot, og få bedre plass og mer komfort. Og tryggere båt. Den Askeladden er interessant.

La du merke til om det fortsatt var zink på motoren ?

Vanskelig å si om dette bare var litt uvøren behandling av motorens overflate som selvfølgelig da vil føre til litt rust eller om det kan ha vært mangel på zink som har fått motoren til å korrodere.

Synes ikke det så helt bra ut, men spørsmålet er selvfølgelig også hvor gammel motoren var.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nimbus 19 Nova ble nevnt, dette er en solid bygget, tung båt som veier ca 900kg etter husken.

Glimrende båt til sitt bruk - det inkluderer ikke krappe bølger av litt størrelse. Den er for flat i bunnen så det blir fort slag og banking.

I tillegg er cockpit layouten slik at akterbenken er omtrent oppå motoren, blir mye vekt helt akter slik at den krever mye hk for raskt å komme opp i plan med folk ombord. Med 4-5 voksne gikk det rimelig greit med 140hk, mindre motor enn dette ville vært vanskelig.

Men den har jo andre gode sider - stort oppbevaringsrom under dekke, dvs at all bagasje kan transporteres tørt uansett vær. Høye rekker, kraftige gripehåndtak og pulpit samt baugspyd gjør det sikkert og enkelt å gå i land over baugen. 

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

La du merke til om det fortsatt var zink på motoren ?

Vanskelig å si om dette bare var litt uvøren behandling av motorens overflate som selvfølgelig da vil føre til litt rust eller om det kan ha vært mangel på zink som har fått motoren til å korrodere.

Synes ikke det så helt bra ut, men spørsmålet er selvfølgelig også hvor gammel motoren var.

Sinken så bra ut, litt slitasje - den har altså virket (siste gang iallefall). Motoren er fra 2003 (Mariner 115 4takt), visstnok 340 timer. 

Nimbus 19 Nova ble nevnt, dette er en solid bygget, tung båt som veier ca 900kg etter husken.

Glimrende båt til sitt bruk - det inkluderer ikke krappe bølger av litt størrelse. Den er for flat i bunnen så det blir fort slag og banking.

I tillegg er cockpit layouten slik at akterbenken er omtrent oppå motoren, blir mye vekt helt akter slik at den krever mye hk for raskt å komme opp i plan med folk ombord. Med 4-5 voksne gikk det rimelig greit med 140hk, mindre motor enn dette ville vært vanskelig.

Men den har jo andre gode sider - stort oppbevaringsrom under dekke, dvs at all bagasje kan transporteres tørt uansett vær. Høye rekker, kraftige gripehåndtak og pulpit samt baugspyd gjør det sikkert og enkelt å gå i land over baugen. 

Har sett en del på de, ikke noen i nærheten dog og så er de hakket for dyre. Kanskje jeg ender opp der i pris uansett, men jo mer jeg strekker meg i pris for å nå en type desto flere andre blir også aktuelle. Så er prisspiralen i gang.

Men Nimbus Nova 19 ser ikke dum ut nei. Det lille jeg ser av skrogform så er den ikke veldig spiss i vinkelen bak. Wasperen ser bedre ut i så måte.

De fleste motorer ruster på pumpehus har jeg inntrykk av. Min også, men ikke så mye. Den ligger i ferskvann.

Jeg har et inntrykk av at de fleste motorene jeg har hatt alltid har noen få komponenter som ike ser ut til å tåle salt. Alt ser bra ut utenom den ene delen som ruster noe voldsomt. F.eks tilt pumpehus.

men det er så klart vanskelig å vurdere sånt når man skal legge over 100000 for den;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

En annen ting som har slått meg er at alle nyere Wasper jeg har sett har større motor enn 115 hk. Er 115 litt lite for denne båten?

Hansvik 560 er absolutt en båt jeg ville vurdert. Sjøsterk og solid båt. Anbefalt motor 90 - 115 hk. Om det ligger noen brukte til salgs har jeg ikke sjekket.

Ser et par 560 Sport med 90 hester. De er dog litt langt unna. Ser ok ut, men har ikke hørt så mye om de ellers, ser heller ingen ordentlige bilder av skroget.

Yamarin 5400 er god gammel jeep. F.eks denne. Den er rimelig, men trenger nok en nøye gjennomgang før kjøp.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74412517

Dette er en god sjøbåt, men som alle man styrer fra akterbenken, er det fare for å bli våt ved sidevind og litt sjø....

Denne kan kanskje prutes litt ned?

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76392948

Redigert av Mort1 (see edit history)

Yamarin 5400 er god gammel jeep. F.eks denne. Den er rimelig, men trenger nok en nøye gjennomgang før kjøp.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74412517

Dette er en god sjøbåt, men som alle man styrer fra akterbenken, er det fare for å bli våt ved sidevind og litt sjø....

Denne kan kanskje prutes litt ned?

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76392948

Har tittet litt på den 5810, men det er litt langt til Bergen fra Tvedestrand. Ser ikke dum ut dog.  Hvor mye koster transport fra T til B tro? Blir litt lang hentetur. Kan vel evt få leid en båthenger og dradd på biltur.

Jeg er og på utskikk etter båt i samme klasse. Jeg lurer litt på er hvor mye det er vanlig å prute på de prisene som båtene blir lagt ut til ?

Det var en Fortego til salgs for ikke lenge siden. Jeg likte båten, men ble hardt og brutalt nedstemt av kona som ikke likte salen(hun hatet den).

Jeg som har designet den...  :smiley:  De som faktisk har prøvd sadelløsning på denne størrelse båt, synes dette er mye bedre enn stoler. Solgte min egen båt til en dame i 50-årene som hadde hatt en slik tidligere, men var nødt til å kvitte seg med den. Da hun hadde anledning til å ha båt igjen, så ville hun ha den samme båten igjen, og sadelløsningen var en av de tingene som hadde betydning. Dette gjelder spesielt når man kjører i litt i sjø med båter i denne størrelsen, da det er mye enklere å veksle mellom å stå og sitte. Du har også beina under deg, som gjør at du kan fjære med beina.

Men nå er båten solgt. Fikk beskjed fra tidligere eier at skulle han ha en båt i samme størrelse igjen, så var det ikke usannsynlig at han ville ta kontakt.  :smiley:

Men desverre er båtfolket mer konservativt enn jeg hadde sett for meg. Planla å lage en mer konservativ layout, men slik markedet har vært de siste årene, så la jeg heller ned produksjonen....

Redigert av Fortego (see edit history)

Jeg prøvde å argumentere med at salen sannsynligvis var bedre når det var litt sjø, men jeg kom ingen vei. Jeg synes designet er kult og liker at den er litt anderledes enn alle de andre. Datteren min har cerebral parese og har dårligere enn det som er vanlig, så etter min mening hadde salen vært perfekt.

Kult at du tør satse på det du tror på.

Jeg prøvde å argumentere med at salen sannsynligvis var bedre når det var litt sjø, men jeg kom ingen vei. Jeg synes designet er kult og liker at den er litt anderledes enn alle de andre. Datteren min har cerebral parese og har dårligere enn det som er vanlig, så etter min mening hadde salen vært perfekt.

Kult at du tør satse på det du tror på.

Ikke mye satsing de siste årene, men vi får se om jeg starter opp igjen en eller annen gang.

Forøvrig fungerte han som solgte den siste på FINN også som testkjører for båten. Blandt annet kjørte han denne båten fra Bergen til Førde under en høststorm hvor fiskeflåten lå inne i Bergen på grunn av dårlig vær...

Tror ikke det er mange båter i den størrelsen som hadde håndert en slik tur på samme måte...  :smiley:

Men Gozzi 17 har nok et mer behagelig skrog i sjø, men samtidig er den veldig lav, og med dårlig sitteløsning hvor du nærmest kan skli ut av båten hvis du er uheldig..

Ser vel grei ut den, for mitt bruk ser jeg mer og mer etter de +- 20 fot. 17 fot er kanskje litt lite + det er mer en daycruier. 

Ellers så blir vel dette litt sidespor fra Jeep-klassen, men hvordan ter denne seg i litt rufsete sjø:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74462427

Med fare for å banne i kjerka, og uten konkret kjennskap til den båten du linker til. Nor-Dan er rimelige båter, med rimelige løsninger og oppfører seg stort sett deretter. Når skrogene da generelt var bygget for økonomisk drift(les flate som pannekaker), var ikke dette noen "høydare" av et båtmerke.

Har du sett på noen HT båter? Tenker da på feks en eldre Fjordling med nyere motor (uten at jeg vet om det er noe til salgs).

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Fjordlingen er riktig båttype til din bruk ville jeg tro - men den som ble linket til her var kanskje ikke så veldig pen? Jeg så raskt over andre lingebåter som lå ute - og av Weslinger ligger det mye fint (samt noen Sportlinger, men de ble vel for dyre). Har selv hatt Wesling i mange år, det er en båt som virkelig tåler sjø! http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73949928 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Weslingen er sjøsterk ja, men er ikke selvlensende som trådstarter ønsker , jeg vil heller ikke si at den er veldig godt egnet til fiske (lite dørkplass bak f.eks)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Godt poeng ift dørkplass, samt at den kan være vanskelig å holde ren. Selvlensningen er vel strengt tatt ikke så nødvendig når man har hardtopp og kalesje. I vår wesling monterte vi inn en lensepumpe som gjorde nytten godt, i tillegg til 2 stk bunnpropper slik at vi kunne spyle ut av båten når vi dro den opp.

Redigert av Napoli (see edit history)

Den Weslingen så ikke så dum ut nei. Selvlensing er nok ganske viktig, men alt er relativt. Det er enkelhet i bruk som er viktig, men en HT båt er nok heller ikke så dumt når barna er trøtte og det regner (er jo vestlandet dette). Fjordlingen var litt liten bak som sagt, og litt lang hentetur til Tromsø. Skal følge med på de typene.

Så litt på en Marex 1700 Pepper tidligere også, men vet ikke helt hvordan de  er i sjøen. Den var uansett mer en daycruiser-stil båt. 

Som sagt så er det enkelhet i bruk og vedlikehold som er viktig, ikke nødvendigvis en selvlensende skjærgårdsjeep. Men det er oftest den klassen som passer best i bruksmønsteret mitt. Ser for meg litt fiske og krabbeteiner fra båten også. Wasperen ligger å lurer i bakhodet, bare motoren hadde sett litt bedre ut.

Ellers er det supert at så mange bidrar til en diskusjon om dette! Helt super gjeng alle på BP.  :flag_bp:

har sett test av pepperen i et båtblad der den får mye skryt for sjøegenskaper. 

Fjordlingen var litt liten bak som sagt

bildet lyver kanskje litt, jeg vil si jeg opplever Fjordlingen som merkbart mer romslig enn wesling

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...