Jump to content

Mercedes Om 636 dieselpumpe funker ikke?


Nilsenen

Recommended Posts

Hei, etter at båten hadde en del vann i seg i fjor ved sjøsetting. Ville ikke starter slå, denne er nå tatt ut og løsnet så den funker.( ny ifjor) men motoren vil ille starte... Av det vi kan finne ut er ikke filter tette, og det ser ut som det kommer diesel ved bruk av nilkepumpe til filter, dieselpumpe og retur på til og med den øverste av ^pluggene^. Der det ikke kommer diesel, er ut fra pumpe til toppen av ^plugger^ verken med kinning eller nilkepumpe. Det er også tørt bakerst på pumpe rør opp til luftinntak, skal det være her?

For min del kan det virke som stoppwire går til en arm, wire og arm funker, men mistenker at evt noe henger inne på armen.. Hvordan funker dette? Ved arm i startposisjon går det Ann å presse den enda lenger bak(ca 1cm) som er dobbelt sålangt som vandring ellers. Armen vil ikke stå i innerste posisjon, men spretter tilbake til Va jeg vil si er maks 0,5cm fra stopp posisjon...

 

Er det noen som har noen ideer om hva som er galt, hva jeg kan gjøre?? På forhånd takk

bilde

Link to post

Røret som går opp til manifolden har med regulering av turtallet å gjøre, skal ikke være diesel inni dette. Enkelt forklart, luftmengde i manifolden påvirker pådraget på pumpen.

Løs i fra alle høytrykksrørene oppe på brennstoffventilene, legg pådrag i full pupp og kinn. (Bare slapp av, maskinen kan på ingen måte starte nå som rørene oppe på brennstoffventilene er løsnet.)

Får du ikke diesel opp til dysene nå så prøv med motsatt posisjon på stopphendel nede på pumpen.

Link to post

Hei, se video på fb om det går, denne skal vel bevege seg ut- inn ved bruk av stopp arm. Ser ut som den sitter fast?

 

Lokket som jeg skrudde av er det en fjær inni, som vel tyder på at med mindre man manuelt drar den ut ved hjelp av stopp arm/wire, skal fjæren presse den inn igjen

 

 

bilde

 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156943888375158&id=724630157&notif_t=video_processed&notif_id=1464008977721544&ref=m_notif

Redigert av Nilsenen (see edit history)
Link to post

Er redd du har beveget deg inn på et område du skulle latt en fagmann ta hånd om, brunnstoffpumpen er hjertet i dieselmotoren og krever god innsikt og kunnskap.

Er faktisk redd du kan å herjet trekkstang/tannstang og tennene for pådragsplungere med hammervirksomheten din. Helt ny pumpe overstiger nok verdien på motoren din så da blir det å lete etter brukt pumpe hos bilhuggere.

La en fagmann hjelpe deg, det er det beste og eneste rådet jeg kan gi deg. Ikke vondt ment, men ut i fra hva du skriver og hva du spør om så trenger du og maskinen din besøk av en kyndig.

En evt. ny pumpe bør også monteres av kyndig person for at tenning/timing skal bli riktig. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...