Jump to content

Volvo MD2030 - startvansker etter service/vinterkonservering.

FredT

Recommended Posts

Vi  har en eldre Comfort32 med MD2030 motor fra 2005. Motoren ser ut som ny, og båten forøvrig er i aldeles utmerket stand. Vi overtok båten sensommer i fjor, og motoren har alltid startet ved første lille forsøk uten gasspådrag.  Ved opptak i fjor høst synes jeg derfor det var på tide å få skiftet belgen på seilbåtdrevet, og da ba jeg samtidig verkstedet om å få utført vinterkonservering og service på motoren. Ved utsetting i år ville motoren ikke starte med vanlig prosedyre. Fikk litt "utidig" tilsnakk av marina/verkstedfolkene, med beskjed om at vi ikke kunne bli liggende ved brygga der! Da de fikk vite at de selv hadde skrudd på motoren sist, roet det seg litt, men etter adskillig kiming uten resultat måtte verkstedfolkene til med startgass før motoren startet. Fikk senere vite at dette er høyest vanlig. Dieselen renner (kan renne) tilbake i løpet av vinteren, slik at litt "hjelp" må til. Høres litt snodig ut for meg,  om motoren var skikkelig luftet etter filterbytte + direvse i fjor høst. Kan ikke skjønne at diesel kan "renne tilbake", om all luft er borte, og rørene er tette ved dysene og på dieselpumpen. Synspunkter imøteses ;-))

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Takk for tips - skal sjekke den svarte boksen - glødelampen lyser som den skal. Forøvrig vet jeg ikke enda om det bare var ved første oppstart det var/er påkrevet med startgass - tror jeg får prøvet det i morgen. Forøvrig har verkstedet opplyst  at å bruke glødingen på denne motoren om sommeren er bare tull!. Vel vel - jeg har nå tidligere gjort som det står i boka, og det har iallfall fungert perfekt.

Hvis 2030 har samme hendel for frempumping av diesel etter bytte av dieselfilter så kan det kanskje ha noe å si. Der skal det intens og rask pumping til, langt fortere enn det er "naturlig" å forestille seg.

Hvis den deretter starter og går normalt de neste gangene så er det kanskje luftingen som kunne vært bedre. Hadde verkstedet startet den etter bytte av diesefilter?

Småbåtentusiasten: Takk for svar. Ja, verkstedet hevder de har startet motoren etter filterskift og service, og at den da (i fjor ved opptak altså) startet og gikk fint etter lufting.

Jeg prøvde i fjor høst i forkant av belgskift/service/konservering å spørre (sjekke)  om forskjellige ting ville bli gjort. Ble svært kort avfeiet med at dette haddde de gjort i x-antall år,  så dette kunne de - helt unødvendig å spørre om slikt! Jeg håper det bare er snakk om litt for dårlig lufting etter filterbytte, og at motoren nå - etter en halv times gange - startet ved hjelp av startgass - "har slukt" den smule luft som måtte ha vært i systemet etter servicen.

De eneste gangene min ikke har villet starte ummiddelbart etter gløding er når jeg glemmer å skyve kvele-hendelen helt tilbake på plass.

Men da er det jo ikke antydning til startvillighet så da skjønner jeg det etter hvert.  :headbang: 

Vanskelig å huske det der fra et år til et annet... :rolleyes: 

Denne motoren starter mer pålitelig enn noen bensinmotor jeg har hatt noen gang! :clap:

"De eneste gangene min ikke har villet starte ummiddelbart etter gløding er når jeg glemmer å skyve kvele-hendelen helt tilbake på plass"

Been there - done that - opptil flere ganger. Men det var ikke årsaken til at  min ikke startet med vanlig prosedyre etter utsetting i år.

Enig Mulligan. Tipper han/de har byttet filter og bare pumpet frem diesel med håndpumpa - og skrudd igjen når de har sett diesel komme ut ved først pumpa, og så ved1?  eller alle? dysene. Fordi det kanskje er slik de bruker å gjøre, og det for det meste går bra. Bortsett fra oljeskift, antar jeg de har gjort servicen ferdig på land, og da er det kanskje litt plunder med å få koplet vann til seildrevet for ikke å kjøre impelleren tørr ved motorstart. På den andre siden så bør vel konservering også innebære at det kjøres ferskvann/frostvæske gjennom saltvannskretsen. Jeg vet ikke hvordan det er gjort, og akter ikke å spørre.  Med ny belg er det med litt flaks mange år til neste gang jeg trenger proff hjelp. Vanlig servise/vinterkonservering føler jeg meg kapabel til å klare selv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...