Jump to content

Nidelv 300 sport 2009 Volvo Penta D6-370 oppnår ikke turtall/fart

tomasno

Recommended Posts

Hei alle kunnskapsrike med-båtmennesker!

For tiden er jeg en ulykkelig eier av en Nidelv 300 Sport 2009 modell. Den ble kjøpt brukt fra vestlandet hvor selger informerte om og skulle reparere ett drev. Drevet var tidligere byttet ifbm en garantisak, men etter at nytt drev kom på gjør båten 4.8 knop på tomgang og maks 35-36 knop ved rett i overkant av 2500 rpm.

Denne båten med D6-370 skal gjøre godt over 40 knop ved ca 3500 rpm.

nå er det ikke det at båten må nødvendigvis gå så mye fortere, men det er mer at motoren skal få sine dreiemoment kurver riktig ifht fart og at den skal gå en god del lettere i vannet. mistenker at motoren jobber uforholdsmessig mye nå.

er det noen som kan bistå med teknisk informasjon rundt denne båten?

jeg tenker da på type propeller, mer spesifikasjoner rundt hva som er er riktig drev/nedre veksel, utvekslinger osv?

jeg må nå koste verksted regning for å få sett over dette selv, og papirer/dokumentasjon på hvordan det SKAL være hadde vært kjekt å hatt i bakhånda.

Mvh en fortvilet båteier.

Da har jeg fått informasjon fra Nidelv om at akkurat denne båten, Nidelv 300 Sport med Volvo Penta D6-370 motor skal ha 1.63 i girutveksling og G7 propeller.

båten må da løftes på land slik at jeg kan se over at dette skal stemme.

Men det jeg ikke helt forstår er følgende:

alle sier at det står en etikett under plast deksel på drevet, dvs den øvre delen av drevet. der skal det stå oppgitt utveksling i drevet.

I fjor høst (oktober) var det ett firma og byttet nedre veksel, dvs alt under finnen på drevet til ny enhet med det som skulle være riktig utveksling, 1.63.

Men om utvekslingen sitter i nedre del, hvordan kan da øvre del være merket med utvekslingen? det der kan jo fort bli galt?

hvor sitter egentlig utvekslingen?

i nedre eller øvre del?

da har jeg løftet båten på land og sett over propellene....

dette er G7 propeller, de er merket med følgende:

Volvo Penta Penta D7 og 3587398 G7

Det betyr at propellene er riktige. Båtfirma som har byttet nedre veksel (der hvor utveksling skal sitte) sier at dette er 1.63 utveksling. jeg mistenker at de blander dette litt og at de egentlig mener 1.69.

allikevell får jeg ikke fullt turtall. 

Fikk tips i dag om å ta strømmen av alle batterier for å resette elektronikken. tok av strøm i nesten en time før jeg koblet på igjen. startet båten og tok en tur utpå. tomgang på 600 rpm gir 4.8 - 4.9 knop. maks fart er ca 36 knop ved 2500 - 2600 rpm.

etter mine beregninger så skal denne båten da gjøre nærmere 55 knop om jeg får 1000 rpm til.

så det må jo være noe som er galt ett eller annet sted.

har en kamerat med lik båt, litt eldre men med 350 motoren istedet. og den er veldig sprek. rett opp i plan og en aksellerasjon hvor man må holde seg godt fast når man gir på fra 2000 rpm og oppover.

min kommer ikke opp i plan om ikke jeg bruker flapsene, ellers bruker den veldig lang tid og båten oppleves som veldig treg når man gir gass.

jeg mistenker fremdeles at det må være feil utveksling i nedre veksel.

hvordan kan man få sjekket nøyaktig utveksling i nedre veksel?

det skal sitte ett merke på øvre del av drev, men siden det drevet kun har en utveksling og man kun kan endre i nedre del, så kan jo det bli helt feil....

Sikker på at det ikke er selve motoren som spiller deg et puss?

Dette oppsettet har vel kompressor? Rundt 2500 omdreininger, stemmer ikke det med leiet der turboen skal ta over for kompressoren? Kan det være turboen som ikke gjør jobben sin?

Alternativt: Sensoren for ladetrykk/-temperatur har trøblet på enkelte av D6-erne. Opplevde dette selv, men da gav motoren seg ved rundt 1500-1800 omdreininger, dvs noe lavere turtall enn det du får.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

jeg ble bedt om å bytte ladetrykksgiver i fjor. det er nå gjort. men ingen forandring.

kompressor slår inn tidlig, og jeg hører tydelig at turbo kommer ved ca 2100 rpm. jeg hører også at kompressor starter. så jeg får ca 500 ekstra rpm med en hvinende turbo :-) når jeg går ut av plan igjen så hører jeg tydelig at kompressor slår inn igjen når turbo slutter.

jeg mener også det må være noe med utveksling. siden jeg har 36 knop med 2600 rpm. den skal vanligvis ha rett i overkant av 30 knop ved 3000 rpm.

og hastighet ved faste turtall skal jo være akkurat det samme om kompressor og turbo virker eller ikke virker. dvs så lenge man får opp turtallet og motoren orker. så båten skal jo ha lik hastighet ved f.eks 2000rpm uansett om kompressoren eller turboen er med eller ikke.

Høres ut som utvekslingen er feil. I og med at undervannshuset er byttet hjelper det ikke mye å se på skiltet på øvre delen av drevet. Men egentlig rimer jo ikke det heller, når laveste utveksling på DPH så vidt jeg vet er 1,63:1

Uten å ha mye peiling på det synes jeg i utgangspunktet kombinasjonen av G7 og 1,63:1 høres for mye ut på en slik båt med toppfart rundt 40kn.

Om jeg husker rett så hadde Windy 35 Khamsin med d6 350 1,69:1 og G9 og den gjorde 48 knop på 3550 rpm

En måte å finne ut en gang for alle om utvekslingen stemmer, er å få båten på land igjen. Plukk av drevet og sett merker på inn og utgående aksler. Snurr inngående aksel 10 omdreininger og tell antall omdreininger på utgående aksel og rund av til nærmeste 1/4 eller 1/8 omdreining. Finn så frem kalkulatoren, og du har utvekslingen.

Minner meg på en historie om en båt med dobbeltinstallasjon hvor den ene motoren manglet endel turtall. Problemet ble forsøkt lokalisert over flere år med bytte av Div komponenter og mye mekking/ feilsøking. Utveksling på drev ble lest av og propellstørelse konstatert korrekt, propeller byttet om osv.

Til slutt ble drevene byttet om fra sb til bb, og vips flyttet tutallsproblemet seg over til den andre motoren...

Viste seg at det ene drevet hadde feil utveksling fra fabrikk og var merket feil (eller omvendt).

Lykke til :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg støtter sap_2000 her. Du bør absolutt sjekke utvekslingen bedre.

Det som ganger meg litt er at den gir seg ved 2500 RPM. Dette er i et område hvor kreftene i D6 er enorme og egentlig skal gi et he...skyv båten.  Selv med litt for stor stigning på propellsettet skal du fremdeles ha masse skyv ved 2500/36 knop. Jeg misstenker problemer med turbo. Selv om du hører den spinner opp og hviner litt er det ikke sikkert den bygger opp nok trykk og gir den effekten den skal. Selv med godt for store propeller, og feil på utveksling skal du komme opp mot 3000 i alle fall. Ved 36 knop @ 2500 så er ikke vannmotstand osv så sinnsvak at det skal stoppe her. I denne farten har du jo kommet langt over planingsterskel også.

Jeg kan bare sammenligne med egen båt, men i det jeg når 2500 så "tar det helt av" og det er da jeg merker kreftene fra turbo opp til 3200 og så flater det hele ut.

De kan være flere årsaker til dårlig effekt av Turbo. Feil ladetrykk, feil på givere, kraftig koksing/sot, for stor klaring mellom hus og blader, dårlige lagre, skadde vifteblader, med mer. Det er ikke noe problem å kjøre ihjel en turbo... Ganske lett faktisk...

Den aller enkleste måten er og komme til havn i full fart og skru av motoren mens turboene fremdeles er tilnærmet rødglødene... Det finnes flere metoder også...Du vet aldri hva forrige eier har bedrevet.

EDIT: Slik jeg forstår så har båten alltid vært like "daff" i din eie? Har tidligere eier uttalt seg noe om toppfart? Fikk du prøvekjørt båten før drevbytte? Er det sikkert at båten gikk bra før drevbytte? Hvorfor måtte drevet byttes?

MVH

Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Det er et par ting som får meg til å tenke på feil utveksling. Det ene er at den gjør nesten 5 knop på tomgang.

35 Khamsinen med 2 x d6 350 og G9 propellere som toppet på 48 knop @ 3550 rpm gjorde etter husken rett over 4 kn.

Det andre er at den gjør 36 knop som sier meg at motoren greier å levere mesteparten av kraften sin på tross av at den mangler 1000 rpm. At den ikke greier å levere de siste kreftene til å få båten opp mot 40 knop som den skal gjøre tror jeg er naturlig når den mangler 1000 omdreininger.

For det tredje er 36 knop på 2500 rpm alt for høyt om den skal gjøre litt over 40 på 3500+

Men, den jobber garantert meget tungt og jeg hadde vært meget forsiktig med å kjøre rundt med dette og ta ut mye effekt over tid (minutter eller mer).

Hadde man målt eksostemperaturen tror jeg man hadde sett et høyere tall en ønskelig. Forbrenningstempen går mye opp og ventiler, turbo etc får kjørt seg skikkelig. Har man litt dårlig sirkulasjon på kjølingen, er ikke varmskjæring på en eller flere sylindre utenkelig slik som har blitt rapportert på D6'er med delvis gjengrodde kjølere (uten at tempalarmen har gått).

Jeg hadde prøvd å få utredet dette så fort som mulig og unngått høy belastning på motor frem til det.

Better safe, then sorry tenker jeg.

Mvh. SAP

Hvis du plukker av drevet og snurrer inngående aksel for hånd og snurrer 20 ganger skal du vel finne ut av utvekslingen?

Ihvertfall hvis du har fått bekreftet at propellene er korrekte, så burde det funke å finne den faktiske utvekslingen.  det går jo en historie med en fyr som lette etter feil på turtallsproblem på en VP motor, hvor VP hadde tilogmed feilmerket drevet mhp utveksling.

Båten må opp igjen , og det er jo surt

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

ja båten må opp igjen. og jeg må da plukke ned nedre del av drevet for å måle utvekslingen.

Har vært i kontakt med verksted som har byttet nedre del for andre gang i fjor høst og de garanterer for at det nå er riktig utveksling i nedre del. så må man kanskje ta det med en liten klype salt til man får bekreftet dette selv.

Men ett spørsmål da til dere som kan DPH.....

I nedre del så sitter det en pinjong med to planethjul som gir da 90graders knekk på driv aksel ut til propellene. og det er jo her 1.63 utvekslingen sitter.

i øvre del så sitter det tilsvarende pinjong med planethjul som også da gir en type utveksling. men hva er den?? kan det være at volvo har levet flere drev (øvre del) med kanskje en eller to forskjellige utvekslinger?

Jeg finner nemlig ikke skilt under plast kåpen på drevet med informasjon om utveksling osv....

for  1 rpm fra en motor er jo lik 1 rpm fra en annen motor. og på en motor med drev og det er jo ikke akkurat noen girkasse etter motoren så all utveksling gjøres jo i øvre og nedre del av drevet hvor drivlinjen knekkes med pinjong og planethjul

Du behøver ikke å plukke av nedre del?

Drevet skal vel ha en 1:1,69  eller 1:1,63  og når du da roterer innkommende aksel f.eks 100 ganger skal utgående propell aksel da rotere 59,17 ganger med 1:1,69 i utveksling  og 61,34 ganger med 1:1,63 i utveksling.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg har hatt tilsvarende båt med D6 og DPH før, dog 350 og ikke 370 som her. Sitter og funderer litt over problemene...

Trådstarter sier han får maks fart ca 36 knop ved 2500 - 2600 rpm. Denne båten skal vel, med D6-370 gjøre noe over 40 knop. En så liten forskjell i drevutveksling som 1,63 vs. 1,69 kan da, om den er feil og gearet blir byttet til riktig utveksling, aldri alene gi maks turtall 3500-3600 og litt over 40 knop?? Det må da være andre, mer graverende feil eller mistilpasninger her??

Hmmmm... Verkstedet har ikke et komplett drev, med rett utveksling, som kan testes?

Med samme resultat må feilen ligge i motor...

Men kostnadene renner jo ut... Kraning alene koster jo fort et par båtlapper.

Men feilen blir jo beskrevet som såpass alvorlig over her, at det kan jo være en nødvendig prøve.

Hvilke tall får du på ladetrykket?

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...