Jump to content

Utslitte batterier ?

Mellomstor

Recommended Posts

Hei ?

Trolig km med spalte plass om batterier her, men prøver meg alikevel ?

Har 6 x 63 ah vedlikeholdsfrie batterier fra BT som forbruksbank om bord. Jeg er ikke fan av BT batterier men de sto om bord når vi kjøpte båten for ca. 2 år siden. Da sa selger at de var et par sesonger gamle så nå er de da på 4 eller 5 sesong. Jeg merket alt i fjord høst at jeg syntes strømmen forsvant rakst om bord ved bruk av kjøleskap og dieselvarmer. Måtte etter et døgn ute starte motor om morran for å få spenning nok til å starte varmeren. ET DØGN når man i utgangspunktet har 6 x 63 ah som var fullladet når man dro fra kai... ikke bra. Tok med 3 av batteriene til BT for sjekk da jeg var redd en celle eller to kunne ha kortsluttet. Men nei da han på BT kjørte sjekk og de fikk status 80 % og bra. I år sjekket jeg alle 6 batterier med motstands apparat. Hvile spenning var 12,8 / 12,9 V under belastning datt de litt men hentet seg opp igjen og lå på 12,8 igjen og ingen utslag på ødelagte celler. Men som jeg ser arnbr0 skriver ser det lovende ut men så plutselig mister de nok piffen og raser mot under 11 volt.

Var utpå i helgen og fyra varmeren før avreise med landstrøm på, så for motor. Motor stopp ca kl 20 med varmer og kjøleskap og litt lys (LED) på. Varmer sto på til rundt midnattt. På morran fyra varmer igjen spenning 11,8 når den glødet, så opp til rundt 12,3 etter et par timer med varmer på 11,9 / 11,8 V !

Så selv om målerne sier disse batterier er OK, så er de nok utslitt spør du meg. Da de er vedlikeholdsfrie får man jo ikke etterfylt eller gjort annet med de ? Bare og kjøpe nye vel ??

Tenker på og kjøpe AMG batterier, ikke BT.. Hva med 3 nye og beholde de beste av de 3 gamle ? Eller vil de gamle dra med de nye ned i kjeller da ??

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Vil vel ikke ha blandet nye og gamle batterier og heller ikke forskjellige batteriteknologier.

Det første som slår meg er hvilket kjøleskap er det du har. Har du målt strømforbruket dit når du ligger i ro med kjøleskap, varmer og lys på.

Har da vært borti kjøleskap som glatt tømmer en slik batteribank på under et døgn.

Før du kaster batteriene på båten, så kanskje du bør sjekke litt rundt strømforsyning til varmeren.  De eber og webasto jeg har hørt og lest om, starter så lenge de får minst 10,5 volt (målt ved varmeren).  Er batteriene så nedkjørte når du starter om morgenen tro?  Jeg har selv slitt med litt for tynn (og irret) strømkabel, og varmeren ville ikke starte når jeg bare hadde tappet ned 15-20% av batterikapasiteten.  Verdt å sjekke ut, siden du bruker varmeren som referanse.

Sjekket kjøleskapet og når det la inn trakk det ca 3 til 5 A, så en 30 til 50 W er vel innafor?

Varmeren som trolig er fra 2001, samme som båt, ligger og drar 5 til 7 a noe jeg syntes virker høyt. Vifte og pumpe som går.. men stusser litt på hvordan de gamle eber regulerer. Syntes plutselig jeg kan se den drar 15 a mens den går, akkurat som om den starter gløding.. forrige eber jeg hadde med digital termostat var ikke slik men så var det en 2014 utgave da så kanskje ikke så rart.

Men batteriene, skal sjekke at laderen takler amg, om ikke får det bli en 3 til 4 vanlige nye for å se om det hjelper. Ikke blande nye og gamle. Skal også sjekke kabel til varmer.. bedre og gå for Varta eller Sønico en Bt enige?

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Tror ikke det er mye forskjell på batteriene uansett hvor du kjøper de. Er det et kompressorskap du har som slår seg av og på eller er det et basert på peltierelement som trekker strøm hele tiden? Gamle varmere har en tremostat som slukker varmeren helt når det blir varmt nok får så å tenne den når temperaturen faller. Men det hører du jo lett, forsvinner tikkinga fra dieselpumpen hat den slåt seg av.

Men om kjøleskapet trekker 5A og varmeren 7 og så et par amper på en lampe har du jo et totalforbruk på 14-15A. Din batteribank på 378A som du ikke bør trekke ut mer en 50-60% av vil da vare i 12-13t før spenningen er nede i ca 11V og du bør lade. Ikke så sikker på at batteriene dine er dårlige men du forventer kanskje for mye av dem.

Gamle ladere var nok ganske så "dumme". Noen av de pøste på med varme til det var varmt no. Så slo de seg av, og når temperaturen sank, startet de opp med ny gløding (stort strømtrekk) osv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...