Jump to content

Hvordan få AIS til å sende posisjon oftere?


Torstein97

Recommended Posts

Kan veldig lite når de kommer til bruk/innstillinger av AIS, så lurer på om noen vet hvordan eg kan få AISen min til og sende ut posisjonen min oftere? Båten min går stort sett rundt i de samme området, men ser på marinetraffic at AISen sender bare ut posisjon sån ca hvert 30 minutt mens andre båter som går forbi samme stedet sender kanskje hvert minutt. Lurer på om det går an å justere AISen min til å sende posisjonen min oftere?

 

Mvh

Torstein

Link to post

Det kan du nok ikke, da dette er fastsatt ut fra en rekke parametere - samt om det er en klasse A eller B. Hvilken AIS transponder har du?

Mange av disse har mulighet for konfigurasjon fra PC, det kan jo hende du har fått noen dårlige innstillinger fra leverandør?

 

Ser du bor i Haugesund - Brommeland er jo flinke på denne slags utstyr.

Link to post

En klasse b tranceiver vil vel sende posisjonsdata omtrent hvert minutt dersom du har en viss hastighet på båten, se f.eks spesifikasjonen her fra en produsent: http://www.milltechmarine.com/faq.htm#a9

 

Hva slags tranceiver har du?

 

Hva Marinetraffic viser kan være noe helt annet...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Husker ikkje navne på den akkoratt nå, eller kva type det er, men kan finne de ut imårå å komme tilbake til dere da? Vet jaffal at det er eit par ting du kan endre på AISen vis du går inn på instillinger på kartplotteren, kan skrive hva disse instillingene hetter imårå i og med at eg ikkje husker det 100% i hode:)

Link to post

En AIS-tranceiver klasse B sender med svak sendestyrke, og i tillegg kan det være problemer med din antenne som gjør at din rekkevidde er liten. Marinetraffic fungerer ved at mottaksstasjoner på land fanger opp signalene, og disse kan det være langt i mellom. Så det er veldig sannsynlig at grunnen til at du ikke oppdateres så ofte som andre er at dine signaler ikke alltid når frem. Neste gang du er i båten leter du opp en annen båt med mottaker i nærheten, og så sjekker du ut om han får oppdaterte signaler fra din båt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Hvordan sendes AIS-informasjon, og hva er forskjellen på klasse A og B?
AIS-data fra båtene sendes på forskjellige meldinger som er nummerert. Disse meldingene må kombineres for å få full informasjon om båtene.
MMSI-nummeret er fellesnevneren som binder informasjonen sammen.
I dag er meldingene 1 til og med 24 definert, men systemet er laget for å kunne inneholde inntil 64 forskjellige meldinger.
AIS-systemet vil dermed fortsatt kunne utvides etter hvert som behovet melder seg, slik som det nå har blitt utvidet med ”klasse B” meldinger.

Klasse A sender båtens posisjon i melding 1 som sendes ut hvert 2 sek. til 3min., avhengig av navigasjonsstatus og båtens kurs og fart.
Videre sendes melding 5 hvert sjette minutt. Denne inneholder data som båtens navn, størrelse, bestemmelseshavn osv.
Alt som sendes fra en klasse A kan mottas både av A og B.

Klasse B benytter meldingene 18 og 24. Melding 18 benyttes til å sende posisjonsdata og melding 24 inneholder båtnavn og andre navigasjonsdata. Melding 18 sendes ut hvert 30 sek. ved fart 2 knop eller mer, og hvert 3.min. ved fart 2 knop eller mindre.
Dersom det er veldig mye trafikk, vil AIS klasse B vike og sende sjeldnere.

Alle typegodkjente klasse A leser melding 18 fra klasse B, og viser posisjon og MMSI-nummer på AIS-skjermen samt leser navn fra melding 24. Noen eldre AIS klasse A viser ikke informasjon fra melding 24 siden de ble typegodkjent før denne meldingen var tilgjengelig.

fra kystverket

Rapporteringsintervall klasse A AIS: Type skip

Rapport intervall

Skip til anker eller fortøyd og ikke beveger seg raskere enn 3 knop 3 min

Skip til anker eller fortøyd og beveger seg raskere enn 3 knop 10 s

Skip som har en fart mellom 0 – 14 knop 10 s

Skip som har en fart mellom 0 – 14 knop og forandrer kurs 3 1/3 s

Skip som har en fart mellom 14 – 23 knop 6 s

Skip som har en fart mellom 14 – 23 knop og forandrer kurs 2 s

Skip som har en fart større enn 23 knop 2 s

Skip som har en fart større enn 23 knop og forandrer kurs 2 s

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Har snakket med ein kompis som og har båt her i nærområdet, og han kan følge meg til punkt og prikke på hans kartplotter, altså mykje meir nøyaktig en det som viser på marinetraffic. Vil det si at eg har antageligvis ein klasse B AIS som sender svakere signaler om antenne til marinetraffic ikkje klare å få tak i til en hver tid?

 

Skal sjekke imårå kva type AIS eg har og poste de her

Link to post

Ser på marinetraffic nå at det står at båten har klasse B AIS, men det er ein båt som går i akkoratt samme området, som eg kjenner veldig godt som de står også har klasse B AIS, men denne får sendt ut signal som viser på marinetraffic 3 gonger oftere, vis ikkje meir. Hvordan ka de ha seg?

Link to post

Hva slags antenne har du for AIS-transponderen din? har du i det hele tatt egen antenne for den, og hvor er den montert? Eller har du en splitter slik at den bruker VHF-antennen din? Og ja, - dette blir svært teknisk, men uten å vite slike ting er det vanskelig å gi en forklaring på dine problemer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Dersom problemet ditt er at Marinetraffic ikke oppdateres med informasjon, er jeg usikker på om det kan kalles et problem.

 

Det viktige med AIS er  å øke sikkerhet på sjøen. Slik at andre på sjøen kan se deg og at du kan se dem på din plotter. Marinetraffic har da svært lite med det å gjøre?

 

Eller bruk mAIS og send info til Marinetraffic vha mobiltelefonen din. AISen din fungerer jo helt fint!

 

Dersom du vil synes på internett - oppdater din facebook status oftere? ;-)

Link to post
  • 2 år senere...
  • 1 måned senere...
Roger jo skrev On ‎23‎.‎05‎.‎2016 at 17.49:

Hvordan sendes AIS-informasjon, og hva er forskjellen på klasse A og B?
Klasse B benytter meldingene 18 og 24. Melding 18 benyttes til å sende posisjonsdata og melding 24 inneholder båtnavn og andre navigasjonsdata. Melding 18 sendes ut hvert 30 sek. ved fart 2 knop eller mer, og hvert 3.min. ved fart 2 knop eller mindre.
Dersom det er veldig mye trafikk, vil AIS klasse B vike og sende sjeldnere.

 

 

Her må det være noe som ikke stemmer. Seatronic opplyser at det er ikke tillatt å sende klasse B-signal når båten ligger stille. Min klasse B blir passiv og ikke synlig for andre båter en stund etter at båten er fortøyd, men noen ganger tar det flere uker. Seatronic mener altså at slik skal det være. Noen som vet hva reglene / forskriftene sier om dette? 

Link to post

Det må være en måte å fraskrive seg reklamasjonen på.

 

https://havbase.kystverket.no/havbase_report/doc/AIS.pdf

https://www.milltechmarine.com/faq.htm#a9

How often do AIS transponders broadcast position and static information reports?

Transponders send out position updates based on the speed over ground (SOG) of the vessel and updates occur at different intervals depending on whether a Class A or Class B transponder is used. Depending on whether you are using a single channel or dual channel AIS device, reporting intervals will vary based on the tables below:
Receiving Class A AIS Transponder reports
Ships Dynamic Conditions Dual Channel Receiver Single Channel Receiver
Ship at anchor or moored 3 min 6 min
SOG 0-14 knots 10 sec 20 sec
SOG 0-14 knots and changing course 3.3 sec 6.6 sec
SOG 14-23 knots 6 sec 12 sec
SOG 14-23 knots and changing course 2 sec 4 sec
SOG >23 knots 2 sec 4 sec
Ship Static Information 6 min 12 min
Receiving Class B AIS Transponder reports
Ships Dynamic Conditions Dual Channel Receiver Single Channel Receiver
SOG <2 knots 3 min 6 min
SOG >2 knots 30 sec 1 min
Ship Static Information 6 min 12 min
 

Alle disse ligger i ro

image.png.e09d502ef92704175451424bfbaa3aff.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Enig med @Roger jo. Hulda ligger inkoblet, og jeg kan se at damen ligger inkoblet hele tiden, i brygga, hjemmefra via Marine Traffic. En annen seiler jeg kjenner, kan jeg via Marine Traffic se ligger parkert i Seattle. Hulda har installert Garmin 600. En brødboks som sender og tar imot, dum som et brød. Sjekket akkurat nå kl. 17:30: Position recieved 3 minutes ago (2019-01-09 16:26 (UTC)). I brygga. Så er det et faktum at man ikke kan tidsmessig kan stole på hvor ofte Marine Traffic eller andre rapporterer. Om man har Class B AIS og stoler på mobiltelefonen, kan man gå på en smell.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...