Torstein97 Startet 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2016 Kan veldig lite når de kommer til bruk/innstillinger av AIS, så lurer på om noen vet hvordan eg kan få AISen min til og sende ut posisjonen min oftere? Båten min går stort sett rundt i de samme området, men ser på marinetraffic at AISen sender bare ut posisjon sån ca hvert 30 minutt mens andre båter som går forbi samme stedet sender kanskje hvert minutt. Lurer på om det går an å justere AISen min til å sende posisjonen min oftere? Mvh Torstein Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Det kan du nok ikke, da dette er fastsatt ut fra en rekke parametere - samt om det er en klasse A eller B. Hvilken AIS transponder har du? Mange av disse har mulighet for konfigurasjon fra PC, det kan jo hende du har fått noen dårlige innstillinger fra leverandør? Ser du bor i Haugesund - Brommeland er jo flinke på denne slags utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 (redigert) En klasse b tranceiver vil vel sende posisjonsdata omtrent hvert minutt dersom du har en viss hastighet på båten, se f.eks spesifikasjonen her fra en produsent: http://www.milltechmarine.com/faq.htm#a9 Hva slags tranceiver har du? Hva Marinetraffic viser kan være noe helt annet... Redigert 23.Mai.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alfaalfa Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 (redigert) SOG endrer oppdateringsfrekvens. Kjør fortere om du vil ha økt frekvens på oppdatering. Men du kan ikke bruke Marinetraffic som referanse på hvor ofte din AIS sender info. Redigert 23.Mai.2016 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torstein97 Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Husker ikkje navne på den akkoratt nå, eller kva type det er, men kan finne de ut imårå å komme tilbake til dere da? Vet jaffal at det er eit par ting du kan endre på AISen vis du går inn på instillinger på kartplotteren, kan skrive hva disse instillingene hetter imårå i og med at eg ikkje husker det 100% i hode:) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 det første du bør gjøre er å finne ut hvor ofte du faktisk sender, det kan du trolig lese av i software med PC-tilknyttet, eller ved å høre hva andre båter i nærheten fanger opp av signaler. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Torstein97 Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Båten går max 7 knop alfaalfa, og den farten holde jeg stort sett alltid. vet ikkje om de kan ha noe med saken å gjøre? Kom på ein instillig nå og det er at eg kan skifte mellom COG OG SOG. Sitér dette innlegget Link to post
Torstein97 Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Men hvorfor leser marinetraffic av skjeldnere på min båt en flere andre båter? Selv om de kanskje sender ut posisjon like ofte? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Hvilken AIS transponder er det du har? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Torstein97 Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Hvordan finner eg det ut? alle AIS instillingen finner eg i kartplotteren, og den er levert av simrad. Som sagt kan eg veldig lite når det kommer til AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Ikke for å være vanskelig, men det står vel et navn på AIS-boksen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 En AIS-tranceiver klasse B sender med svak sendestyrke, og i tillegg kan det være problemer med din antenne som gjør at din rekkevidde er liten. Marinetraffic fungerer ved at mottaksstasjoner på land fanger opp signalene, og disse kan det være langt i mellom. Så det er veldig sannsynlig at grunnen til at du ikke oppdateres så ofte som andre er at dine signaler ikke alltid når frem. Neste gang du er i båten leter du opp en annen båt med mottaker i nærheten, og så sjekker du ut om han får oppdaterte signaler fra din båt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger jo Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Hvordan sendes AIS-informasjon, og hva er forskjellen på klasse A og B?AIS-data fra båtene sendes på forskjellige meldinger som er nummerert. Disse meldingene må kombineres for å få full informasjon om båtene.MMSI-nummeret er fellesnevneren som binder informasjonen sammen.I dag er meldingene 1 til og med 24 definert, men systemet er laget for å kunne inneholde inntil 64 forskjellige meldinger.AIS-systemet vil dermed fortsatt kunne utvides etter hvert som behovet melder seg, slik som det nå har blitt utvidet med ”klasse B” meldinger. Klasse A sender båtens posisjon i melding 1 som sendes ut hvert 2 sek. til 3min., avhengig av navigasjonsstatus og båtens kurs og fart.Videre sendes melding 5 hvert sjette minutt. Denne inneholder data som båtens navn, størrelse, bestemmelseshavn osv.Alt som sendes fra en klasse A kan mottas både av A og B. Klasse B benytter meldingene 18 og 24. Melding 18 benyttes til å sende posisjonsdata og melding 24 inneholder båtnavn og andre navigasjonsdata. Melding 18 sendes ut hvert 30 sek. ved fart 2 knop eller mer, og hvert 3.min. ved fart 2 knop eller mindre.Dersom det er veldig mye trafikk, vil AIS klasse B vike og sende sjeldnere. Alle typegodkjente klasse A leser melding 18 fra klasse B, og viser posisjon og MMSI-nummer på AIS-skjermen samt leser navn fra melding 24. Noen eldre AIS klasse A viser ikke informasjon fra melding 24 siden de ble typegodkjent før denne meldingen var tilgjengelig. fra kystverket Rapporteringsintervall klasse A AIS: Type skip Rapport intervall Skip til anker eller fortøyd og ikke beveger seg raskere enn 3 knop 3 min Skip til anker eller fortøyd og beveger seg raskere enn 3 knop 10 s Skip som har en fart mellom 0 – 14 knop 10 s Skip som har en fart mellom 0 – 14 knop og forandrer kurs 3 1/3 s Skip som har en fart mellom 14 – 23 knop 6 s Skip som har en fart mellom 14 – 23 knop og forandrer kurs 2 s Skip som har en fart større enn 23 knop 2 s Skip som har en fart større enn 23 knop og forandrer kurs 2 s Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Torstein97 Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Har snakket med ein kompis som og har båt her i nærområdet, og han kan følge meg til punkt og prikke på hans kartplotter, altså mykje meir nøyaktig en det som viser på marinetraffic. Vil det si at eg har antageligvis ein klasse B AIS som sender svakere signaler om antenne til marinetraffic ikkje klare å få tak i til en hver tid? Skal sjekke imårå kva type AIS eg har og poste de her Sitér dette innlegget Link to post
Torstein97 Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Ser på marinetraffic nå at det står at båten har klasse B AIS, men det er ein båt som går i akkoratt samme området, som eg kjenner veldig godt som de står også har klasse B AIS, men denne får sendt ut signal som viser på marinetraffic 3 gonger oftere, vis ikkje meir. Hvordan ka de ha seg? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 les svarene over... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Hva slags antenne har du for AIS-transponderen din? har du i det hele tatt egen antenne for den, og hvor er den montert? Eller har du en splitter slik at den bruker VHF-antennen din? Og ja, - dette blir svært teknisk, men uten å vite slike ting er det vanskelig å gi en forklaring på dine problemer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alfaalfa Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Dersom problemet ditt er at Marinetraffic ikke oppdateres med informasjon, er jeg usikker på om det kan kalles et problem. Det viktige med AIS er å øke sikkerhet på sjøen. Slik at andre på sjøen kan se deg og at du kan se dem på din plotter. Marinetraffic har da svært lite med det å gjøre? Eller bruk mAIS og send info til Marinetraffic vha mobiltelefonen din. AISen din fungerer jo helt fint! Dersom du vil synes på internett - oppdater din facebook status oftere? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Torstein97 Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Nei syns bare det var litt merkelig at den ikkje kom opp på marinetraffic, men fikk jo oppklart det når eg fant ut at båten viste på andre båter sine kartplottere, så da er de jo greit!:) AISn er av typen em-track B100 class B, bare sån at det er oppklart:) Sitér dette innlegget Link to post
Onøy Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Hei, Har samme problemet med min AIS. Min båt sender er koblet opp med VHF-en. Er det noen grunn til at den ikke skal komme like ofte på marinetraffic? Sitér dette innlegget Link to post
Propell75 Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Som nevnt over @Onøy – dette er det MarineTraffic som står ansvarlig for å oppdatere. De har en sjelden gang litt nedetid og har selv valgt hvor ofte de vil oppdatere mot de dataene som ligger tilgjengelige. MT er en oversikt, utstyret ditt i båten er det som er live. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Roger jo skrev On 23.05.2016 at 17.49: Hvordan sendes AIS-informasjon, og hva er forskjellen på klasse A og B? Klasse B benytter meldingene 18 og 24. Melding 18 benyttes til å sende posisjonsdata og melding 24 inneholder båtnavn og andre navigasjonsdata. Melding 18 sendes ut hvert 30 sek. ved fart 2 knop eller mer, og hvert 3.min. ved fart 2 knop eller mindre. Dersom det er veldig mye trafikk, vil AIS klasse B vike og sende sjeldnere. Her må det være noe som ikke stemmer. Seatronic opplyser at det er ikke tillatt å sende klasse B-signal når båten ligger stille. Min klasse B blir passiv og ikke synlig for andre båter en stund etter at båten er fortøyd, men noen ganger tar det flere uker. Seatronic mener altså at slik skal det være. Noen som vet hva reglene / forskriftene sier om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Det må være en måte å fraskrive seg reklamasjonen på. https://havbase.kystverket.no/havbase_report/doc/AIS.pdf https://www.milltechmarine.com/faq.htm#a9 How often do AIS transponders broadcast position and static information reports? Transponders send out position updates based on the speed over ground (SOG) of the vessel and updates occur at different intervals depending on whether a Class A or Class B transponder is used. Depending on whether you are using a single channel or dual channel AIS device, reporting intervals will vary based on the tables below: Receiving Class A AIS Transponder reports Ships Dynamic Conditions Dual Channel Receiver Single Channel Receiver Ship at anchor or moored 3 min 6 min SOG 0-14 knots 10 sec 20 sec SOG 0-14 knots and changing course 3.3 sec 6.6 sec SOG 14-23 knots 6 sec 12 sec SOG 14-23 knots and changing course 2 sec 4 sec SOG >23 knots 2 sec 4 sec Ship Static Information 6 min 12 min Receiving Class B AIS Transponder reports Ships Dynamic Conditions Dual Channel Receiver Single Channel Receiver SOG <2 knots 3 min 6 min SOG >2 knots 30 sec 1 min Ship Static Information 6 min 12 min Alle disse ligger i ro Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 (redigert) Enig med @Roger jo. Hulda ligger inkoblet, og jeg kan se at damen ligger inkoblet hele tiden, i brygga, hjemmefra via Marine Traffic. En annen seiler jeg kjenner, kan jeg via Marine Traffic se ligger parkert i Seattle. Hulda har installert Garmin 600. En brødboks som sender og tar imot, dum som et brød. Sjekket akkurat nå kl. 17:30: Position recieved 3 minutes ago (2019-01-09 16:26 (UTC)). I brygga. Så er det et faktum at man ikke kan tidsmessig kan stole på hvor ofte Marine Traffic eller andre rapporterer. Om man har Class B AIS og stoler på mobiltelefonen, kan man gå på en smell. Redigert 9.Januar.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.