VannTro Startet 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2016 Tenkte det kunne være på sin plass å nevne tema med landstrøm, jording & bading siden noen alt hadde skrevet litt om det: http://stromvippa.fortum.no/advarer-mot-bading-rundt-bater/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=stromvippa Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Har hørt om dette før, da var det særlig ref til USA. Kan det stemme at de har forbud mot bading hvor det et båter på landstrøm? - eller i båthavner? - tenker på denne problemstillingen hvert år når det er båtfestival i Ålesund. 200 båter i størrelsen 25 til 45 fot ligger fortøyd i indre havn, bare meter unna hvor det foregår vannskihopp konkurranse... I hvor stort område rundt båtene er det "risiko" ved bading? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Hva med båter som har aggregat ombord? Er vel samme risikoen der, verd å tenke på til sesongen.... Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
VannTro Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 (redigert) Ikke samme problem med aggregat, det er ikke noen landbasert kilde. Produsenten og forbrukeren står "i samme båt". Ellers kunne du også fort også fått et problem med dynamoen på motoren din :-) Jeg har for øvrig varsling for feil polaritet og den slår inn alarmerende ofte. Strøm som tas fra landfast stolpe er som regel ok, mens strøm fra stolpe på brygge ofte har feil. Redigert 23.Mai.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sone II Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Hvor mange har omkommet på grunn av bading og landstrøm i Norge siste 10 år da? Bare sånn for å få en ide om dette er en relevant problemstilling. Faren er nok 100 ganger større for at noen treffer deg på vei ut og inn av havna. Og derfor er det vel som regel forbudt å bade i havneanleggene? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Aner ikke om det er et reelt problem, men å vite at noen kutter jordledningen i stedet for å sette inn galvanisk isolator er ikke en tanke jeg liker. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 (redigert) Tror du må være temmelig nær båtens metalldeler for at dette skal utgjøre noen fare. Jeg kommer til å fortsette å bade fra båten i havna (når det blir varmere i vannet). Utsagn som at "det kan være strøm i vannet" tar jeg ikke alvorlig. Redigert 23.Mai.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Vinke Lanke Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Er det ikke bare å tre en zinkanode opp i toer'n så blir det minimalt med tæring..? ;-) Hadde det vært et stort problem så ville det vel vært forbud med landstrøm til båt? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 RS får vel fremme krav om forbud av landstrøm i alle båter over fem meter... Ment som dårlig spøk, sånn i tilfelle noen ikke forsto... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Eureka Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 :) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Skulle også gjerne ha visst kor mange ulykke som har hendt i saltvann på grunn av kappa jordledning. Trur det er svært uvanleg, men opplys meg gjerne:-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Ja, jeg var egentlig også ute etter om noen hadde noe konkret å si om hvilke farer dette kunne innebære. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SandAnker Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Hvis man leser saken det er linket til, er det ikke Strøm tilkoblet båt/landstrømanlegg som er problemet, men at han tar med seg ut i båten en skjøteledning, tilsluttet en pumpe med jordfeil. Det må jo dannes en krets for at dette skal skje, DVs at 2 båter eller flere båter må ha jordfeil på forskjellige faser... og vannet skal ha en gitt ledningsevne: Elektrisk ledningsevneDen elektriske ledningsevnen (konduktivitet) i saltløsninger måles i Siemens (S) per meter (S m-1). 1S =1/ohm=(Mho) Ohm er et mål på elektrisk mostand og Mho er den resiproke verdien. 1 S m-1 tilsvarerer et vannpotensial på -0.36 MPa. Ledningsevnen i sjøvann tilsvarer 4.4 S m-1. Salt jord defineres som 0.4 S m-1, som tilsvarerer ca. 40 mM NaCl. Den elektriske ledningsevnen blir målt med en ledningsevnemåler. Sjøvann innholder ca. 480 mM natrium (Na+), 560 mM klorid (Cl-), 50 mM magnesium (Mg2+) og har vannpotensial ca. -2.7 MPa. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Og det betyr for oss vanlig dødlige? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mix Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 (redigert) Livsfarlig å bade i båthavner med landstrøm. Badende dauer som som fluer hver eneste sommer ifølge statistikken. Æh.... Var det egentlig slik ??? Æh hva var egentlig meningen med denne tråden ??? Noen som vil selge skilletrafoer ??? Redigert 23.Mai.2016 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 I vår båtforening er det også forbud mot bading i havnebassenget pga akkurat dette. Jeg har heller aldri hørt om faktiske dødsfall, så jeg tviler på at dette er et særlig relevant problem. Mannen som vasset rundt i sjøvann inne i båten med skjøteledning og pumpe ser jeg ikke på som særlig relevant. Aggregat er ikke helt det samme, nei - men dersom aggregatet er jordet til sjø, båten lekker og man har sjøvann opp til knærne, og man berører tilkoblet 220V-utstyr med jordfeil (slik som en lensepumpe) ... hmja, da utsetter man seg nok for en signifikant risiko for snarlig dødsfall. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Tenkte det kunne være på sin plass å nevne tema med landstrøm, jording & bading siden noen alt hadde skrevet litt om det: http://stromvippa.fortum.no/advarer-mot-bading-rundt-bater/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=stromvippa Ser at de henviser til http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/Andre/Elsikkerhet/66.pdf men glemmer å nevne http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/Andre/Elsikkerhet/Elsikkerhet_77.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VannTro Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Nå leste jeg bare kjapt gjennom, men det de skriver om frakobling av jordleder er jo at det grunnet uhell i vann med liten ledningsevne(ferskvann/brakkvann) nå er forbudt å frakoble jordleder uansett skrogtype på båt(isolerende eller ikke). Slik jeg leser dette er at det nå er et forbud mot frakobling av jordleder, men at faren er lavere i saltvann(god ledningsevne) ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Shore Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 For at en lampe eller annet elektrisk apparat skal virke, må den ha en strømforsyning med minst 2 potensiale, enten + og - som i likestrøm eller minimum 2 faser (populært kalt enfas) som i vekselstrøm. Forholder vi oss til vekselstrøm, kan du få en lampe til å virke om du benytter 1 av disse fasene samtidig som du kobler den andre fasen/ledningen til jord. Som regel er det tilnærmet 1/2 spenning til jord, lampen vil virke, men med redusert lysstyrke. Å komme i berøring med 2 forskjellige potensiale, være seg mellom 2 ledere, eller 1 leder samt jord, vil gi kraftig støt og kan være livsfarlig. Får du støtet kun mellom fingrene på samme hånd, vil det normalt bare være veldig ubehagelig, får du støtet mellom 2 hender eller andre deler av kroppen vil hjertet kunne stoppe, får du langvarig kontakt, vil store brannsår være konsekvensen. I et helt tørt rom uten jordpotensiale, f.eks i et soverom, kan man holde 1 leder i hånden uten at man merker noe, tilsvarende kan en fugl sitte på 1 høyspentledning uten fare. Er det en stor fugl kan kontakt med et annet potensiale, f.eks jord via masten oppstå i det den letter og vingene kommer i kontakt med 2 forskjellige potensiale. Resultat, stekt fugl. Rent vann er en dårlig elektrisk leder, for noen år tilbake, muligens også idag, da luftfuktere besto av en vannbeholder med 2 elektroder stukket ned i vannet i beholderen, tilsatte man salttabletter for å øke ledningsevnen og dermed fordampingen av vann. Salt sjøvann regnes sikkert som en meget god leder. Som SandAnker skriver kreves det en krets, dvs at elektroner vandrer mellom 2 ledere, for å få en farlig situasjon, jeg tror det er liten fare for en slik krets i sjøen utenfor en båthavn. Derimot må man en eller annen gang opp av vannet og man bader tross alt i et slags strømpotensiale. Griper man tak i en ledende gjenstand som har et annet strømpotensiale, være seg en metalldel som dessverre har kontakt med en dårlig isolert ledning, eller det ligger et apparat med overledning mot denne metalldelen er man ute å kjøre. Våt saltbelagt menneskekropp leder bra. Det er klart bading i båthavn er farlig, det må det jo være, det står jo overalt, bare å Google. Nå står det via enda en link........denne tråden ;) Jeg tror man skal ha maksimal uflaks om man kommer til en situasjon hvor man svømmer mellom 2 båter med lekkasje av hvert sitt strømpotensiale og dette får konsekvenser. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
sunnmøre Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Har prøvd å googla denne problemstillinga, men har til gode å finne alvorlige ulykker i saltvann. I ferskvann finnast det dessverre døme på at det har oppstått trasige hendingar. Men altså i saltvann, med tanke på kor mange båtar som finnast, så burde det kunne gå an å finne døme på at kappa jordledning har ført til alvorlege skadar? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Så lenge strømmen ikke er sterkere enn 3 knop, så drister jeg meg nok fortsatt til en dukkert...... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Nå er jo ledningsevnen i sjøvann langt bedre en i våre kropper så at en skulle få noen farlig strømgjennomgang men en er i vannet anser jeg som svært usannsynlig. Derimot vil jeg nokk anse det som temmelig risikabelt å ligge i vannet og ta i noe som er tilknyttet en båt med avkappet jordleder. Å entre en slik båt via for eksempel en leider eller lignende hadde ikke jeg turt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Noe som vil si at de som kapper jordledningen i utgangspunktet har laget seg selv et problem som i liten grad er noen fare for oss som entrer en båt med jordingen intakt, slik jeg leser siste innlegg. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Princess 36 Riviera Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Alle bør/skal ha en jordfeilbryter. Denne fungerer selv om du bryter jord mot land. Blir det "lekkasje" på en av fasene så bryter den. Den måler altså ikke strøm i jordingsledningen, men forskjellen mellom fasene. Faren med å ta med seg jorden fra land, er at du kan ta inn andres jordfeil inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Jeg har en 30 amp. galvanisk isolator og den vil vel beskytte mot dette ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.