Jump to content

Livsfarlig å bade i båthavner med landstrøm.

VannTro

Recommended Posts

Eksempelet sivilingeniøren refererte til var vel egentlig ikke relatert til å bade i sjøen rundt båtene. Alle med en viss kunnskap om strøm vet at det kan være fare forbundet med elektriske apparater i vann.

Jeg vil påstå at eksempelet mer kan stå som advarsel om ikke å ta med elektrisk utstyr i badekaret.

Sitat:

"Sivilingeniøren er ikke særlig optimistisk på båtfolkets vegne. Han mener det er generelt lite kunnskap på området, både ombord og ved kaiene. Han forteller en historie om en kar som skulle berge båten sin, som hadde sprunget lekk.

– Den hadde tatt inn mye vann, og holdt på å synke. Han hadde lånt en kraftig 230 volts pumpe, med jordet hus av metall. Han plugget pumpa i stikkontakten på brygga, tok av seg på beina og vasset om bord i vannet i båten. Dessverre var det en alvorlig jordfeil på landstrømanlegget. Han overlevde så vidt, forteller Bølstad."

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Kanskje ikke akkurat dette tilfellet her, men tilsvarende om det hadde vært jordfeil i pumpen han brukte og dårlig jord forøvrig. Da hadde han fått overledning i metallet og dermed ett strømpotensiale der, det andre kunne han fått via sjø og propellaksling og med god kontakt gjennom nakne ben er det som å ligge i badekaret med et elektrisk apparat med overledning.

Jordfeilbryter er ikke dumt, sikkert ikke skilletrafo heller.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Nå kom det jo særegne krav for lading av elbil, pga at et standard jordfeilvern ikke tar DC-strømmer eller hvordan det var. Kan det tenkes at dette også gjelder for båt? Det finnes endog hybridbåter (Greenfline f.eks.) med samme type batterier som i noen av elbilene. Så var det en som nevnte noen barn som omkom i en båt/strøm ulykke i England, der var det snakk om 5mA. Jordfeilvernet slår vel ut på 30mA, dersom det ikke har klebet.

Hva om man har kuttet landjord, jordet båtens anlegg og man får AC-komponent til drev/vått metall ombord. Så bader man, tar seg i brygga eller bryggestigen i metall. Strømmen tar korteste vei - tilbake til landjord, kan den gå via stigen og brygga? Kanskje ikke alltid, men finnes det en mulighet?

Jordfeilbryteren om bord bryter begge faser om lekkasjen blir mer enn 5mA.

Om det skal være fare knyttet til DC så må i alle fall spenningen overstige 12V. Er på tynn is, men mener fra tiden på elektro at du ikke kunne kjenne spenninger under ca 50V.

En annen problemstilling ved å ta jord med om bord er faren for galvanisk tæring ved feil på landanlegget. Det spiser opp sinken overraskende raskt. Men er jo OT dette.

Ikke at dette har noen særlig relevans for faren for å bade men allikevel.

DC komponenter kan skapes og opptre i et IT nett der det er store likerettere som frekvensomformere, UPSer eller ladere. Strømmer fra disse vil ikke påvirke en vanlig jordfeilbryter eller automat da disse baserer seg på en AC sumasjonstrafo. Vanlige lekkasje varslere har også problemer med dette da de vanligvis baserer seg å legge ut en dc spenning mellom fase og jord for så å måle lekkstrømmen. Disse vil ofte da vise en jordfeil som ikke er reell. De eneste systemene som virker for lekkasje overvåkning i slike anlegg er systemer som sender ut et pulstog får så å sjekke hvor mye av det som kommer til bake på jordlederen. Men en slik tester koster jo fort 30k så er vel ikke så mange slike i lystbåter. Bender IRDH375-435 A-isometer kan anbefales

.

Redigert av Bårdp (see edit history)

Synes overhodet ikke kunnskapen Bårdp deler er irrelevant. Stikk motsatt, får en vel heller si. Dersom man ikke forstår seg på det, så bør man ihvertfall gjøre seg selv den tjenesten at man hverken tukler med landstrømanlegget i egen båt - eller forsøker å komme med gode råd hva angår landstrøm. Jeg har mottatt veldig mange gode råd, som slettes ei er særlig gode.

Jeg snakket til og med en kar i fjor sommer som var fagansvarlig på en større offshoreinstallasjon, som påstod at det bare var å klippe jordledningen. Da plukket jeg fra hverandre argumentene hans bit for bit, før jeg stablet dem pent på anlegget han hadde vært så greit å montere på gjestebrygga - som en vennetjeneste til anleggseier. Det var kun 1 grunn til at jeg lå tilkoblet, og det var min egen skilletrafo. Men her fikk ikke jentungen bade...

Ser at noen her tror at jordfeilbryter kan redde situasjonen, men denne slår ikke ut på 5mA slik han tror, den slår (normaltype

) ut på 30mA .

OG 10mA kan være dødelig.......

Kjenner ikke til dødsfall pga av dette i Norge , men praksisen med at enkelte kutter jordledningen i landstrømskabelen sin er ganske ny - så jeg bader ikke ved ukjente båter/havner med landstrøm....

Kjenner til dødulykker utenlands, feks i England.

Da har man svømt rundt båter med jordfeil+at jordledning i landstrømskabel var kuttet - og tatt i metall i bryggeanlegget når man skal på land - og fått dødelig strømgjennomgang. Har selv målt 90V forskjell på landstrømsjord og sjø - da var jeg glad jeg hadde skilletrafo i min båt, ble obs på dette da andre klaget på at det var lav spenning på landstrømmen -og fikk litt sjokk når jeg begynte å måle litt....

Betaler derfor gjerne for en skilletrafo i min neste båt også :-) 

Grunnen var en gjestebåt med "Europris/Nille" kabel - type rød (hadde ihvertfall vært rød engang) - som manglet jording og i tilegg lå ned i sjøen......Jordfeilbryter på land var full av salt - og jeg måtte faktisk bruke makt for å vippe den til "AV" posisjon- dette er desverre ganske vanlig på eldre anlegg der saltavleiringer fra sjøluft og sjøsprøyt har kommet inn i koblinger/strømstolper.... 

Redigert av powerpuff (see edit history)

Jeg er ikke interessert i å trekke andres jord ombord i båten min. Greit hjemme der jeg vet at anlegget det kommer fra er ryddig, men ikke på en marina med skjøtekontakter, plastikk kabler og fuktighet i koblingspunkter.

Så det du sier er at du klipper jorden - i ditt eget støpsel? Håper du forstår hvor dumt dette er...

Hvilke garantier har du for at anlegget hjemme er ryddig? Og naboens? Aldri opplevd at jordfeil hos naboen kan måles hjemme hos deg?

Ja, det er bedre og tør påstå at majoriteten av landstrømsanleggene rundt om har brutt jord. Det er flere som heller ikke har eget jordingspotensiale i båten, men det er å anbefale å bruke motor/skrog som jordingspotensiale.

Anlegget hjemme er megget og tett, så det er jeg sikker på!

Redigert av Princess 36 Riviera (see edit history)

Ja, det er mange amatører som styrer på i egne båter. En rask kikk på FINN.no avslører jo fort noe av galskapen. Ikke bare er det å anbefale at 220V jord er tilkoblet motor/skrog som jordingspotensiale, det er faktisk påbudt såvidt jeg kjenner til. Og dette er også roten til mye av tæringsproblematikken som mange med god grunn er opptatt av. Skilletrafo løser det - og den koster ikke så mange båtpenger. Ikke veier den veldig mye heller.

Noen hadde googlet. De bør prøve igjen. Søkeord 'electrocuted in yacht harbor' gav haugevis med treff. Her er noen fra kilder som normalt er pålitelige (hvis en ikke er Trump fan da, han liker ikke Huffington Post tror jeg). Fenomenet har til og med fått en egen tre-bokstavers forkortelse - Electric Shock Drowning/ESD

http://m.huffpost.com/us/entry/esd-hidden-danger-in-fres_b_693454.html

http://www.tri-statemarine.com/uncategorized/electric-shock-drowning/

Takker for meget god oppklaring av fenomenet og årsakene(det er mye kunnskap her inne). Nå ser jeg at dette tema absolutt ikke er noe å kimse av. Selv om man oppholder seg i saltvann skal man før eller opp i båt eller på brygge.

Hvis dette med å klippe jordledning er et voksende fenomen håper jeg så mange som mulig sprer "ordet" og påpeker at en galvanisk isolator/skille trafo er en både rimelig, god og ikke minst lovlig måte å bryte sin egen krets fra eventuelle jordfeil på bryggeanlegg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

nå er jeg ikke så veldig ofte i gjestehavner, men er det virkelig attraktivt å bade indre havner - bortsett fra min egen bikkje så har jeg til gode å se båtfolk svømme rundt blant båter. utstikkere, pilarer. plastikk, båtmotorer på tomgang, oppvaskvann som helles over bord , diesel/bensinfilm på vannet osv

Så for meg er det ikke faren for støt som stopper meg fra å bade

To gjestehavner på sparket hvor det bades masse fra båtene: Verdens Ende, Østre Bolæren.

Det er lagt opp til det begge steder.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

nå er jeg ikke så veldig ofte i gjestehavner, men er det virkelig attraktivt å bade indre havner - bortsett fra min egen bikkje så har jeg til gode å se båtfolk svømme rundt blant båter. utstikkere, pilarer. plastikk, båtmotorer på tomgang, oppvaskvann som helles over bord , diesel/bensinfilm på vannet osv

Så for meg er det ikke faren for støt som stopper meg fra å bade

Jeg ser det ofte, og nei, jeg ville heller ikke badet midt i en gjestehavn, av samme årsaker som du nevner.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...