shaukaas Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Når en sivililingeniør innen faget uttaler seg, så er det med rette: Har fått mange rare strømråd blant annet her inne, og det er ikke alt som er lite godt faglig begrunnet. De kronene og kiloene en skilletrafoene "tar" - ofrer jeg med god samvittighet. Uten at min båt er særlig stor. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Eksempelet sivilingeniøren refererte til var vel egentlig ikke relatert til å bade i sjøen rundt båtene. Alle med en viss kunnskap om strøm vet at det kan være fare forbundet med elektriske apparater i vann. Jeg vil påstå at eksempelet mer kan stå som advarsel om ikke å ta med elektrisk utstyr i badekaret. Sitat: "Sivilingeniøren er ikke særlig optimistisk på båtfolkets vegne. Han mener det er generelt lite kunnskap på området, både ombord og ved kaiene. Han forteller en historie om en kar som skulle berge båten sin, som hadde sprunget lekk. – Den hadde tatt inn mye vann, og holdt på å synke. Han hadde lånt en kraftig 230 volts pumpe, med jordet hus av metall. Han plugget pumpa i stikkontakten på brygga, tok av seg på beina og vasset om bord i vannet i båten. Dessverre var det en alvorlig jordfeil på landstrømanlegget. Han overlevde så vidt, forteller Bølstad." Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Princess 36 Riviera Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Som jeg nevnte tidligere så hadde dette ikke skjedd om jord mellom båt og landanlegg var brutt. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Kanskje ikke akkurat dette tilfellet her, men tilsvarende om det hadde vært jordfeil i pumpen han brukte og dårlig jord forøvrig. Da hadde han fått overledning i metallet og dermed ett strømpotensiale der, det andre kunne han fått via sjø og propellaksling og med god kontakt gjennom nakne ben er det som å ligge i badekaret med et elektrisk apparat med overledning. Jordfeilbryter er ikke dumt, sikkert ikke skilletrafo heller. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
shaukaas Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Nå kom det jo særegne krav for lading av elbil, pga at et standard jordfeilvern ikke tar DC-strømmer eller hvordan det var. Kan det tenkes at dette også gjelder for båt? Det finnes endog hybridbåter (Greenfline f.eks.) med samme type batterier som i noen av elbilene. Så var det en som nevnte noen barn som omkom i en båt/strøm ulykke i England, der var det snakk om 5mA. Jordfeilvernet slår vel ut på 30mA, dersom det ikke har klebet. Hva om man har kuttet landjord, jordet båtens anlegg og man får AC-komponent til drev/vått metall ombord. Så bader man, tar seg i brygga eller bryggestigen i metall. Strømmen tar korteste vei - tilbake til landjord, kan den gå via stigen og brygga? Kanskje ikke alltid, men finnes det en mulighet? Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Jordfeilbryteren om bord bryter begge faser om lekkasjen blir mer enn 5mA. Om det skal være fare knyttet til DC så må i alle fall spenningen overstige 12V. Er på tynn is, men mener fra tiden på elektro at du ikke kunne kjenne spenninger under ca 50V. En annen problemstilling ved å ta jord med om bord er faren for galvanisk tæring ved feil på landanlegget. Det spiser opp sinken overraskende raskt. Men er jo OT dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 (redigert) Ikke at dette har noen særlig relevans for faren for å bade men allikevel. DC komponenter kan skapes og opptre i et IT nett der det er store likerettere som frekvensomformere, UPSer eller ladere. Strømmer fra disse vil ikke påvirke en vanlig jordfeilbryter eller automat da disse baserer seg på en AC sumasjonstrafo. Vanlige lekkasje varslere har også problemer med dette da de vanligvis baserer seg å legge ut en dc spenning mellom fase og jord for så å måle lekkstrømmen. Disse vil ofte da vise en jordfeil som ikke er reell. De eneste systemene som virker for lekkasje overvåkning i slike anlegg er systemer som sender ut et pulstog får så å sjekke hvor mye av det som kommer til bake på jordlederen. Men en slik tester koster jo fort 30k så er vel ikke så mange slike i lystbåter. Bender IRDH375-435 A-isometer kan anbefales . Redigert 24.Mai.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Ikke for å kritisere, men hva er vitsen med å pøse på med info som ikke har relevans for tråden? Er det bare for å vise hva man kan? Det er slik tråder blir tunge å lese, for man må sile ut masse "tomt" fyll... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bårdp Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Nei ikke annet en at de som mener det er trykt å kutte jordledningen muligens kan komme på andre tanker. Forskrifter for elektriske anlegg er jo tros alt der for å ivareta vår sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Synes overhodet ikke kunnskapen Bårdp deler er irrelevant. Stikk motsatt, får en vel heller si. Dersom man ikke forstår seg på det, så bør man ihvertfall gjøre seg selv den tjenesten at man hverken tukler med landstrømanlegget i egen båt - eller forsøker å komme med gode råd hva angår landstrøm. Jeg har mottatt veldig mange gode råd, som slettes ei er særlig gode. Jeg snakket til og med en kar i fjor sommer som var fagansvarlig på en større offshoreinstallasjon, som påstod at det bare var å klippe jordledningen. Da plukket jeg fra hverandre argumentene hans bit for bit, før jeg stablet dem pent på anlegget han hadde vært så greit å montere på gjestebrygga - som en vennetjeneste til anleggseier. Det var kun 1 grunn til at jeg lå tilkoblet, og det var min egen skilletrafo. Men her fikk ikke jentungen bade... Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 (redigert) Ser at noen her tror at jordfeilbryter kan redde situasjonen, men denne slår ikke ut på 5mA slik han tror, den slår (normaltype ) ut på 30mA . OG 10mA kan være dødelig....... Kjenner ikke til dødsfall pga av dette i Norge , men praksisen med at enkelte kutter jordledningen i landstrømskabelen sin er ganske ny - så jeg bader ikke ved ukjente båter/havner med landstrøm.... Kjenner til dødulykker utenlands, feks i England. Da har man svømt rundt båter med jordfeil+at jordledning i landstrømskabel var kuttet - og tatt i metall i bryggeanlegget når man skal på land - og fått dødelig strømgjennomgang. Har selv målt 90V forskjell på landstrømsjord og sjø - da var jeg glad jeg hadde skilletrafo i min båt, ble obs på dette da andre klaget på at det var lav spenning på landstrømmen -og fikk litt sjokk når jeg begynte å måle litt.... Betaler derfor gjerne for en skilletrafo i min neste båt også :-) Grunnen var en gjestebåt med "Europris/Nille" kabel - type rød (hadde ihvertfall vært rød engang) - som manglet jording og i tilegg lå ned i sjøen......Jordfeilbryter på land var full av salt - og jeg måtte faktisk bruke makt for å vippe den til "AV" posisjon- dette er desverre ganske vanlig på eldre anlegg der saltavleiringer fra sjøluft og sjøsprøyt har kommet inn i koblinger/strømstolper.... Redigert 24.Mai.2016 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Det er rart hvor mange båtfolk det er som har sinnsykt god peiling på strøm, men som ikke har et beslektet yrke... Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 (redigert) Jeg er ikke interessert i å trekke andres jord ombord i båten min. Greit hjemme der jeg vet at anlegget det kommer fra er ryddig, men ikke på en marina med skjøtekontakter, plastikk kabler og fuktighet i koblingspunkter. Redigert 24.Mai.2016 av Princess 36 Riviera (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Jeg er ikke interessert i å trekke andres jord ombord i båten min. Greit hjemme der jeg vet at anlegget det kommer fra er ryddig, men ikke på en marina med skjøtekontakter, plastikk kabler og fuktighet i koblingspunkter. Så det du sier er at du klipper jorden - i ditt eget støpsel? Håper du forstår hvor dumt dette er... Hvilke garantier har du for at anlegget hjemme er ryddig? Og naboens? Aldri opplevd at jordfeil hos naboen kan måles hjemme hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 (redigert) Ja, det er bedre og tør påstå at majoriteten av landstrømsanleggene rundt om har brutt jord. Det er flere som heller ikke har eget jordingspotensiale i båten, men det er å anbefale å bruke motor/skrog som jordingspotensiale. Anlegget hjemme er megget og tett, så det er jeg sikker på! Redigert 24.Mai.2016 av Princess 36 Riviera (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Ja, det er mange amatører som styrer på i egne båter. En rask kikk på FINN.no avslører jo fort noe av galskapen. Ikke bare er det å anbefale at 220V jord er tilkoblet motor/skrog som jordingspotensiale, det er faktisk påbudt såvidt jeg kjenner til. Og dette er også roten til mye av tæringsproblematikken som mange med god grunn er opptatt av. Skilletrafo løser det - og den koster ikke så mange båtpenger. Ikke veier den veldig mye heller. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Den eneste gode løsningen om en ikke vil ha med seg jordlederen om bord er å montere skilletrafo. Da lager du det dit eget galvanisk skilte nett og jordledningen til land kan brytes på lovlig vis. Om en ikke har råd til en slik setter en egen og andres sikkerhet i fare med bare å klippe jordlederen. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Det er i hele tatt svært farlig å bade. Det omkommer ganske mange hvert eneste år i Norges land. Hvor mange var det som omkom pga. strøm i badevannet? Mistenker en liten opphausing av et marginalt problem.... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Noen hadde googlet. De bør prøve igjen. Søkeord 'electrocuted in yacht harbor' gav haugevis med treff. Her er noen fra kilder som normalt er pålitelige (hvis en ikke er Trump fan da, han liker ikke Huffington Post tror jeg). Fenomenet har til og med fått en egen tre-bokstavers forkortelse - Electric Shock Drowning/ESD http://m.huffpost.com/us/entry/esd-hidden-danger-in-fres_b_693454.html http://www.tri-statemarine.com/uncategorized/electric-shock-drowning/ Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Takker for meget god oppklaring av fenomenet og årsakene(det er mye kunnskap her inne). Nå ser jeg at dette tema absolutt ikke er noe å kimse av. Selv om man oppholder seg i saltvann skal man før eller opp i båt eller på brygge. Hvis dette med å klippe jordledning er et voksende fenomen håper jeg så mange som mulig sprer "ordet" og påpeker at en galvanisk isolator/skille trafo er en både rimelig, god og ikke minst lovlig måte å bryte sin egen krets fra eventuelle jordfeil på bryggeanlegg. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sunnmøre Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Begge linkane det blir vist til ovanfor, seier at problemet er størst i ferskvatn. Ser sjølvsagt farane, men kjenner ikkje til ulykker her i landet i saltvatn. Finnast det noko dokumentasjon som går på skader her i landet? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 (redigert) https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjFqLrStPPMAhVF8ywKHbAvApgQFgg2MAM&url=http%3A%2F%2Fwww.nfpa.org%2F~%2Fmedia%2F15668590293D419C85CF9144036C59F4.pdf&usg=AFQjCNHVfnytyOTPkB1j2AdTLTPE_ahehQ&sig2=dS5YmLPtsjVNew-rWRPLgQ I denne linken kjem det fram at det ikkje er kjennskap til dødsfall grunna straum i saltvatn. Redigert 24.Mai.2016 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 nå er jeg ikke så veldig ofte i gjestehavner, men er det virkelig attraktivt å bade indre havner - bortsett fra min egen bikkje så har jeg til gode å se båtfolk svømme rundt blant båter. utstikkere, pilarer. plastikk, båtmotorer på tomgang, oppvaskvann som helles over bord , diesel/bensinfilm på vannet osv Så for meg er det ikke faren for støt som stopper meg fra å bade Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 To gjestehavner på sparket hvor det bades masse fra båtene: Verdens Ende, Østre Bolæren. Det er lagt opp til det begge steder. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tobixen Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 nå er jeg ikke så veldig ofte i gjestehavner, men er det virkelig attraktivt å bade indre havner - bortsett fra min egen bikkje så har jeg til gode å se båtfolk svømme rundt blant båter. utstikkere, pilarer. plastikk, båtmotorer på tomgang, oppvaskvann som helles over bord , diesel/bensinfilm på vannet osv Så for meg er det ikke faren for støt som stopper meg fra å bade Jeg ser det ofte, og nei, jeg ville heller ikke badet midt i en gjestehavn, av samme årsaker som du nevner. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.