Jump to content

Livsfarlig å bade i båthavner med landstrøm.

VannTro

Recommended Posts

Sitter det en del personer i kveldinga og forteller spøkelseshistorier, vil det være en viss prosent som vegrer seg for å legge seg uten å titte under senga, kanskje ligge våken, våkne av mareritt osv.

Hadde dette vært et problem, hadde det vært umulig å oppholde seg i en båt i en havn. Det hadde ligget død fisk i hopetall mellom båtene, andemor og ungene hadde man antagelig bare sett stjerten til, der de hadde ligget stive og kalde, duppende døde i vannet.

Er dette et tema i det hele tatt? Tar man historien til "sivilingeniøren" nevnt i tidligere innlegg som eneste eksempel her til lands? Det har i så fall ingen relevans for saken overhodet, det dreier seg om overledning i et apparat eller via et apparat. En person med nakne ben vassende inne i en båt full av vann, med et elektrisk apparat jeg ikke kan forstå kan være beregnet for oppgaven. Kroneksempelet på hva som er en livsfarlig handling.

Det behøver ikke være feil på jordingen på anlegget som forårsaker en slik ulykke, det kan vel så gjerne være jordfeil på apparatet og dårlig jording videre. En pumpe med jordet stålchassis er ikke egnet for å vasse rundt med heller. En pumpe beregnet for det våte element vil være tett og dobbeltisolert. Samme kategori er om man tok med en varmluftpistol i badekaret for å varme opp vannet.

Det kan sikkert være store feil og mangler ved mange landstrømsanlegg, sikkert farlige også når kommer til brann og berøringsfare, det er bestandig en berøringsfare med dårlig vedlikeholdt el-anlegg. men å hevde at det er farlig å bade ut fra nevnte eksempel blir litt drøyt. Da må man sannsynliggjøre ved eksempler hva som er faren og når det er fare. Det er ikke slik at havet, fjorden, vannet i båthavna blir strømførende med ett potensiale og bakken, brygga, badestigen, med et annet. Det må ligge en annen ledende gjenstand, med et annet potensiale som du tar i idet du krabber opp fra vannet.

Det er mye mellom himmel og jord, sikkert også mellom båter og "jord", men i vår tekniske hverdag burde det gå å bevise på et sterkere grunnlag og med bedre eksempler enn noe som virker mer som vandrehistorier enn som vitenskapelige fakta.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

To gjestehavner på sparket hvor det bades masse fra båtene: Verdens Ende, Østre Bolæren.

Det er lagt opp til det begge steder.

tenkte mest på gjestehavner som ligger i indre deler og ved byer, men hvor mange har egentlig blitt skadet ? Om dette er et problem, og direkte farlig så er det litt merkelig at det er ingen her på BP som har opplevd farlige episoder og ikke minst skader. Er sikker på at BP medlemmene er desidert de som benytter gjestehavner mest og debatten startet ikke før en eller annen ingeniør kom med sin skrekkhistorei om mannen og lensepumpa.

Stort sett har er det tæringsskader jeg har hørt om - folk som har mistet både drev og propell. Vil anta at problemet er aller, aller størst i de store båthavnene - hvor hundrevis av båter ligger med landstrøm døgnet rundt. Det er nok mye hummer og kanari der. Målte noen ymse spenninger for noen år tilbake, prøvde med Zinc saver etter råd på baatplassen - men fant fort ut at det kun var skilletrafo som var den riktige løsningen. En prat med ansvarlig installatør her på huset fikk kjapt bekreftet det.

Det kan jo uansett være en fordel om folk forholder seg til hva som faktisk er lovlig og monterer galvanisk isolator eller, om man er høyt utsatt, en skille trafo i stedet for å kappe jordingen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 6 måneder senere...

Sitter det en del personer i kveldinga og forteller spøkelseshistorier, vil det være en viss prosent som vegrer seg for å legge seg uten å titte under senga, kanskje ligge våken, våkne av mareritt osv.

Hadde dette vært et problem, hadde det vært umulig å oppholde seg i en båt i en havn. Det hadde ligget død fisk i hopetall mellom båtene, andemor og ungene hadde man antagelig bare sett stjerten til, der de hadde ligget stive og kalde, duppende døde i vannet.

Er dette et tema i det hele tatt? Tar man historien til "sivilingeniøren" nevnt i tidligere innlegg som eneste eksempel her til lands? Det har i så fall ingen relevans for saken overhodet, det dreier seg om overledning i et apparat eller via et apparat. En person med nakne ben vassende inne i en båt full av vann, med et elektrisk apparat jeg ikke kan forstå kan være beregnet for oppgaven. Kroneksempelet på hva som er en livsfarlig handling.

Det behøver ikke være feil på jordingen på anlegget som forårsaker en slik ulykke, det kan vel så gjerne være jordfeil på apparatet og dårlig jording videre. En pumpe med jordet stålchassis er ikke egnet for å vasse rundt med heller. En pumpe beregnet for det våte element vil være tett og dobbeltisolert. Samme kategori er om man tok med en varmluftpistol i badekaret for å varme opp vannet.

Det kan sikkert være store feil og mangler ved mange landstrømsanlegg, sikkert farlige også når kommer til brann og berøringsfare, det er bestandig en berøringsfare med dårlig vedlikeholdt el-anlegg. men å hevde at det er farlig å bade ut fra nevnte eksempel blir litt drøyt. Da må man sannsynliggjøre ved eksempler hva som er faren og når det er fare. Det er ikke slik at havet, fjorden, vannet i båthavna blir strømførende med ett potensiale og bakken, brygga, badestigen, med et annet. Det må ligge en annen ledende gjenstand, med et annet potensiale som du tar i idet du krabber opp fra vannet.

Det er mye mellom himmel og jord, sikkert også mellom båter og "jord", men i vår tekniske hverdag burde det gå å bevise på et sterkere grunnlag og med bedre eksempler enn noe som virker mer som vandrehistorier enn som vitenskapelige fakta.

*****************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Svar til Shore:

Fisk vil ikke "dø" om det er strømlekkasje i vannet - og folk vil heller ikke merke noe eller dø når man svømmer, MEN idet du skal ombord i en båt som har jordingskabelen inntakt - eller du tar i jordet metall på brygga (som ikke er i kontakt med sjøvannet) - så kan du få deg en kraftig karamell-og du kan faktisk dø av dettte. Jeg har selv målt  90 volt spenningsforskjell mellom armeringen i en sementbrygge og sjø i en havn - når båten som var synderen fikk nappet ut kontakten var det 0 Volt!

Det var denne gangen lett å se hvilken båt som var synderen - han hadde en tynn rød skjøtekabel for innebruk (uten jording) og hadde "modifisert" skjøtekontakten mellom denne og båtens orginale landstrømskabel....Han hadde kraftig jordfeil ombord - på varmtvannsberederen uten at jordfeilsvern ombord slo ut! (det er desverre ikke uvanlig).

Jeg vil derfor påstå at folk som kapper jordledningen i sin landstrømskontakt burde ha bedre vett, det er muligens bra for den som gjør dette, men er til fare og skade for andre. :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:

Eksempelvis vil nok båten jeg nevnte kunne skape STORE tæringsskader på nærliggende båter som har sin landstrømskabel i orden - og det er stadig unger som bader rundt båtene-eller surrer rundt i en gummi båt med en arm i vannet og samtidig tar i potensiellt jordet metall i båter eller brygger! :pray:

Redigert av powerpuff (see edit history)

*****************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Svar til Shore:

Fisk vil ikke "dø" om det er strømlekkasje i vannet - og folk vil heller ikke merke noe eller dø når man svømmer, MEN idet du skal ombord i en båt som har jordingskabelen inntakt - eller du tar i jordet metall på brygga (som ikke er i kontakt med sjøvannet) - så kan du få deg en kraftig karamell-og du kan faktisk dø av dettte. Jeg har selv målt  90 volt spenningsforskjell mellom armeringen i en sementbrygge og sjø i en havn - når båten som var synderen fikk nappet ut kontakten var det 0 Volt!

Det var denne gangen lett å se hvilken båt som var synderen - han hadde en tynn rød skjøtekabel for innebruk (uten jording) og hadde "modifisert" skjøtekontakten mellom denne og båtens orginale landstrømskabel....Han hadde kraftig jordfeil ombord - på varmtvannsberederen uten at jordfeilsvern ombord slo ut! (det er desverre ikke uvanlig).

Jeg vil derfor påstå at folk som kapper jordledningen i sin landstrømskontakt burde ha bedre vett, det er muligens bra for den som gjør dette, men er til fare og skade for andre. :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:  :thumbsdown:

Eksempelvis vil nok båten jeg nevnte kunne skape STORE tæringsskader på nærliggende båter som har sin landstrømskabel i orden - og det er stadig unger som bader rundt båtene-eller surrer rundt i en gummi båt med en arm i vannet og samtidig tar i potensiellt jordet metall i båter eller brygger! :pray:

Svar til Powerpuff: Vi er vel stort sett enige om det meste, bortsett fra kanskje hva som er hovedpoenget i tråden, nemlig om det er farlig å bade i en båthavn.

Jeg skriver tidligere i tråden: Derimot må man en eller annen gang opp av vannet og man bader tross alt i et slags strømpotensiale. Griper man tak i en ledende gjenstand som har et annet strømpotensiale, være seg en metalldel som dessverre har kontakt med en dårlig isolert ledning, eller det ligger et apparat med overledning mot denne metalldelen er man ute å kjøre. Våt saltbelagt menneskekropp leder bra.

Powerpuff skriver tidligere i tråden: ...MEN idet du skal ombord i en båt som har jordingskabelen inntakt - eller du tar i jordet metall på brygga (som ikke er i kontakt med sjøvannet) - så kan du få deg en kraftig karamell-og du kan faktisk dø av dettte.

Jeg skriver tidligere i tråden: Det er ikke slik at havet, fjorden, vannet i båthavna blir strømførende med ett potensiale og bakken, brygga, badestigen, med et annet. Det må ligge en annen ledende gjenstand, med et annet potensiale som du tar i idet du krabber opp fra vannet.

Powerpuff skriver tidligere i tråden: Fisk vil ikke "dø" om det er strømlekkasje i vannet - og folk vil heller ikke merke noe eller dø når man svømmer, MEN idet du skal ombord i en båt som har jordingskabelen inntakt - eller du tar i jordet metall på brygga (som ikke er i kontakt med sjøvannet) - så kan du få deg en kraftig karamell-og du kan faktisk dø av dettte.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Temaet med strøm, jording, jordplan, galvanisk skille og bading var gjenstand for en maratondebatt her på forumet for noen år siden.

Særlig to aktører var fullstendig i tottene på hverandre i flere år: "Lotus" og "JRK". Ett av temaene var fornuften i (og en periode lovligheten av) å koble fra jord ombord for i stedet å ha lokalt jordplan - som altså til slutt ble forbudt.

Tråden inneholder ufattelig mye info fra mange svært kvalifiserte deltakere. Mange referanser til dette med dødsfall ved bading ifm landstrøm osv. Overskrift og link følger:

"Finurlige strømproblemer - landstrøm"

https://baatplassen.no/i/topic/36821-finurlige-str%C3%B8mproblemer-landstr%C3%B8m/page-58 

Til de som evt har god tid. Les, lær og ha god fornøyelse. Mange andre kjente signaturer her på forumet bidro ellers også til svært mye nyttig info; Hulda, Lars H, Ole Petter mfl. All honnør til dem.

Hei,

Først vil jeg si velkommen etter her Bølstad, dette diskuterte vi for 10 år siden her på båtplassen, ref. tråden til HansH ovenfor. Dernest er å si, ja du har hel rett I alt du skriver, og det er på tide dette taes på alvor. Jeg var en av de som sendte brev til DSB, etter at de hadde tillatt lokalt jordplan. Desverre går det mange båter rundt med denne farlige løsningen I dag.

Jeg og endel andre hevdet akkurat det samme for 10 år siden I overliggende tråd, men de fleste her på båtplassen var meget skeptisk til mine/våre påstander. Den gang tror jeg mange ikke skjønte de tekniske forklaringene. I tillegg ville mange ha rimelige løsninger som man kunne mekke selv.  Etterhevert har det heldigvis vært en dreining og de fleste er I alle fall enige om at den eneste fulgode løsning på personvern og korrosjon fra landstrøm er skilletrafo.

Så til de som etterlyser antall registrerte dødsfall I forbindelse med jordfeil. Det er det ingen som vet for det finnes ingen offisiell registrering på dette. Imidlertid finnes det ikke så få drukningsulykker I landets småbåthavner opp igjennom årene. Noen av disse kan godt være relater til jordfeil.

Så til slutt sannsynligheten for at man skal få strøm I seg som badende er veldig liten, men konsekvensene når det først skjer kan være store

Redigert av JRK (see edit history)

For å illustrere litt hva som kan være farlig.

Om du skal få strøm I deg så må det være potensialforskjell. Om du har lokalt jordplan eller kuttet jordleder og det er jordfeil på ene fasen under 30mA på den ene fasen og nabobåten har jordfeil på under 30 mA på den andre fasen, kan det være farlig å bade mellom båtene om en, eller flere, kommer I fysisk kontak med metaller som er jordet I båtene. 

Eksempler kan være, ankerkjetting kjøl trimplan, helgjern og ror om disse er jordet I båten. Mennesker skaper altså en ledende krets mellom båtene pga av potensialforskjellen mellom disse. Dess mindre salt det er I vannet dess værre blir det. Man kan også tenke seg samme scenario mellom egen båt og kaianlegg.

Glemte vel å ta med at JRK antakelig var den viktigste pådriveren for at DSB, etter først å ha tillatt, deretter snudde og innførte forbud mot, lokalt jordplan. Tror det var en viktig og riktig avgjørelse som over tid vil bidra til å spare liv. Som nevnte tråd viser, skaffet det synet JRK nokså mye motstand og noen uvenner underveis her på forumet. 

Bra du stod oppreist i stormen og ikke ga opp JRK!

Referansen er da at DSB "under visse forutsetninger" tillot flytende jordplan i dokumentet Elsikkerhet nr 66 i 2004 for så å oppheve det igjen i Elsikkerhet nr 77 i 2010.

Da bør vi båteiere etterleve kravet fra myndighetene og rådet fra ekspertisen om å ikke koble fra landjord uten samtidig å ha skilletrafo ombord. Alt annet er å gamble med sikkerheten.

Det må vel være helt klart og neppe gjenstand for mye diskusjon at du ikke kan få farlig strøm i deg når du svømmer fritt i vannet, uansett hvor mye jordingsfeil det måtte være i båter og marina. Samtidig må det være like opplagt at du kan få farlig støt dersom du ligger i vannet og berører en del med spenning mot jord.

Jeg bader ofte i marinaen og har egentlig tenkt lite over dette. Neste gang jeg ligger langs båten og skraper skjell av skrog med jordingsplate og skroggjennomføringer skal jeg huske å bryte landstrømmen først! Ellers bør man selvfølgelig ligge unna fremmede båtskrog når en er i vannet. Men jeg fortsetter å bade, både i hjemmemarinaen og andre steder jeg mått finne for godt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...