ronbirke Startet 24.Mai.2016 Del på Facebook Startet 24.Mai.2016 Pass på folkens,minner om at etter innstramming av reglene i 2015, risikerer man nå inntil 1års fengsel for bruk av ekkolodd og deling av dybdedata på steder hvor dybde ikke er angitt i kartdata... Andre land myker opp reglene, kommuniststaten Norge strammer inn.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Link til denne regelen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
str Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Pass på folkens,minner om at etter innstramming av reglene i 2015, risikerer man nå inntil 1års fengsel for bruk av ekkolodd og deling av dybdedata på steder hvor dybde ikke er angitt i kartdata... Andre land myker opp reglene, kommuniststaten Norge strammer inn.. Har du gjort deg noen tanker om hvorfor man ikke vil at alle dybdedata skal være offentlige? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 (redigert) LovData.no Du har faktisk ikke lov å bruke ekkoloddet !!! Sjekk paragraf 3b "foretar målinger eller andre lodninger" SailorBoy Redigert 24.Mai.2016 av sailorboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Tror nok det går greit å bruke loddet til seiling (og fiske) fortsatt... "og som ikke kan anses nødvendig for en sikker navigering i den alminnelige seilingsleden," Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Per Tore Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Rikets sikkerhet, ja... Men russiske ubåter kan komme og gå som de vil uten at forsvarssjefen engang gidder å ta beina ned fra skrivebordet...? Sitér dette innlegget Link to post
arntans Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 De skal begynne å ta ubåtvarsler på alvor.Unntaket er etter kl.15:00 fredag,til mandag morgen kl. 10:00 Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 kommuniststaten Norge Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Det er vel slik jeg leser det, videre-formidling av dypdedataene som er ulovlig, ikke selve målingen? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
WithVital Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 (redigert) Kanskje det som var meningen, men det står jo i paragraf 3b at det ikke er lov å foreta målinger eller andre lodninger med mindre det er for å seile trygt i alminnelig seilingsled. Sånn jeg forstår det, står det faktisk at det ikke er lov å bruke ekkolodd til fiske før etter 01.10.2017. Jeg får kjøpe en sånn bøtte med glass i bunn i steden... Redigert 24.Mai.2016 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
ronbirke Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Da e so gale!! Får sende en meil te Harald da!? Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 25.Mai.2016 Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Kan jo ikke være sikker, men jeg tror russiske ubåter har ekkolodd så de klarer seg... Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Dette var jeg faktisk ikke klar over. Men i dag hva har dette med rikets sikkerhet og gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 §3 gjelder forbud mot opptak, mangfoldiggjøring eller offentliggjøring. Etter min tolkning er det ingen begrensninger på bruk av vanlige ekkolodd, så lenge man ikke lagrer eller videreformidler i sanntid de målingene man gjør. Misforståelser hadde vært unngått hvis en legaldefinisjon av begrepet "opptak" hadde vært tatt med. Dårlig håndtverk der av Ine Marie. Denne loven vil ramme sjøkartverket med full tyngde - men de sleipingene har nok sikret seg "Kongens bemyndigelse" Ikke vet jeg, men les ledd b) også: a) opptar, mangfoldiggjør eller offentliggjør kart eller kartskisser over rikets havner, fjorder eller innløp eller norsk territorialfarvann, eller b) foretar målinger eller andre lodninger Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Bl.a. Lowrance har ekkolodd og nettverk for at hobbyfiskere og andre skal kunne utveksle egenproduserte bunnkartlegginger men tjenesten er ikke tilgjengelig/tillatt i Norge. Slike tjenester kunne jo vært et godt supplement til Statens Kartverk sitt arbeid men slikt er jo ikke lov... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Bay_liner Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Pussig da siden Sonarkart med eksakte dybdeavlesninger er tilgjengelig for hele Norge. Er det noen som ikke følger med i timen her? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Adriatic27 Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 (redigert) §2 Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som uten samtykke fra Kongen, eller den Kongen bemyndiger, opptar, mangfoldiggjør eller offentliggjør kart, skisser, fotografier eller beskrivelser over militære anlegg eller områder, med mindre forholdet rammes av et straffebud med høyere strafferamme. Denne loven gjelder kun militære anlegg eller områder. Ekkolodd kan selvfølgelig brukes hvor som helst, men ikke i havna på Håkonsvern f.eks. da dette er militært område. Redigert 26.Mai.2016 av Adriatic27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Er vi ikke ute å teoretiserer litt her nå? Det er vel ingen her som hverken tror eller mener at vi ikke kan eller har lov til bruke ekkolodd i båten til navigering og fiske? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bay_liner Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Mulig det er straffbart men sonarkartet og satelittbilder an mass er tilgjengelig over "de" områdene og.... ikke prøv å fortelle russerne noe de har visst omtrent siden 1945.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Ove T Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Hej Vi har haft en liknande lag i Sverige men nu är det tillåtet i viss utsträckning. http://pakryss.se/tillatet-att-mata-och-dela-vattendjup/ Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 §2 Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som uten samtykke fra Kongen, eller den Kongen bemyndiger, opptar, mangfoldiggjør eller offentliggjør kart, skisser, fotografier eller beskrivelser over militære anlegg eller områder, med mindre forholdet rammes av et straffebud med høyere strafferamme. Denne loven gjelder kun militære anlegg eller områder. Ekkolodd kan selvfølgelig brukes hvor som helst, men ikke i havna på Håkonsvern f.eks. da dette er militært område. Vel, jeg vet fortsatt ikke, men §3 som vi snakker om, omtaler den alminnelige seilingsleden ... Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Ja du kan bruke ekkolodd i båten uten at Haralds menn (eller kvinner) kommer og setter deg i tvangsferie ett år. Nei, det er ikke tillatt å dele (mangfoldiggjøre) dybdedata fra norsk saltvann. Strafferammen er inntil ett års fengsel. Navionics stoppet brukerdata til Sonarcharts for over ett år siden pga dette. Insight Genesis har tilsvarende sperring. Selvfølgelig finnes det veier rundt dette. Ikke minst ved å la være å dele. Garmin, Raymarine og Humminbird har automatisert logging og tegning av dybdekonturer. Via Sonarcharts Live har Navionics en liknende løsning. Via Reefmaster, AutoChart, Olex eller tilsvarende programvare holder du loggingen din for deg selv. (Eller deler den hvis man vil det.) Er det lov da? Nja, deler du er det absolutt ikke lov. Gjøres det? Ja jøss, i ganske stor utstrekning. Et utdatert lovverk har ingen mulighet for å demme opp for det. Svenske og danskene har fjernet tilsvarende lover, rett og slett fordi de innså at Ivan uansett hadde bedre kart enn dem. (Min subjektive oppfattelse av saken.) :D Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
quantumduck Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Vel, § 3 er elendig formulert, og innbyr til misforståelser. Men, som det står i innstillingen, denne midlertidige lover innebærer ingen realitetsenring i forhold til det som har vært forbudt siden 1914. I praksis har jeg notert meg at jeg ikke er bura inne, så jeg føler at jeg er på trygg grunn ... (ojojoj, den var vassen gitt ...) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 Gammel tråd, men sikkert like aktuell enda. Så å dele dybde data i feks. garmin quickdraw contours er egentlig straff bart om ej forstår det rett? Nettopp begynt med litt dybde data logging ombord Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Bårdp Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 De som virkelig driver med lodding og deling av dybde data er nå Ole. Om ikke praksis er endret får en med alt som andre har logget når en kjøper systemet. Ô Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.