Anarhic Startet 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2016 Jeg vil forhåpentligvis kvalifisere til Åpen gruppe blad a (Fiske som biinntekt) i tillegg til at jeg har en lidenskap for fiske og båtlivet generellt. Jeg har tid og anledning og det meste på plass, og vil fiske i Nordland. Min eneste utfordring er valg av båt. Jeg vil stort sett gå ut når det er ok vær og følge værmeldingen tett. Men ønsker en solid båt som tåler last og sjø. Jeg har pendlet mellom tanken på å kjøpe en god sjark, evt kombisjark eller kjøpe en Øien 620 F. Uansett så vil jeg basere meg på juksamaskiner. Utover dette vil jeg ha et par stenger for spesifikt fiske etter arter. Noen forslag om hva som er verdt å kjøpe i prisklassen 200000 til 500000? Båten må selvsagt være av en type som kan bli fiskeriregistrert. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Malo e gode båta, men i den prisklassen din, så får du nok bare en malo 22. Ellers så kan du se etter viksund rundt 30 fot. Det er også gode båta, og ligg i din prisklasse :) Sitér dette innlegget Link to post
Anarhic Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Takker. Har sett litt på Malo 22 som alternativ allerede. Er det helt ok med 2 juksamaskiner på denne? Noen som har ce merking så man vet hvor mye last den tåler? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Ja den skal klare 2 juksamaskina. Kommer ann på batteri/lading/dynamo. Har en hansvik 19 med juksamaskin, og den hadde nok klart 2 også. Angåendee lastekapasitet veit eg ikje men den laste nok godt for å være såpass liten :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Lurte på en ting i denne sammenheng, er det ikke forsjell på krav til båten om den skal brukes til yrkesfiske contra hobby/fritid? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Googla og fant dette fra Lovdata: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-11-22-1404 Sitér dette innlegget Link to post
Anarhic Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Ja stusser litt på dette. Ser enkelte små åpne båter kan godkjennes til yrkesfiske i noen tilfeller. F. eks Øien. Men ser også at det er litt større lukkede båter som ikke anbefales. Eks: kombisjark. Er litt vanskelig å vite hva som er det beste alternativet. Sikkerhet og sjødyktighet står jo høyt på lista til de fleste vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Anarhic Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Står og lurer litt mellom Rana 630 Sjark,Øien 620 og Malo 22. Noen som har noen tanker rundt disse om sikkerhet, lastekapasitet og generellt positivt og negativt? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Ville gått for malo, de er kraftig bygget, tåler mye. Den er brei å god i forhold til lengde, og veldig sjødyktig. Sitér dette innlegget Link to post
Anarhic Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Malo frister ja. Ser utgavene Fra ca 1985, fort logger på 200000. Får litt nyere utgaver av de Andre to til den prisen. Men sikkerhet og last blir nok avgjørende. Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Har selv en Malo 22. Bruker den kun på hobbybasis, men en stødigere og kraftigere bygget båt skal man leite lenge etter. Det ligger forøvrig to Malo 22 på Finn nå. Den ene til 150 000, og den andre til 200. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Anarhic Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Hei! Ser det ligger to Malo ute nå ja. Er det smart å få en takstmann til å gå over båten før kjøp evt. Er litt skeptisk til båter med såpass alder. Men samtidig så vet jeg jo at disse er "evigvarende" for å overdrive litt. Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Hei! Ser det ligger to Malo ute nå ja. Er det smart å få en takstmann til å gå over båten før kjøp evt. Er litt skeptisk til båter med såpass alder. Men samtidig så vet jeg jo at disse er "evigvarende" for å overdrive litt. Tror ikke du trenger være skeptisk til båten i seg selv. Min er fra 1985 - aldri følt meg utrygg i den. Kikk over det som er av utstyr/elektrisk/motor osv.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Har selv hatt en Arvor 215 i Nordnorge. Glimrende båt til lett fiske. Med en 100 Hk diesel kan du gå med 14-15 kn. Har strøm i massevis til juksamaskiner og annet. Enkelt å koble til en god varmer i huset fra kjølevannet på motoren. Vært å ta en titt på. Liger fler brukt til salgs på finn. Sitér dette innlegget Link to post
Anarhic Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Ja det er jo motor som er viktig når man er utpå. Når det gjelder Arvor så var jeg interessert i den lenge, men ser den har fått en del kritikk på sjøegenskaper i tester og på enkelte forum. Malo derimot skrytes opp i skyene. Også Rana 630 sjark får mye skryt. Nå er jeg en typisk godværsfisker da, og vil nok klare meg med det meste.Men vil være greit å kunne stole på båten om man blir overrasket av dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Ingen fare med Arvor 215. Problemet er at den slår veldig mye om du kjører hardt i grov sjø. Men har gått flere ganger mellom Bodø og Helligvær i kuling og grov sjø med den. Da er det bare å dra av farten til sjarkfart 8 kn slå på autopiloten og ta tiden til hjelp. Båten er både stødig og sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Anarhic Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Høres veldig bra ut angående Arvor 215. Jeg vil jo ikke drive ekstremkjøring i storm akkurat. Men vil nok fiske ganske aktivt når været er ok. Må se en gang til på den kanskje. Liker utseende på den og man får en pen båt. Malo f.eks er nok en flott ekstrembåt. Ville gjerne hatt en i de høyere prisklassene. Men om kona skal bli med iblant så må båten kanskje ha litt fransk stil også. Har vist henne både Malo og Rana 630. Hun mente begge så ut som Elias båten. Så jeg skal prøve å introdusere Arvor også :-) Vanskelig det her. Men skal bruke litt tid og prøvekjøring før jeg blir fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Anarhic Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Det som også er litt interessant å vite er hvor mye fisk den enkelte båt tåler. Lastekapasitet er vesentlig for meg. Også der kommer vel Malo best ut? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Malo kommer nok best ut angående lastekapasitet og sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Om man skal dra ombord fangster på ett tonn og har god tid er malo klart best. Med arvor typ får du en mye større aksjon radius da du har mye større fart. Sitér dette innlegget Link to post
Anarhic Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Ok.men å laste 500 kg fisk burde gå på en god dag? Blir hovedsaklig alene I båten på slike dager. Der noen son har CE merking på Arvor og vet max lastevekt? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Length overall (including platform): 6.88 m Length of Hull: 6.33 m Beam: 2.54 m Height – Without Canvas: 2.90 m Draft: 0.75 m Dry Weight: 1600 kg Fuel Capacity: 90 L CE Design Category: C Maximum Capacity: 6 people Maximum Load (People, Gear): 560 kg Maximum Power: 115 hp/85 kW Sitér dette innlegget Link to post
Anarhic Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Takk? ser greit ut det. Får tart med litt Fisk I en stabil kasse der ja. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Sjekket ut Tobias? Sitér dette innlegget Link to post
Anarhic Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Ja jeg har sett litt på Tobias. Ikke mange av dem ti salgs. Men absolutt en mulighet den også ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.