Jump to content

Valg av båt til hobby/yrkesfiske

Anarhic

Recommended Posts

Jeg vil forhåpentligvis kvalifisere til Åpen gruppe blad a (Fiske som biinntekt) i tillegg til at jeg har en lidenskap for fiske og båtlivet generellt. Jeg har tid og anledning og det meste på plass, og vil fiske i Nordland. 

Min eneste utfordring er valg av båt. Jeg vil stort sett gå ut når det er ok vær og følge værmeldingen tett. 

Men ønsker en solid båt som tåler last og sjø. Jeg har pendlet mellom tanken på å kjøpe en god sjark, evt kombisjark eller kjøpe en Øien 620 F. Uansett så vil jeg basere meg på juksamaskiner. Utover dette vil jeg ha et par stenger for spesifikt fiske etter arter.

Noen forslag om hva som er verdt å kjøpe i prisklassen 200000 til 500000? Båten må selvsagt være av en type som kan bli fiskeriregistrert.

Ja stusser litt på dette. Ser enkelte  små åpne båter kan godkjennes til yrkesfiske i noen tilfeller. F. eks Øien. Men ser også at det er litt større lukkede båter som ikke anbefales. Eks: kombisjark. Er litt vanskelig å vite hva som er det beste alternativet. Sikkerhet og sjødyktighet

står jo høyt på lista til de fleste vil jeg tro.

Hei! Ser det ligger to Malo ute nå ja. Er det smart å få en takstmann til å gå over båten før kjøp evt. Er litt skeptisk til båter med såpass alder. Men samtidig så vet jeg jo at disse er "evigvarende" for å overdrive litt.

Tror ikke du trenger være skeptisk til båten i seg selv. Min er fra 1985 - aldri følt meg utrygg i den.

Kikk over det som er av utstyr/elektrisk/motor osv.. :)

Ja det er jo motor som er viktig når man er utpå. Når det gjelder Arvor så var jeg interessert i den lenge, men ser den har fått en del kritikk på sjøegenskaper i tester og på enkelte forum. Malo derimot skrytes opp i skyene. Også Rana 630 sjark får mye skryt. Nå er jeg en typisk godværsfisker da, og vil nok klare meg med det meste.Men vil være greit å kunne stole på båten om man blir overrasket av dårlig vær. 

Høres veldig bra ut angående Arvor 215. Jeg vil jo ikke drive ekstremkjøring i storm akkurat. Men vil nok fiske ganske aktivt når været er ok. Må se en gang til på den kanskje. Liker utseende på den og man får en pen båt. Malo f.eks er nok en flott ekstrembåt. Ville gjerne hatt en i de høyere prisklassene. Men om kona skal bli med iblant så må båten kanskje ha litt fransk stil også. Har vist henne både Malo og Rana 630. Hun mente begge så ut som Elias båten. Så jeg skal prøve å introdusere Arvor også  :-) Vanskelig det her. Men skal bruke litt tid og prøvekjøring før jeg blir fornøyd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...