Jump to content

NIMBUS 30 S NOVA, erfaringer?

jmsolland

Recommended Posts

Det skiller litt på innredning av byssa og salong på akterdekket. 31S er litt mer turbåt og 30S litt mer åpent akterdekk og bedre førerstol løsning som gjør at man kan kjøre stående. Noe jeg verdsetter høyt da skroget er meget bra og takler grovere sjø meget godt.

Jeg har D6 og liker den rolige gangen og gromme draget i denne sekseren. Mindre enn D4 300 ville ikke jeg valgt. D4 har et skarpere støybilde.

Viktig på disse motorene er at alle oppgraderinger anbefalt av VP er tatt

Prisene ligger på 1,1-1,2. Om båten er oppgradert og godt holdt anser jeg den som et godt kjøp

Jeg overtok min i innbytte i fjor. Planen var å selge raskt, men båten er så fin at jeg oppgraderte den og shinet den. Det er en bra båt som jeg med trist sinn legger ut til salgs. Langturseileplaner krever tøffe valg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har en 30S på femte sesongen nå - anbefales! Meget god byggekvalitet fra Nimbus, og som Bitteliten påpeker er det en båt som tåler sjø meget godt. Vi er fire på tur, og det er ikke noe problem. Startet sesongen tidlig i april med minus 5 grader om natten, det gikk helt fint (ingen varmer på om natten her i gården). Liker den åpne løsningen, walkaround osv. Har D4-300 som passer veldig bra i båten, i tillegg til at det er en del bedre plass rundt motoren enn i D6-versjonen. Et stumt og fint skrog uten knirk eller bevegelser. Sandwich med divinycell øker styrke, isolasjon, robusthet osv.

Skulle jeg komme på noe negativt må det være størrelsen på septik. 27 liter er i underkant, burde hatt det dobbelte. 120 liter vann er ok, strøm i massevis.

Da vi sist var på båtmessen fant vi ut at vi har drømmebåten og at det ikke er noen i kikkerten akkurat nå, og 31S er absolutt en fin oppgradering med mer stuveplass og salong akter (selvom vi setter mer pris på det åpne bakdekket enn flere faste sitteplasser).

Dessuten er det alltid plass til en 30-foter i fulle havner!

Takk for tilbakemelding. Blir ikke båten baktung med D6?

Hvordan er balansen i båten ellers?

Jeg hadde tidligere en Aquador 25 WAe med CMD 4.2 320 HK og denne var nesten umulig å få til å gå skikkelig. Mulig det var noe galt med skroget eller så var vektfordelingen feil (vann, varmtvann, septik, ankervinsj og batterer plassert akter og ut i skutesidene i tillegg til motor på nesten 600 kg)

Har ikke sammnelignet vannlinjen med D6 og D4, men båten min går lett i plan, også med mye last. Trimmer drevet litt inn. Flaps bruker jeg nesten aldri

D6 310 har maks dreimoment på ca 750nm på 2000rpm. D4 300 har max dreimoment på ca 700nm på 2600rpm. Men pga kompressor har D4en litt raskere oppbygging av dreimometet.

D4 veier 663 kg. D6 veier 750 kg

Jeg har hatt både D4er og D6ere (d6 310' 2xD4 260 og 2xD6 435 og nå D6 310) og er ikke i tvil om at jeg foretrekker D6en pga støybildet. Jeg har hatt kompressor på flere av tidligere motorer, både D4er og D6er. Her savner jeg ikke kompressor.

Toppfart med fulle tanker og to voksne og kallesje oppe ca 34 knop.

Skroget på Nimbusen er et step skrog designet av Ocke Mannerelt. Det er et herlig skrog. Komfortabelt og sporty.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...