ironman Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Har en 38,1 (1-1/2") proppel aksel ca 1,5m lang ,kunne tenke meg en motor på ca 300hk diesel max turtall ca 2500omd ,kan jeg bruke denne ??? evnt hvor mye hk tåler denne?? noen som vet? Mvh IM Quote Link to post
Skipper Worse Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Det kommer an på hvilken legering akslingen er i dvs. hva den er laget av. Material A tåler kan hende 100 hk. Samme dim men material B tåler 200 hk. Hadde en gang i tiden en artikkel om re-motorisering av en Princess 37, der de brukte samme dim. men annen legering ved motorbytte med stor effektøkning. (Regn med at Dilla snart har tennene i den artikkelen, den sto i MBY for nogle år siden). Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skipper Worse Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 (edited) Whoooops ... postet dobbelt. Edited June 4, 2005 by Skipper_Worse (see edit history) Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Jens_P Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Du finner litt hos http://www.sleipner.no/ om beregninger for deres aksler. Se under Framdrift - Propellutstyr - High Line propellutstyr Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
GeirKS Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Og Vetus, http://www.vetus.nl/indexns.asp?lang=2&productid=16 Quote Link to post
Poseidon Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Har en 38,1 (1-1/2") proppel aksel ca 1,5m lang ,kunne tenke meg en motor på ca 300hk diesel max turtall ca 2500omd ,kan jeg bruke denne ??? evnt hvor mye hk tåler denne?? noen som vet? Mvh IM <{POST_SNAPBACK}> Som andre har vært inne på er selvfølgelig materialet i akslingen av stor betydning, et høylegert materiale kan tåle 2-3-4 ganger høyere belastning enn et mer lavlegert. Det andre som du må huske på er at det ikke er HK-antallet i seg selv som er avgjørende, men i all hovedsak dreiemomentet. Derfor må du se HK-antall og omdreiningstall i kombinasjon. (Og det er omdr på akslingen, ikke motorens som betyr noe.) Ombord hos meg står f.eks en motor på maks 375 HK, men den går med maks 450 o/min - og samme omdreiningstall på motor som på propellen. Husker jeg ikke feil så er akslingen 110 mm i diameter. Til sammenligning nevnes at hvis omdreiningstallet hadde vært det doble, altså 900 - så kunne man også ha det doble HK-antallet og fortsatt ha samme dreiemoment - og dermed samme torsjonsbelastning på akslingen. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Skipper Worse Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 dermed samme torsjonsbelastning på akslingen. You were reading my mind. Skummelt. En mye mer elokvent forklaring enn mitt innlegg, ja. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hulda Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Har en 38,1 (1-1/2") proppel aksel ca 1,5m lang ,kunne tenke meg en motor på ca 300hk diesel max turtall ca 2500omd ,kan jeg bruke denne ??? evnt hvor mye hk tåler denne?? noen som vet? Mvh IM <{POST_SNAPBACK}> Det er korrekte tanker det som er anført tidligere. Et praktisk eksempel: Sleipner fikk oppgitt 160 Hk v/4000 rpm, gearing 2:1 oppgi prop.aksling. Svar: 40MM i "vår nye legering" (sannsynligvis "duplex") holder. Så hvis gearet ditt er 1:1 og stålkvaliteten er topp, så burde du muligens være sikker. Personlig ville jeg rettet et konkret spørsmål til f.eks. Sleipner. Quote Link to post
ironman Posted June 4, 2005 Author Share Posted June 4, 2005 Hmmmmmmmmmmmm ,nei legering er vanskelig å vite ,den kommer i fra en Birchwood 33 1975mod med 2x 120hk ford 2715 .det sitter borgwarner hydrauliske gir type 72c har tenkt å bare montere den ene motoren så lenge ,liker ikke å kjøre uten beskyttelse under ,så er det også veldig dyrt å kjøpe nytt med aksel brakett osv ,derfor kunne det vært fint å vite ved et større motor bytte senere ,båten går ca 15-16 på max med 2x 120hk ,så en ca 250-300hk kunne vært fint senere Mhv Tom Quote Link to post
Skipper Worse Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Mnja. Sørg i alle fall for at det finnes noe skriftlig som bekrefter hva legering og dimensjonering er beregnet for. Det ville jo være synd hvis det ikke holder ... jfr. tråden om Megawat's tragiske endelikt, uten sammenlikning forøvrig. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lotus Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 (edited) Har en 38,1 (1-1/2") proppel aksel ca 1,5m lang ,kunne tenke meg en motor på ca 300hk diesel max turtall ca 2500omd ,kan jeg bruke denne ??? evnt hvor mye hk tåler denne?? noen som vet? Mvh IM <{POST_SNAPBACK}> Er dette en standardaksel, dvs, svakeste type stålmateriale, ligger du i grenseland for 300 hester hvis utveksling 1,3:1 velges.Velger du mindre utveksling enn 1,3:1 går det bra. Velger du større utveksling, kan du glemme det. Når man beregner akseldiameter er det 4 ting som teller: Antallet hester etter girboks, propellens turtall, akselens lengde og akselmaterialet. Intet annet spiller noen rolle. Lotus. Edited June 4, 2005 by Lotus (see edit history) Quote Link to post
NilsPils Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 (edited) Når man beregner akseldiameter er det 4 ting som teller: Antallet hester etter girboks, propellens turtall, akselens lengde og akselmaterialet. Intet annet spiller noen rolle. Lotus. <{POST_SNAPBACK}> Akselens lengde???? Ellers er det helt korrekt at det er akselens turtall man må bruke i beregningen, ikke motorens. Edited June 5, 2005 by NilsPils (see edit history) Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lotus Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 (edited) Akselens lengde????Akselens lengde er viktig. Torsjonskrefter er ikke å kimse av. Drev og påhengere har jo også en propellaksel. Veldig kort er den, men også mye tynnere enn en 2 meters aksel som skulle ha overført samme kraften. Lotus PS: Mange vil nok si at denne akselen er for liten uansestt. Det kan så være. Spørsmålet er hvilken sikkerhetsmargin man kan leve med. Kan man leve med sikkerhetsfaktor 2 når man generelt benytter faktor 3 på fritidsbåter? Hva hvis motoren ikke er på 300 hester, men litt i underkant? Hva hvis utvekslingen er 1:1? Mange hvis.... Edited June 5, 2005 by Lotus (see edit history) Quote Link to post
NilsPils Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 Nei, nei! Torsjonspenningen i akselen er kun avhengig av dreiemoment (effekt/turtall) og diameter. Lengden teller ikke her. Påhengerne har nok spesialstål og ganske høye torsjonspenninger. En annen sak er at dersom en også skal undersøke akselen mhp. torsjonssvingninger, da er lengden viktig. Men det er som sagt en annen sak. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lotus Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 Ikke en annen sak. Samme sak. Lengden inngår som en del av beregningsgrunnlaget for akseldiameteren. Lotus Quote Link to post
ironman Posted June 5, 2005 Author Share Posted June 5, 2005 Tusentakk for synspunkter og svar ,hyggelig med deres forklaringer ,er usikker på om jeg bør gjøre noe med mine 2 motor instalasjoner i hele tatt?? jeg ordner jo jobben med å skifte til en motor ,men det kan fort bli kostbart med alle deler og ombyggning utgangs punktet er jo at jeg ønsker mere beskyttelse av proppell og ror , er det noen her som kansje har en lur ide om hva som kan gjøres her?? 2 henge ror og 2 akslinger på brakkett er det under her nå Mvh Tom Quote Link to post
NilsPils Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 Bare til slutt en liten nyttig tommelfingerregel om akseldiameter, funnet på denne linken: Denne linken As a general rule, the diameter of the propeller should not exceed 14 times the diameter of the prop shaft. There are other factors, such as power, rpm, pitch of propeller, and shaft material that will affect this rule. Below is a practical guide showing appropriate shaft sizes based solely on propeller size. Propeller Dia. Shaft Dia. 10" 3/4" to 7/8" 12" 7/8" to 1" 14" 1" to 1 1/8" 16" 1 1/8" to 1 1/4" 18" 1 1/4" to 1 3/8" 20" 1 3/8" to 1 1/2" Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Tusentakk for synspunkter og svar ,hyggelig med deres forklaringer ,er usikker på om jeg bør gjøre noe med mine 2 motor instalasjoner i hele tatt?? jeg ordner jo jobben med å skifte til en motor ,men det kan fort bli kostbart med alle deler og ombyggning utgangs punktet er jo at jeg ønsker mere beskyttelse av proppell og ror , er det noen her som kansje har en lur ide om hva som kan gjøres her?? 2 henge ror og 2 akslinger på brakkett er det under her nå Mvh Tom <{POST_SNAPBACK}> Tja, jeg var inne på samme tanken som deg når jeg kjøpte Stauden for noen år siden, men slo hele tanken om å bygge fra dobbel til enkel raskt fra meg av den enkle grunn som du selv beskriver. Jeg har nå innstallert 2 stk. 41 motorer med gearreduskjon 1.93 som gir akselturtall på rundt 1960 o/min for 190 hk, dette skal kjøres via aksler som 1 1/4" i diameter og 16x21, 4 blad propellere. Siden de orginale akslingene fra 1978 mest sannsnylig var i normal rustfri kvalitet (316) så måtte jeg lage noe aksler i duplex (AISI 329) som har betydelig besdre mekasinske egenskaper. Dette for å unngå å skifte alt av pakkbokser og braketter under båten. Om dine aksler holder eller ei kan jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har nok inndata om dette. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Og skulle du lure på hva det er du har, kan "magnettesten" gi en pekepinn. God og kraftig magnet mot akslingen, ingen kraft og det er rustfrie akslinger, sannsynligvis AISI 316. Hvis det "henger litt", sannsynligvis en eller annen duplex-kvalitet. Duplex inneholder rundt 50% ferrit, det er dette du i såfall kjenner. Quote Link to post
Divemaster Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Tusentakk for synspunkter og svar ,hyggelig med deres forklaringer ,er usikker på om jeg bør gjøre noe med mine 2 motor instalasjoner i hele tatt?? .........utgangs punktet er jo at jeg ønsker mere beskyttelse av proppell og ror , er det noen her som kansje har en lur ide om hva som kan gjøres her?? 2 henge ror og 2 akslinger på brakkett er det under her nå Mvh Tom <{POST_SNAPBACK}> Ville ikke bygget om til 1 maskin ... Nå har du båt, propell og rorkonfigurasjon som verftet har prøvd ut gjennom mangfoldige installasjoner. Brichwood 33 ble nesten utelukkende levert med dobbelinstallasjon (ned til 2 x 50 hk for elvene og kanalene her borte så vidt jeg husker). Mye kluss å bygge om til enkel installasjon, samt at du mister en del av den fleksible manøvreringen du kan nå benytte deg av... med mindre du installerer baugpropell (eller har allerede). ombygging vil også ha innvirkning på videresalg hvis det noen gang blir aktuelt. Fordene dine vil svive i 1000-vis av timer, så hvis du er fornøyd med farten din, så ville jeg ikke endre på dette. Skjønner ikke helt hvorfor du føler at alt er utsatt da dette er en vanesak, men hvis du virkelig vil kan du jo bygge ned ror og propellbeskyttelse, som vil medføre større drag, og økt drivstofforbruk og redusert fart... Quote Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
ironman Posted June 6, 2005 Author Share Posted June 6, 2005 sant som dere sier ,det beste er vel å beholde 2 motorer og ikke tulle med ror/proppel beskyttelse pga dårligere fart og høyere forbruk , må innrømme at det er flott å kunne manøvrere med 2 motorer ,farten er jo ca 16,5 ved tom båt ,tror den vil ligge på max 14 og kansje 13 ved masje ferie lastet ,men tror ikke båten er den beste i sjøen (flyttet mye vann ) på fullfart jeg leter fremdeles etter andre med slike båter evnt linker ,er det noen som vet om noen med erfaring med disse gamle 33Birchwood?? Takk for alle innlegg så langt ,fint med deres meninger Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.