Skibevik
Dersom du har kortleseren kan man :
1. kontakte C-Map support og spørre om å få siste versjon av PC-planner SW og USB drivere, slik jeg gjorde nå i august 2020.
Du mottar da siste versjon som er kompatibel med Windows 10.
2. Installerer så PC-Planner og USB drivere, restart PC, koble til kortleser og start PC-Planner SW.
Du får da opp det unike nummeret på kortleser og blir bedt om å taste inn registreringskoden.
3. Send det unike nummeret på kortleser til C-Map support og be om å få registreringskoden.
4. Når du har mottatt registreringskoden starter du PC-planner på nytt og taster inn koden.
Da har du SW til å lese av minnekortet til eldre Simrad plottere, eksempelvis CX44. Du kan nå flytte ruter/waypoints/tracks til/fra plotter samt lagre setup.
Minnebrikke (C-Card) kan kjøpes på waveinn.
4MB brikken fungerer for Simrad cx44/PC-Planner.
PC-Planner opererer med egen filtype (.XML).
Programmet GPS Utility konverterer til/fra GPX/PC-Planner XML.
I GPS Utility programmet må man passe på å sette datasett til Low før konvertering fra GPX til PC Planner XML.
(PC planner opererer med 5 decimaler etter grader , noe som gir en nøyaktighet på ca 1,8 meter, noe som er godt nok til mitt formål, mens GPX formatet gjerne opererer med 6 decimaler).
For å lage rutene kan man benytte sitt favorittprogram, som OpenCPN eller lignende.
Jeg benytter nettbrett og Navionics Boating, her får man også autorouting funksjon, for deretter å overføre direkte til Simrad NSS7 (GPX format) og via GPS Utility/PC-Planner til Simrad CX44 (XML format). Jeg får da eksakt samme ruter på begge plottere, noe var viktig for meg siden begge plotter er koblet til autopilot/navigasjon.
Gjennom vinteren ser jeg frem til å planlegge diverse turer og overføre disse til våren.
Dette kan synes komplisert men det er det ikke, når man først har satt det opp går det raskt å gjøre overføringer.
Det som tok tid var å finne det ut ?