Jump to content

Friksjon i ny Raymarine lineær drivenhet – normalt?

Euklid

Recommended Posts

Har nettopp installert ny autopilot, Raymarine Evolution med type 1 elektrisk drivenhet. Det virker som om drivverket går rundt også når piloten er av eller i standby, er dette normalt?

Det går fint an å håndstyre, men det er mye mer motstand i drivenheten enn i resten av systemet. Hører et kontant klikk når jeg tar piloten inn/ut av standby, dette er formodentlig clutchen.

Klarer ikke skjønne at det er sunt for drivenheten å alltid skulle snurre, og vindroret kommer neppe til å like denne motstanden.

Piloten er kjøpt i Norge, men jeg er på New Zealand, så support/service er litt kronglete.

Nei, det er ikke normalt.

Høres ut som om clutchen ikke slipper ut.

Jeg har også evolution med mekanisk drivenhet 1 og det er ingen merkbar motstand i autopilot når den er av.

Det går et eget ledning-par fra drivenheten til autopiloten merket med "clutch". Jeg ville startet feilsøkingen der.. også er det vel også en egen liten bryter ved siden av pluggen som heter "clutch 12V/24V".. den må stå riktig.

Clutchen er koblet rett, men i utgangspunktet burde den vel være frakoblet ut når strømmen er av?

Takk for tips om stram kjetting. Er litt var på å demontere en helt ny drivenhet, skal se om jeg ikke klarer å få den lokale importøren til å kikke på den.

Det mest irriterende med dette er at jeg kunne ha forstått og ordnet dette mens jeg ennå var i Norge, om jeg bare visste hva jeg skulle se etter. Ypperlig værvindu for å komme oss oppover til Fiji til uken og båten er ellers klar, men kan se ut som om vi blir værende litt lengre.

Hvis det er kjettingen som er stram kan du løsne litt på strammeskruen som sitter ett eller annet sted midt på kjettingen. Den fungerer på samme måte en strekkfisk, og kjettingen er høyst sannsynlig såpass torsjonsstiv at det er enkelt å skru strammeskruen rundt uten å måtte holde imot for mye på selve kjettingen.

Du burde forøvrig kunne kjenne på kjedet om det er for stramt. Det skal flekse litt inn når du trykker på det, omtrent som en viftereim på bil. Er det for stramt burde du kjenne det hvis du prøver å rotere på kjedet med hånda.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...