båtfyren Startet 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2016 Min turbo har røket i en tetning og svinet til hele intercooler som igjen har lekket ned og svinet til start motor osv. Sort olje er noe griseri. Turbo er sent til rep men de har som krav at før ny turbo skal settes inn må olje og oljefilter byttes.Nå har jeg byttet olje for ca 15 timer siden men de vil være på sikre siden. mitt spørsmål er dette: Kan jeg tilsette et rensestoff i olje og kjøre motoren uten turbo i ca 30 min til motor blir varm og tilsetning stoff virker ? tenkte å bruke en trakt som tar olje ut / inn på turbo tilkobling et side spørsmål.Firmaet som tar imot turbo har frem til nå virket særdeles imøtekommende og profesjonelle.Er det greit om jeg legger ut min erfaring med navn på firma eller bryter jeg etikette ? Kommentar fra moderator: Se pnkt 4 i reglene. Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Motoren i seg selv har ikke noe vondt av å gå uten turbo, men du får jo et par utfordringer. Hvordan få eksosen ut av båten? Er vel vanskelig å få til en overgang mellom eksosmanifold og eksosbend. Oljetilførselen til turboen gir olje under stort trykk, kan hende det blir mer olje å hanskes med enn du tror. Verkstedet vil at du skal skifte olje da det er fare for at det blir "bøss" fra pakninger eller annet i oljen ved demontering og montering. Skal ikke være nødvendig med oljerens. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 (redigert) Det er da vel heldigvis ikke noe rensestoff som fjerner pakningsrester eller pakninger for øvrig. Slike forurensninger har man oljefilter for å ta. Redigert 27.Mai.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Hva koster 15 liter olje? Hva koster en ny turbo? Bytt olje og filter siden rådet fra firmaet er det. Havarerer den nye turboen kan du med sikkerhet si at olje ble byttet som påkrevet :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Palbryn Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Som nevnt tidligere her så må du på turboen for å kjøre motoren. Det er koblet til olje trykk på turboen og kjøling som vil sprute rundt. Også dette med eksosen som vil sote ned motorrommet. Hør om de har en defekt turbo du kan låne. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Unlad at køre motoren varm ... ? Det kan lade sig gøre at pumpe olien up, selv når den er kold. Det tager bare liiidt længere tid. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Det er minst styr å bytte olje. Ville ikke vurdert noe annet engang. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Ok, takk for alle innspill. Jeg tar ikke og kjører motor med motor rens og bytter olje og filter. Det var aldri planen å ikke bytte olje og filter men lurte på om det ville lønnet seg å kjøre motor rens. Det er det tydeligvis ikke mye stemning for Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.