båtfyren Startet 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2016 Min turbo henter luft rett over min 41 maskin som holder ca 75 grader. Er det noe problem om jeg legger opp ventilasjonsrør uten vifte gjerne 2-3 tommer større en turbo inløp, flytter luft filter helt ut til frisk luft ? Tanken er at motor skal kunne få luft utenfor motorrom. Er dette greit eller tabber jeg meg ut ? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Meningen er vel at motor henter luft i motorrom for og kjøle ned motorrom. Er det ikke ladeluftkjøler på denne ? Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Jo det er intercooler men lurer på om det vil hjelpe motoren om den fikk forkjølt luft før intercooler. Det virker som "hellig mantra" dette med kjøling :-) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 En turbo er en meget effektiv "vifte" for å ventilere et motorrom. Det som er viktig er at det er tilstrekkelig med lufttilgang til motorrom for at temperatur i rommet skal holdes på et fornuftig nivå. Grovt sett bør det være luftinntak til motoren som tilsvarer 1,9 x motorens toppeffekt i kw i cm2 pluss tilsvarende størrelse for ventilasjon av motorrom. F. eks. TAMD 41 B, 147 (kw) x 1,9 = 280 cm2 x 2 = 560 cm2, totalt areal på luftinntak til motorrom. Er lufttilførselen gjennom slanger eller kanaler, kanskje men noen svinger og bend, bør arealet økes. Se for øvrig f. eks. Volvo Penta`s publikasjon nr 7742928 eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Riktig som alle er inne på. Motor må/bør overflatekjøles av luftforbruket, så dersom du leder turboinnsug ut i friluft så må du kompensere med bra vifter til maskinrom. Høy overflatetemperatur kan reduseres med å lage kasse over motor og tilpasse luftareal inn til motor i motsatt diagonal ende av turbo. Men hvorfor ganger I.M.S med 2 i regnestykket sitt ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Windy37GM Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Pappa satte en sånt rør engang på en 130HK VP rekke6 diesel. Og den motoren sugde røret nesten flatt. Røret var fleksibelt og dobbelt av turbo"tuten". Selv om motoren holder 75 grader er det ikke sikkert luften rett over gjør det når maskinen går og svelger unna luft. Du får inn ny luft hele tiden fra utsioden med utsidetemperatur. Hvor mange liter er motorrommet ditt? Og hvor mange liter luft suger en 41 pr sekund? Jeg ville ikke gjort en slik modifikasjon. :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
I.M.S. Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Beregning av arealet til motorens luftforbuk er oppgitt til 1,9 x effekt i kw=cm2. I tillegg er det behov for ventilasjon for å ta seg av bl. annet strålingsvarme. Dette er anbefalt å være 1,65 x effekt i kw = cm2 både på inn- og ut- luft. Totalt sett bør derfor ventilasjonsarealet til motorrom egentlig være 5,2 x effekt i kw =cm2. Når jeg ganger arealet for motorens luftforbruk med 2, så har det erfaringsmessig fungert ok her i norden. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 OK, takk for alle innspill. Forstår at dette ikke var spesielt god ide jeg hadde. Denne modifikasjon blir ikke gjort. Jeg har god lufttilgang utenifra og har åpnet opp i motor rom slik at det er mye bedre plass på sidene en tidligere. Jeg bare prøver å omsette det som "alle" skriver at motoren trenger mye luft og da blir alt bedre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Målte tempen i motorrommet mitt, ved planingsfart så var temp 25grader ved kosekjøring 35.. den dagen var det 15grader ute.. dette er målt på høyeste punkt så disse temperaturene er jeg ikke så redd for.. Har kun motorene og luftforbruk til kjøling.. vurderte å montere vifte for tomgangskjøring.. men, når forsjellen var så liten så har jeg ikke brydd meg om det enda.. Hørt at vær grad du får ned luft temp i innsuget så stiger det med en hk.. å 10-15hk trur jeg ikke du merker mye til i båt :) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Hørt at vær grad du får ned luft temp i innsuget så stiger det med en hk.. å 10-15hk trur jeg ikke du merker mye til i båt :) Et godt eksempel på at en ikke skal tro på alt en hører. Hva slags motor er det isåfall snakk om? At man prosentvis til en hviss grad kan få en effektøkning med kaldere luft er jeg ned på. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Teerex Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 Antar ca 3-5% økt effekt med kaldluftsinntak. Så de helt store tallene blir det jo ikke. I bilverdenen er det ca 2% økning men det er jo ikke like varmt under panseret som i båten mottorrom vanligvis, under fart iallefall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
I.M.S. Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 Motorprodusentene oppgir effekten ved en testtemperatur på 25 grader C. Effekttapet ved høyere temperatur beregnes til 1 - 2 % pr 10 grader C over dette på turboladede motorer med ladeluftkjøler. (sugemotorer ca 3% pr 5 gr. C) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.