Jump to content

Feil på hovedstrøm bryter?

TerjeØ

Recommended Posts

Jeg har idag 3 brytere

1 til start

1 til forbruk

1 til å koble disse sammen.

Start bryteren virker ikke.

Da har jeg ikke liv i noen ting som helst.

Men vist jeg kobler alle batteri sammen for jeg startet båten med Forbruks batteriene, men måler at startbatterie ikke blir brukt da heller.( vanskelig å starte med Forbruks batterier)

Skulle være å bare bytte bryter til start batteriet?

Skal prøve å koble ledningen rett på hverandre så jeg blir koblet utenom bryteren for å se om det blir liv.

• 2 uker senere...

Voila.

Hovedstrøm bryter fra biltema som hadde tatt kvelden.

Plasten som sitter rundt hadde språket, så isteden for å koble punktene sammen ble bare plasten presset ned isteden for.

Fant også ut at jeg bør bytte bryter til å koble start og forbruk sammen. Her var bolten blitt løs, så disse var ikke mulig å stramme.

Var knotete å bytte, trangt, så har det blitt brukt patentbånd i kobber for overgang til koblingspunkter, denne var utrolig stiv og vanskelig å bøye slik jeg ønsket. Men fikk der på plass ?

Hvordan har du målt? Hvis du måler over bryter mens du prøver å starte skal du nesten ikke se spenning. Hvis du får mange volt er det bryter. Hvis du har bortimot 0V over bryter bør du måle over startbatteriet mens du prøver å starte. Hvis spenningen dropper veldig lavt er det batteriet og ikke bryteren som er problemet. Kan bli internt delvis brudd slik at batteri blir fulladet og viser fin spenning, men dropper nesten til 0V når en prøver å belaste det. Har opplevd dette selv flere ganger. Er lett å bli lurt hvis en ikke måler spenning under belastning.

Hvordan har du målt? Hvis du måler over bryter mens du prøver å starte skal du nesten ikke se spenning. Hvis du får mange volt er det bryter. Hvis du har bortimot 0V over bryter bør du måle over startbatteriet mens du prøver å starte. Hvis spenningen dropper veldig lavt er det batteriet og ikke bryteren som er problemet. Kan bli internt delvis brudd slik at batteri blir fulladet og viser fin spenning, men dropper nesten til 0V når en prøver å belaste det. Har opplevd dette selv flere ganger. Er lett å bli lurt hvis en ikke måler spenning under belastning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...