TerjeØ Startet 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2016 Jeg har idag 3 brytere 1 til start 1 til forbruk 1 til å koble disse sammen. Start bryteren virker ikke. Da har jeg ikke liv i noen ting som helst. Men vist jeg kobler alle batteri sammen for jeg startet båten med Forbruks batteriene, men måler at startbatterie ikke blir brukt da heller.( vanskelig å starte med Forbruks batterier) Skulle være å bare bytte bryter til start batteriet? Skal prøve å koble ledningen rett på hverandre så jeg blir koblet utenom bryteren for å se om det blir liv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Jeg måtte skifte hovedbryter for et par år siden. Fikk ikke start, flyttet begge kabelskoene på samme bolt og den startet let. Selv brytere slites, særlig til start der det går mye strøm... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TerjeØ Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Høres bra ut ? Krysser fingrene for at bryteren har tatt kvelden, er det bare det så klarer jeg meg med 2 timers jobb og 200kr i deler. I starten tenkte jeg det verste og en skyhøy regning til en service mann. Men godt å høre at du har måtte bytte en slik bryter også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 I mitt tilfelle var det en ti minutters job. To bolter og to kabelsko. Fort gjort. Må snart til å bytte den på forbruk også, jeg kjenner den er heller slapp I forhold til den nye... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TerjeØ Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Jo da. Jobben skal gå fort den. Men for å få koblet dette må jeg først få ut kjøleskapet som står over, derfor jeg tenker jeg bruker litt ekstra tid på dette Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Voila. Hovedstrøm bryter fra biltema som hadde tatt kvelden. Plasten som sitter rundt hadde språket, så isteden for å koble punktene sammen ble bare plasten presset ned isteden for. Fant også ut at jeg bør bytte bryter til å koble start og forbruk sammen. Her var bolten blitt løs, så disse var ikke mulig å stramme. Var knotete å bytte, trangt, så har det blitt brukt patentbånd i kobber for overgang til koblingspunkter, denne var utrolig stiv og vanskelig å bøye slik jeg ønsket. Men fikk der på plass ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Det kan vel seiast svært kjekt at dette patentbandet var blitt veldig stivt. Dette fordi at hvis det hadde vore mjukt, ville det betydd at det har vore varmt, noko som ville indikera at det var for tynt for strømmen som skal gjennom. Magne Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Det er sant. Var tykke bånd så de skal nok tåle det. Og disse blir ikke brukt mye siden de kun er brukt vist man vil koble start og forbruk sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Hvordan har du målt? Hvis du måler over bryter mens du prøver å starte skal du nesten ikke se spenning. Hvis du får mange volt er det bryter. Hvis du har bortimot 0V over bryter bør du måle over startbatteriet mens du prøver å starte. Hvis spenningen dropper veldig lavt er det batteriet og ikke bryteren som er problemet. Kan bli internt delvis brudd slik at batteri blir fulladet og viser fin spenning, men dropper nesten til 0V når en prøver å belaste det. Har opplevd dette selv flere ganger. Er lett å bli lurt hvis en ikke måler spenning under belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Hvordan har du målt? Hvis du måler over bryter mens du prøver å starte skal du nesten ikke se spenning. Hvis du får mange volt er det bryter. Hvis du har bortimot 0V over bryter bør du måle over startbatteriet mens du prøver å starte. Hvis spenningen dropper veldig lavt er det batteriet og ikke bryteren som er problemet. Kan bli internt delvis brudd slik at batteri blir fulladet og viser fin spenning, men dropper nesten til 0V når en prøver å belaste det. Har opplevd dette selv flere ganger. Er lett å bli lurt hvis en ikke måler spenning under belastning. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Nei. Start bryter virket ikke, skrudde på så skjedde ingenting. Trenger jo ikke måle for det. Har prøvd å måle på start batteri tidligere for å se om det skjer noe uansett, dette med begge banker koblet inn. Start skjedde det alderig No med. Etter bytte virker alt perfekt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.