Jump to content

Starter falt av GM 6,2 l diesel fra ca 91, bolter knekt.

Morten A

Recommended Posts

Var en tur på fjorden i finværet igår og etter et reke og loff stopp skulle motoren startes igjen. Starteren sto bare å spant, virket først som om innslaget ikke slo inn. Prøvde en gang til og det kom et smell/dunk og så da at starteren lå i bunnen av båten Begge boltene var knekt. Det er rimelig trangt nedi der og restene av boltene står ca 3-5 mm opp i blokken. Starteren er festet med to bolter nedenifra og opp, ikke inn i svinghjulskåpen. Motoren er en marinisert GM 6,2 l diesel fra ca 91 (svart). Spørsmålet er om  hvis jeg ikke får de ut og må ta ut motoren, kan jeg bare løsne motoren fra svinghjulskåpen, dra motoren frem og så heise den opp? Hvordan blir det så med akslingen fra drevet, står den i samme posisjon, eller vil den tippe ned når den trekkes ut fra svinghjulet? Drevet er VP 290 DP fra rundt 90 +/- (hvitt). Det er i mine øyne svært vanskelig å få borret noe hull i boltrestene som står i blokken da det er svært tranngt der. Kan skru av manifoilen på den siden men avstand ned til bunnen av båten er ca 20 cm. Vinkelbor kan gå men det blir å borre i blinde. Har og prøvd å pirke de ut med et tynt skrujern uten hell. De sitter nok ikke veldig fast men litt moment må nok til... Noen som har en lur løsning?

Du har allerede svaret på hvorfor boltene røyk, det mangler en... det skal sitte en inn i svinghjulskåpa også som veldig ofte blir "glemt" bort ved skifte av starter. Dessuten er det spesielle bolter til disse starterne som du må få tak i ellers får du samme problemet igjen.

Men OBS! jeg snakker av bilerfaring, men regner med at det er det samme selv om de er marinisert

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg har også samme erfaring fra Bil. Det er kun to bolter inn fra siden, men siden starteren prøver å vri seg løs hele tiden,sitter boltene som er knekt som regel løst. Jeg kappet et bor å slipte det slik at det ble to spisser i ytterkant,og kjørte drillen i revers. Fiksa det i snøhaugen utenfor Radiumshospitalet. Det skal vist egentlig sitte en brakett i bakkant som støtter opp. Men jeg brukte 12.9 skruer og det holdt.

Samme erfaring her med 6,2 diesel. Hos meg var den lille bakre skruen på startmotoren også på plass. Nye bolter er hyllevare hos de fleste amcar-sjapper. Steinarstolen, klingberg og wayne osv har disse liggende i hylla.

Vi har skiftet mange startere denne våren, faktisk 3 stykker denne uka. På mange av båtene med hekkagregat er det dessverre helt nødvendig å ta ut motoren for å få skiftet starteren. Til uka har jeg to motorer som skal ut pga. dette. Jeg vet ikke hvordan plassen er hos deg, men vanligvis er det ikke så mange timene med skruing for å løfte ut motoren heller, men selvsagt blir det mye styr når herligheten på på land, kran osv.

Takker for svar! Har fått det til nå. Måtte av med manifoilen, da ble det litt bedre plass! Kjørte en tilpasset "ventilseteslipestang" fra biltema opp i hullet og begynte å skru. De satt ikke så fast så etter en stund kom de begge to, gummi og friksjon er en bra ting! :)  Staget bak på starteren manglet så belastningen har nok vært stor på boltene foran ja. Håper de har åpent på Riple Auto imorgen!  Kjøpte boltene tidligere idag, ett sekund så kom de frem fra disken, så det virker som det er god omsetning på de ja!  Kunne ikke se noe hull i starteren til en tredje bolt inni svinghjulskåpen? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...