Jump to content

Konfigurere bmv702 batterimonitor

JohnC

Recommended Posts

Har en bmv 702 batterimonitor i båten. Den overvåker start og forbruksbank.

Når denne skal settes opp så skal man jo legge inn batterikapasitet i AH. Er det da meningen å legge inn summen av bankene eller bare feks startbanken?

Er også litt usikker på hvorfor den ikke viser minus på forbruk når jeg tar ut strøm. (den viser heller ikke minus når jeg lader, men er uten fortegn slik den skal. ) Jeg mener å huske den gjorde det når jeg brukte den i fjor når bare en bank var koblet på..

Hei John.
Monitoren 702 er beregnet for komplett overvåkning av en forbruksbank,

og visning av enten spenning av et ekstra batteri (vanligvis start) / eller temperatur / eller midtpunkt-spenning mellom batterier (f.eks. aktuell for 24V-batterier eller også for større 12V-banker)
Startbatteriet, så sant den står isolert med skille, blir ikke regnet med inn i kapasiteten som legges inn.

Ang. utlading.
Hvis monitoren viste dette ifjor, og du ikke har forandret noe på koblinger siden,

da blir første spørsmålet om du også skifter til riktig visning/modus (slik at du enten ser A for Ampere, eller W for Watt).
Alternativt kan du trykke knappene SETUP og  SELECT i 3 sekunder for å gjenopprette fabrikkinnstillinger

Lykke til!

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei og takk for svar.

La inn kapasitet for bare forbruksbanken nå og da så ting med ett bedre ut.

Når det gjelder at den ikke viser forbruk som strøm inn så blir jeg ikke særlig klok.

Den skal vise forbruk i AH og tar jeg på en forbruker så gir den utslag, men da som om den tar i mot strøm.

Det må jo være en brukerfeil eller noe som er koblet galt, men har fulgt oppkoblingsveiledning til punkt å prikke, men jeg har tatt feil før så skal er nå ikke helt trygg heller :)

Hei og takk for svar.

Når det gjelder at den ikke viser forbruk som strøm inn så blir jeg ikke særlig klok.

Den skal vise forbruk i AH og tar jeg på en forbruker så gir den utslag, men da som om den tar i mot strøm.

Det må jo være en brukerfeil eller noe som er koblet galt, men har fulgt oppkoblingsveiledning til punkt å prikke, men jeg har tatt feil før så er nå ikke helt trygg heller :)

Hei og takk for svar.

Det må jo være en brukerfeil eller noe som er koblet galt, men har fulgt oppkoblingsveiledning til punkt å prikke, men jeg har tatt feil før så er nå ikke helt trygg heller :)

Er nå mobil selv, så bare kjapp.
Ah vises ikke med foretegn (oppdateres med jevne avstand).
For å vise strøm må du skifte til "A" (piltastene).

Ellers må du sjekke at shunten er installert mellom batteri og alt som heter forbrukere eller ladekilde.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 3 uker senere...

Må vist dra denne opp igjen.

Jeg var jo sikker på at nå var alt riktig ombord hos meg, men fortsatt er det noe feil som er galt.

Ved lading fra motor så viser monitor at batterier får lading
Ved lading fra landstrøm så viser monitor at batterier får lading.
Slår jeg på en forbruker så vises det som forbruk med negativt fortegn slik den skal.

Slår jeg av alt så viser monitoren at jeg lader...0,14AH/4-7W inn på batteriene. På et par dager så går gjerne batteribankene fra 93% til 100% UTEN at jeg tilfører strøm.

Jeg lurer på om det kan være skilledioden jeg har som spiller meg et puss. Vil det være slik at den feks slipper strøm fra en bank til en annen hvis motstanden i en bank er mindre enn den andre feks? Det ser også ut til at både start og forbruk nesten har et identisk forbruk, altså at de tappes nesten likt

I tillegg så har laderen begynt å oppføre seg rart. Selv om feks forbruksbanken er på 24,4V så går laderen i floating status og lader kun med 1AH. Det kan vel ikke stemme?

Håper noen kan ha noen forslag til hva jeg bør se nærmere på her.

Ang. monitoren og status så tror monitoren at batteriene er fulle når ladestrømmen faller under en gitt verdi (default 4% av oppgitt batterikapasitet).  Det kan være årsaken til at den går til 100% selv om den ikke har fått noe særlig med lading.

Noen "skudd i blinde" ang. de andre tingene:

Det høres ut som du har en strømlekkasje et sted, mellom start og forbruk.  Prøv å koble fra startbatteriet ved dioden.  Om strømmen går fra lite til ingenting da, er det dioden som er problemet.  Den skal normalt ikke slippe igjennom målbart med strøm. 

Hvis det ikke er dioden, så prøv å koble fra sense-ledningen mellom monitoren og startbatteriet.  Om strømmen går til null da, så lurer jeg på om monitoren kan være satt opp til å vise batteritemperatur istedenfor spenning.  Sjekk manualen i tilfelle.

Hvis det ikke hjelper, koble fra laderen.  Siden du opplever at den oppfører seg rart, så kan det jo ha blitt noe feil med den.  Om strømmen går til null da, så er det laderen som er synderen.

Laderen har vel ikke tilfeldigvis en laveffekts utgang, beregnet for startbatteriet?  Og at du kan ha blandet utgangene start og forbruk?  I så fall så kan jo det også forklare at den kun lader med 1A.

Selve NASA'en kjenner jeg ikke, men det er helt ok å ha felles minus.  Merk plasseringen av shunten, som monteres i serie med minus til forbruk, men ikke i serie med minus til start. 

Det er for øvrig ikke nødvendig å trekke minus fra start og bort til shunt'en hvis den ikke ligger i området der fra før, det er nok bare tegningen som skal vise at det er felles minus.  Det som er viktig, er altså at shunten monteres i serie med minus til forbruk.

Takk Storstas, har allerede en shunt montert i serie til minus på forbruk i dag (ebay greie), da bare bytter jeg ut denne med NASA + og så ser jeg om jeg får til koblingen mot startbatteriet.

En annen ting, disse shuntene, hvordan fungerer de egentlig, hva er forskjellene på de og hvorfor så store forskjeller i pris når Amp stiger?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

BingoBonzo,

Jeg ser at jeg kunne formulert meg litt annerledes ang. startbatteriet.  Det har ingen hensikt å gjøre noe med minus til start, når du allerede har noe som fungerer der.  Bare la den være, og sett inn NASA istedenfor den eksisterende shunten din, så er du der.

Shunten er en motstand med kjente verdier, og batterimonitoren måler nesten kontinuerlig spenningsfallet over shunten for å beregne strømstyrken som går der til enhver tid.  Og så gjør den kalkulasjoner for å "summere opp" alle verdiene den måler, slik at den kan si hvor mye strøm som har gått der over tid.  Er sånn jeg har forstått det ihvertfall.

Kraftigere shunt må være kraftigere bygd, og det påvirker prisen.  Sannsynligvis det samme med produksjonstoleranser.  Og så er det vel litt som med andre ting at prisen påvirkes av branding osv...

Har nå funnet ut litt i dag:

Lader er nok ikke helt i form, uansett hva den kobles til av batterier så viser den at de er fulladet og går i floatmodus.

Ang batterimonitoren så er den riktig satt opp og føler ikke på temp.

Får gå over alt av kabling i dag å se om jeg kan finne en synder.

Fant forøvrig en lensepumpe jeg ikke var klar over i båtens indre. Kablene der lå å lakk strømm i vannet som er i skutebunnen...

Har nå montert NASA BM1 og det ser ut som om det fungerer meget bra! Får strøm ut/inn på forbruksbanken samt spenning på startbatteriet (som på tegningen).

Edit: Eneste er at det viser 104% på kapasitet gjenstående, mulig at batteripakken har mer enn oppgitt... Eller at det trenger tid på å kalibrere seg..

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...