Jump to content

Bluechart og navn


marefolan

Recommended Posts

Gratulerer med digitale kart.

 

Jeg regner med du refererer til CD versjonen av kartene og at du har fått dette installert på PC.

 

BlueChart består av en mengde kart som er laget på basis av Sjøkartverkets hovedserie, havnekart og i tillegg noen overseilingskart fra andre. Hvis du benytter ZOOM funksjoen velges automatisk det kartet med mest relevant skala. Informasjonen i dise kartene som f.eks. stedsnavn er sterkt varierende og du vil dermed kunne få frem all informasjon over området ved å zoome ut og inn. Det er også varierende grad av innformasjon avhengig av vilken versjon du benytter (7.0 er siste versjon og har mest detaljer).

 

Hvis du leter litt rundt i menyene finner du også en funskjon for å endre detaljnivået som vises i kartet (fra Lowest til Highest). Du vil også finne en funskjon for å låse visning til et bestemt kart (se meny ved høyreklikk i kartet).

 

Valg av GRID er en preferanse for hvordan posisjoner skal vises. De vanligste å benytte for sjøkart er grader, minutter og sekunder (ddd mm ss.ss) eller grader og desimalminutter (ddd mm.mmm).

 

Valg av DATUM er kun relevant når du skal overføre posisjoner mellom papir kart og GPS eller utveklse posisjons informasjon med andre persjoner. Dette refererer seg til hvilken referanse posisjonene er relatert til. Poenget her er at begge parter eller kilder angir posisjoner i henhold til samme referanse (ellers blir det som å sammenligne epler og pærer). Nye kart benytter WGS84 som er samme referanse som GPS systemet benytter. Hvis du ikke har spesiell kunnskap om dette bør du velge WGS84.

 

http://www.garmin.com/support/download.jsp kan du hente ned oppdatering både til MapSource (for bruk på PC sammen med BlueChart fra CD) og til GPS'en du har. For MapSource er det nå tilgjengelig en oppdaterting (6.6.x) som inneholder en vesentlig forbedring for båtfolket. Endringen her er at dybder på grunner, skjær og vrak (der det er tilgjengelig) nå vises direkte i kartet.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Når du opererer MapSource på PC'n så kan du ikke velge hvor mye informasjon du ønsker på kartet. Denne funksjonen er kun på GPS'n eller kartplotteren og har et begrenset valgmulighet. Det er riktig at når du forandre på oppløsningen på kartet så vil du samtidlig forrandre på informasjon på kartet.

 

Jeg selv har:

- MapSourse versjon 6.6.2

- BluChart 6.5

- CitySelekt 7.0

- Alle topografiske kart i Norge

- Garmin 276C med det meste av tilleggsutstyr.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Når du opererer MapSource på PC'n så kan du ikke velge hvor mye informasjon du ønsker på kartet.

I nyere versjoner (eks. 6.6.2) finner du "declutter" funksjonen med valg fra "Lowest" til "Highest" direkte på Toolbar menyen i MapSource. I tidligere versjoner fantes denne under Preferences menyen i oppsettet. I Preferences dialogen finnes det også en funksjon for å skru av/på dybder samt av/på fyrsektorer som også er relevant for sjøkart.

Link to post
Share on other sites

Hmmm...

Under knapen "tools" så finner du bare Map/zoom/hand/waypoint/route/selection/distanse, dvs dette er de samme funksjonene som du finner på knappene på menyen.

 

Men under "view" og map detail - lowest-highest. Dette var jeg ikke klar over. Takker for infoen. :blush:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hmmm...

Under knapen "tools" så finner du bare Map/zoom/hand/waypoint/route/selection/distanse, dvs dette er de samme funksjonene som du finner på knappene på menyen.

 

<{POST_SNAPBACK}>

"Toolbar" er dårlig norsk, men det er altså snakk om knapperaden (toolbar på engelsk) på toppen av skjermen din og ikke "Tools" menyen (dette er forøvrig den samme funksjonen du finner under "View - Map Detail".

 

Personlig bruker jeg MapSource på PC'en til å lage ruter for deretter å kunne overføre disse til kartplotteren jeg har i båten. Gjerne på sene høstkvelder eller kalde vinterdager når det er behov for å mimre litt om sommeren som var eller få opp troen på at det kommer en ny. Dette er også en fin måte å bli kjent med nye farvann og plukke seg ut uthavner, passe dagsetapper etc. Denne kombinasjonsmuligheten mellom PC og kartplotter syntes jeg derfor er både nyttig og lærerik.

 

Jeg syntes allikevel det er betydelige svakheter både med BlueChart og MapSource, men slik er det jo med det meste her i verden (inklusive alternative plotter/kartløsninger) så kunsten blir å finne frem til et kompromis som man har glede av.

 

Mvh

Børre

Link to post
Share on other sites

Har dere ikke noe svar på mitt spørsmål vedr. dybdeangivelser? Er det mulig å slå av alle dybder som ligger dypere enn si 3m? Det er forstyrrende med alle disse "dangerous rock" angivelsene. De kan jo ligge på 10-20 meters dyp

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager avsporingen. :blush:

 

Er det på GPS'n eller PC'n du mener?

 

På PC'n går du inn på "view" - map detail - lowest-highest.

 

På GPS'n Menu - oppsett kart - Generel - detaljer - minst-mest.

 

Hjelper ikke dette da har jeg ikke flere gode råd.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har dere ikke noe svar på mitt spørsmål vedr. dybdeangivelser? Er det mulig å slå av alle dybder som ligger dypere enn si 3m? Det er forstyrrende med alle disse "dangerous rock" angivelsene. De kan jo ligge på 10-20 meters dyp

Hei

 

Nei jeg tror ikke det er mulig å skru av dette slik du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Ikke mulig, men hvorfor står det "dangerous rock". På min 188c står det bare en dybde angivelse f.eks. 2,0. Jeg må ta cursoren å klikke på + tegnet for å få opp "dangerous rock" og annen informasjon om skjæret.

 

I de nyere versjonene av kart er det fargeangivelse for mange forskjellige dybder, mørk blå, blå, lys blå. Tror det er 0,5m-5m deretter 5-10 og 10 til 20 meter hvis jeg husker nogenlunde rett. Grønn under 0,5 slagrunnslinje. Det eneste jeg syntes er negativt med dette, er at i mørkeblå sone er det vanskelig å lese av dybdetallet som er skrevet i sort. Jeg kjører med ver. JAN05 som er den nyeste ver. nå for øyeblikket. Her er mange flere stedsnavn tatt med enn før.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...