Jump to content

Hvordan kople strøm til aktiv antenne til Dension DAB adapter?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Noen som vet hvordan jeg skal kople strøm på denne aktive antennen? 12 V strøm fra Dension adapteren er vel den røde og svarte ledningen. Den tykke sorte ledningen er antenne ledningen såvidt jeg kan forstå. 

Så har vi den blå ledningen - antar at den har noe med strøm å gjøre. Men forstår da altså ikke hvordan jeg kopler dette sammen.

Takknemlig for tips!

bilde

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

• 2 uker senere...

Heia, såvidt jeg husker er den rtøde mopg svarte for strøm til aktiv DAB-antenne. Er du heldig har antennen kontakt som passer i pluggen, passer ikke det må du skjøte ledningene fra dension til antennen.

Den andre antennen har en fakra kontakt ser jeg. denne er for vanlige radiosignaler. Ikke sikkert du må sette strøm på den blå, avhenger av hvor sterkt du tar inn på vanlig FM og om du har passiv eller aktiv FM-antenne.

Denne enheten er for skjult montering, har den selv i en av bilene mine. Enheten får strøm fra spiller med en type usb-kabel.

Takk for innspill, Jori  :smiley:  Jeg kjøpte DAB adapteren fra http://www.bilradiospes.no sammen med en såkalt "glass antenne". En kompis har samme, og med båten hans sentralt innerst i Oslofjorden var mottaket veldig greit, selv uten å kople til den aktive antennen. FM tar jeg inn på en annen antenne som står på taket på båten.

Med båten ute i Tjøme området, så er dekningen ikke så god med DAB virker det som. I Tønsberg fikk jeg inn ok med DAB kanaler, og det samme i Sandefjord - da uten strøm. Men lengre ut i Skjærgården virket det ikke i det hele tatt uten strøm.

Snakket med leverandør i forrige uke, og du har rett. Den røde og svarte er strømforsyning til den aktive antennen, men de mente at strømforsyningen var begrenset siden Dension adapteren får strøm via USB kabelen fra spilleren. Det de istedet pleide å gjøre i biler var å finne tilsvarende blå ledning ut fra bilstereoen og kople direkte på den blå på den aktive antennen. Lette etter dette på min spiller i båten, men fant ingen slik blå ledning som kunne forsyne den aktive antennen med strøm.

Alternativet som jeg har prøvd, som han sa var ok, var å kople den røde på bildet med den blå på den aktive antennen. Den svarte gjorde jeg ingenting med da de sa at jording var via selve antennen. Lå på Bolærne i helgen, og det var ikke en DAB kanal å få inn. Har ikke prøvd i mer "sentrale strøk".

Så.... enten forsyner ikke den røde antennen med nok strøm eller så er det kanskje DAB dekningen som er problemet....? Det er jo synd når FM nettet slukkes neste år... Merker jo at DAB spilleren i bilen mister dekning på E-18 mellom Drammen og Tønsberg stadig vekk. Men du har fått det til å funke greit med denne adapteren i bilen din altså?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick, den i min bil fungerer godt lokalt her på mjøstraktene, men bilen er kun sommerbil og går ikke mye rundt i Norge. Jeg har også denne glassantennen. (Noe av problemet i båt må jo være å få jordet den glassantennen, den ene delen skal jo limes rett på gods for å få jord, i båt går jo ikke det, så der må du trekke med deg en jordledning hele veien og lime på den) Så ja fungerer med kobling slik jeg beskrev det og ja dension får sin strøm gjennom USB, men jeg oppdaget en annen ting. Ikke alle spillerne godtar dension-enheten. Du er avhengig av at produsentene (i mitt tilfelle kenwood (sitter i en annen bil) har laget filer som leser dension sitt format), det gjorde ikke Kenwood-spilleren, mens Pioneeren i sommerbilen hadde null problemer med det.

Dog virker det for deg som dårlig dekningsforhold. Den blå ledningen de prater om til deg er den samme som skal styre automatisk antenne vil jeg tro. Kan hende den leverer mer strøm en dension sin utgave og at dermed signalene blir sterkere. Merker at dette DAB-greiene er litt i barndommen ennå, beste er nok å kjøpe en spiller med DAB i seg, skal man først kjøpe nytt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...