Jump to content

Yamaha 90hk 2-takt, er tiltmotor lik på alle årsmodellene?

JoakimC

Recommended Posts

Tilten på motoren min Yamaha 90hk 2 takter sluttet plutselig å fungere. Motoren er en tidlig 90 talls modell, skal derfor kjøpe en ny, mitt spørsmål er som følger - er tiltmotoren lik på alle disse 90hk eller er de endret noe på i løpet av produksjonsårene? Hører releet skår inn men ingen reaksjon på pumpa... Og det er vel kun pumpa som må kjøpes ny? Alt av innvendinger tas i mot med takk! Legger med et bilde av motoren for sikkerhets skyld.

bilde

Hadde akkurat samme problem for en del år siden på min Yamaha 50 hk fra 2001. Da jeg tok opp båten etter endt sesong åpnet jeg motoren til powertrimmen. Det viste seg at børstene i elektromotoren gikk for tregt i sporene sine, slik at de ikke nådde helt fram i kontakt med akslingen. Demonterte børstene og gjorde reint. Da jeg satte alt sammen igjen fungerte den helt fint uten at det kostet meg en krone.

Støtter de andre på at du nok har en 80 tallsmotor, uten at det betyr så mye. Med eller uten vedlikehold virker det som om de motorene holder i 40-50 år. Det er en forskjell på tiltmotorene, på et tidspunkt byttet Yamaha fra 3 ledninger til 2. Tror ikke du klarer å få koblet disse om hverandre uten å måtte endre oppsett på releene også. Releer til disse motorene er dyrt! så derfor bør du prøve å få en som er lik din egen som du kan sette rett inn uten å måtte tenke noe mer. Må du jukse kan du bruke Hella lys releer til 100-200 kroner. Du kan koble løs tiltmotor og kjøre direkte på pluss / minus for å være sikker på at det er tiltmotor og ikke noe annet som har gått istykker.

Anbefaler deg å ringe Ravns Garage i Båstad, de er flinke på dette og har tiltmotorer fra andre produsenter enn Yamaha til halve prisen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...