Dissern Startet 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2016 (redigert) Etter å sakte, men sikkert ha bygget selvtillit nok så er vi snart klare for å legge ut på vår første overnatting i uthavn. Vi er mann og kone med 2 barn på 3,5 og 1,5 år, samt en eldre, men fortsatt livsglad Cairn terrier. Vi har opparbeidet oss en del triks for å sikre at ungene har det bra, men i forhold til livet på båten er vi så godt som grønne. Jeg tenker at det er liten vits i å prøve å finne opp hjulet på nytt - har BPs medlemmer noen gode råd og erfaringer å dele for at denne opplevelsen skal bli best mulig for alle og forhåpentligvis innby til gjentakelse? Vil gjerne unngå Selskapsreisen tendenser ? Båten vi har er en Yamarin 76 DC fra 2008 med kjøle- og fryseskap, vann, toalett, Wallas varmeapparat. Mat, vann, drikke, iPad med barnefilmer og barnespill, bøker, tegnestifter og papir, musikk har vi tenkt på, samt dyner, puter, pledd og slikt. Vi har hjemmehavn ved Søreide, ikke langt fra Flesland, Bergen. Håper på mange gode tips også gjerne om hvor det kan være greit å legge seg for en slik første overnatting ? Redigert 28.Mai.2016 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 (redigert) Vi har alltid valgt korte etapper, så ikke barna skal gå lei underveis. Da de var på det minste gikk vi sjelden mer enn 2 timer av gangen. Det er lett at barna kjeder seg hvis etappene blir for lange, og vi vil ikke skremme dem vekk fra båtlivet. iPad, bøker osv hjelper på lange strekninger. De minste barna skal jo gjerne sove litt også. Har dere andre kjente med båt hjelper det også å møte kjentfolk der dere skal overnatte. Drar dere på en flerdagerstur vil nok barna like å møte kjente én av dagene. Utover det så prøver vi å velge overnattingssteder hvor barna har noe å drive med. Gressplen, lekeplass, badestrand, krabbefiske osv. Det trenger ikke være mye, men det bør være noe barna liker. Du er på feil kant av landet for at jeg kan komme med konkrete forslag til reisemål, dessverre. Redigert 28.Mai.2016 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 (redigert) Tja, dere trenger landstrøm ihvertfall :) Personlig velger jeg elektrisk varme fremfor parafin/dieselvarmer når jeg sover. Så er det jo greit å ikke gå strømtom, mtp kjøleskap. Dassen må ikke gå tett :) kun det du har spist og drukket og toalettpapir skal der. Ellers er det greit å ikke drasse med seg for mye. God lufting for å slippe å våkne av at alt er bare kondens og rått :) Drikkevann på store imsdal-dunker. Tja, det er så mangt som kan sies.. Men hva skal man si. Fenderstrømper for å unngå gnisselyder om natta... Fortøy med gode spring og minst mulig brest for å ikke våkne av kraftige rykk i båten ved litt bølger... Åhhh, dere har en fin tid i vente :) mye må bare erfares, alt fra fuktige madrasser til tett dass :) Våtservietter! Pledd til å legge i stoler og sittebenkene ( matsøl og slikt) Du vil erfare at båtputer skjelden er godt å sove på. Toalettpapir: ikke resirkulert papir, det tetter systemer. Kun lambi eller lettoppløselig båttoalettpapir. "Led-stearinlys" Redigert 28.Mai.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 Nå har jeg lest alle postene i flytevest-tråden, så det var godt å lese en hyggelig tråd igjen :) Hvor lenge ligger dere i ro når dere tar pauser etter 2 timer? Eller er det hele dagsetappen det? Sjøsyketabeletter? Eller regnes det som standardutsyr? Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Popeye70 Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 Det var da barna var mindre vi holdt oss til 2-timersetapper, og da lå vi som regel til neste dag før vi gikk videre. Noen ganger tok vi to 2-timersetapper med spise/badepause. Vi har båten i indre Oslofjord, så det er endel fine overnattingssteder i rimelig avstand på vei ut av fjorden. Fokuset vårt var ikke å komme lengst mulig, men å besøke steder og se oss rundt. Nå er jentene større, så nå har vi vært oppe i 8-9 timer på det meste. Med iPad, musikk og lesestoff klarer både 6-åringen og 9-åringen flere timer underveis. Vi har seilbåt, og de liker "gratis berg-og-dalbane" (dvs dønninger og vugging), skarp bankekryss og det meste annet de blir utsatt for. Så lenge de vet vi kommer til land og at de kanskje kan bade underveis (vi stopper midtfjords og hopper uti) er de stort sett glade. For de minste var det viktig for oss å bryte monotonien så de ikke skulle gå lei hele båtlivet fordi vi bare var underveis. Nå vil vi gjerne teste dem mer og involvere dem i seiling/motring og gi dem mestringsfølelse ("pappa, ikke sant det var jeg som styrte båten?") og lære dem at vi kommer fram når vi kommer fram. Med seil kan det ta 4 eller 6 timer avhengig av vær og vind, og det må de bare akseptere. Det er ingen snarveier når man krysser mot vinden. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Viljesterk Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Kjekt å høre at dere er så tålmodige med barna på tur. Jeg har måttet gå forbi hele køen på hamarøya med pissevåte bukser pga vi absolutt måtte rekke neste ferje (som vi jo ikke rakk), så da sverga jeg at hastverk på tur har man aldri når man har barn med. Rett rundt neste sving, eller neste sving :) Det trikset med å styre båten virker godt ja - på min første tur som liten hang jeg over rekka før vi var kommet ut av fjorden. Etter to minutter i kapteinstolen var jeg helt pigg igjen. Vi gikk med vinden i ryggen så vi fikk all diesel- og eskos-lukten inn i båten igjen. Var ikke lurt. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Hydrox Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Hvis det er korte etapper dere er ute etter så har du f.eks Smivågen sør på Tyssøy, der ligger du på dregg og fortøyer i bolter. Sør-øst på Lerøy er der en fin plass å snike seg innenfor Skurvholmen. Populær plass og sikkert nok av lekekammerater en finværsdag. Navøyvågen er fin med flytebrygge og strand, men da må dere krysse Korsfjorden og den kan være tøff om det blåser litt. Sjekk værmelding før dere drar og se at det skal være fint til dere har tenkt dere hjem. Er forresten et tips til dere som er nybegynnere. Følg med på værmelding, legg merke til vinstyrker som meldes og se været i praksis. Da lærer dere fort at 6 til 7 m/s er f.eks nok for dere. (Omkring 7 m/s begynner store fjorder å bli tøff for en slik båt som du har. Båten tåler det, men det er mer enn nok til å drepe fruens og barnas båtinteresse.) Bakkasund er det plikt å stoppe, her kjøper man iskrem til skibets mannskap Fint på vei til Navøyågen. Skrorpo, innenfor Ternøya. Der kan man ligge med brygge, og der er vel strand der. Oksebåsen Friluftsområde på Forstrøno, fin strand, og gressplen. Temmelig populær plass. Husnes, Kjekt for ungane :) Mange familier som går hit med barn i båten. Ta med solkrem, førstehjelpsutstyr, nok tau osv. Sett dere ned å lag en liste over hva dere tror er praktisk å ha med Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Viktigste er å ha oppholdsvær første nettene i en slik båt. Alt er kjekkere når det ikke regner. Vi gikk forøvrig fra en slik type båt til seilbåt, det er en fin båt å begynne i, og se om dere trives på sjøen :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
TB22 Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Sveholmen ved bakkasund i Austevoll er knall plass. Langgrunt, lunt, badestrand, grillplass osv. Hvilke andre fasiliter er jeg usikker på.Idag e det padlere som boltrer seg med diverse aktiviteter fra 11 og utover til ettermiddagen. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
glalaks Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Om det er aktuelt, kjøp overmadrasser til sengene. Enorm forskjell i sovekomfort. Båtputer er ikke de beste å sove på;) Vi har overnattet flere netter i skibsplast 655 med vår nå 3,5 år gamle datter, og det går som regel bra;) vi kjøpte en kabeltrommel og overganger til landstrøm for å få strøm i havn, men ikke mye brukt. Kjekt å holde kjøleboksen kald;) Ellers ser det ut som du har tenkt på det viktigste;) bra vær og litt aktiviteter hjelper veldig på humøret;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
svebe Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Korte etapper, krabbeklype med snor og finmaska hov for lek i fjæra. Yatzi for de eldre barna. La ungene speide etter sjømerker. Hvem ser merket først. La de sitte ved hver sin rekke å se hvem som passerer flest maneter. La de få styre båten i åpen farled. :-) God tur ha det hyggelig Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 svebe: Dette hørtes jo kjekt ut for meg også.. Ser nesten ut som om jeg må få meg en styrmann ombord slik at jeg også får kost meg på turen Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Syns jolle/gummijolle med eller uten en liten påhengs var et stort pluss når vi ferierte med småunger og bikkje. Å ta med ungene og bikkja på "oppdagelsestur" når moderskipet er vel fortøyd er noe alle liker, og man kommer til i alle krinkelkroker og kan oppdage små paradis både her og der. Vannkikkert er også populært når man driver med slike oppdagelsesturer. Og når ungene blir ørlite større kanskje.. fisketur med jolla om kvelden. Har også tatt hele familien i jolla for "picknick" hvis plassen moderskipet ligger ikke er helt optimal ifht å gå på land osv. ------------ Vi gikk mange turer på land når jeg selv var liten unge og vi var på båtferie på vestlandet. Så å finne plasser der man kan se seg litt rundt og gå tur er kjekt. I min tid som unge på båtferie på vestlandet, dvs begynnelsen av 70 tallet, stod det mange tomme hus og gårder rundt om kring på øyer osv. Alltid like spennende å gå å kikke på slike "ødegårder" og "ødehus". Men den tiden er vel over... uansett kjekt å gå på oppdagelsestur på land også. ----------- Sånn som jeg husker det selv så var det hva vi gjorde og hva som hendte som på en måte satte spor i "skallen". Har ikke minne om at noen "ting" var viktige. - Oppdagelsesturer i jolla, tror min far var veldig glad i dette, og nå er jeg det selv også, må nesten ha med ungene for å ha en god unnskyldning for å snike rundt i fjæra med jolla der vi er - Krabbefiske i tangen, en evig klassiker kun slått av å kunne sette ut en "ekte teine" og få "ekte krabber" med de voksne. Det var flotte greier det, og veldig godt da :-) - Bålbrenning/grilling på kvelden - En plass med den magiske kombinasjonen vann, sand og god tid, kan en unge drømme om mer? Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Mener jeg så et program på nrks nett-tv om dette.. I hordaland er det vel flere øyer som er fraflyttede - husker jo ikke navn, men på en av dem bygde man opp igjen husene på dugnad. Lurer på om det var i grensen hordaland/rogaland - der hvor han rnk-rogaland journalisten med barten er fra. Slik at folk skal få muligheten til å se hvordan det var før i tiden. Har veldig lyst å besøke de selv når jeg blir større. Jeg er født tidlig på 70-tallet, og oppveksten var jo preget av lite penger - så er vant til sparsomme ferier. Men det gjorde aldri noe - jeg kan fremdeles kjenne lukten av ertersuppe på primusen - se for meg det oransje familieteltet med inngjerding rundt - og gøy.. Fisketurene i robåt på kveldene med faren min de gangene vi fikk tak hytte ved havet er forankra i sjela mi. Men det er ikke sikkert det er like lett å få en unge som er vokst opp mer eller mindre i luksus (som de fleste er nå) til å sette pris på de enkle ting - de som virkelig setter spor. All honnør til de som klarer det - det har ungene godt av for resten av livet. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
sebba2 Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Har èn ting som er viktig og si.. Tiden går MYE fortere enn du tror :D Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Kjetil1 Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Glimrende råd Pinkvin! Jeg ville også dradd med meg en gummibåt med påhenger bakpå en Yamarin 76... Tror kanskje man skal lese linnlegget som er øverst i en ny tråd, og svare utfra det. Så kan man ha en egen mimre-tråd... Jeg tror at det beste en småbarnsfamilie kan gjøre, er å pakke litt varme klær, diverse matvarer, noe som kan spises som det er når det trengs og noe som kan lages på bluss eller liten grill/bål på land og litt leker som barna liker. Så dra på tur uten å overplanlegge. Overplanlegging fører ofte til unødig bekymring som kan overskygge gleden med turen. Etter første tur, ser man hva man trenger mer eller mindre av. Med mindre barna har en tur der de konstant fryser, er våte og sultne og innestengt, synes de det er gøy på tur. Har tre unger selv og vi har prøvd oss frem uten å skremme dem bort fra båtlivet. Eldstemann har nå tatt båtførerbevis og den yngste blir fremdeles gladelig med på tur... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Landcrab Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 (redigert) Har ei på 15mnd og ei på 4.5 år. Her er våre erfaringer basert på et kort båtliv.Tips i stikkordsform som jeg kom på nå:* korte etapper, dere finner raskt ut hva som fungerer for dere* ligg et sted barna kan bevege seg fritt på land, sanstrand med stein og skjell kan brukes i time etter time. Også veldig gøy hvis det er en skog eller liknende å utforske, det meste er spennende for barna i denne alderen.* Unngå typiske konfliktsituasjoner, planlegg godt og vis romslighet for konas meninger.* båttur skal være kos for alle, hvis ikke er noe feil* jolletur for å kjøpe is er populært* legg bort mobilen på kvelden :-)Utstyr:* våtservietter( så mye du trenger x pi )* torkey-holder i byssa* puslespill, småleker og iPad. Topp å få pakke en egen sekk med leker hjemme.* bæremeis til gåturer* strandleker, bøtte,spade, krabefiskesnøre* Stol til å feste på spisebordet for minstemann* IKEA barnestol til å sette i et føresetet til minstemann (testet nå i helga, fungerte helt konge)* snacks* redningsvest til babysetet Redigert 29.Mai.2016 av Landcrab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Etter å sakte, men sikkert ha bygget selvtillit nok så er vi snart klare for å legge ut på vår første overnatting i uthavn. Vi er mann og kone med 2 barn på 3,5 og 1,5 år, samt en eldre, men fortsatt livsglad Cairn terrier. Vi har opparbeidet oss en del triks for å sikre at ungene har det bra, men i forhold til livet på båten er vi så godt som grønne. Jeg tenker at det er liten vits i å prøve å finne opp hjulet på nytt - har BPs medlemmer noen gode råd og erfaringer å dele for at denne opplevelsen skal bli best mulig for alle og forhåpentligvis innby til gjentakelse? Vil gjerne unngå Selskapsreisen tendenser Båten vi har er en Yamarin 76 DC fra 2008 med kjøle- og fryseskap, vann, toalett, Wallas varmeapparat. Mat, vann, drikke, iPad med barnefilmer og barnespill, bøker, tegnestifter og papir, musikk har vi tenkt på, samt dyner, puter, pledd og slikt. Vi har hjemmehavn ved Søreide, ikke langt fra Flesland, Bergen. Håper på mange gode tips også gjerne om hvor det kan være greit å legge seg for en slik første overnatting Hei Dissern! Det ser ut til at du har fått alt du trenger av tips og råd, men tenkte jeg allikevel skulle komme med et tips. Da ungene våre var små hendte det at jeg snek meg ut om kvelden og gravde ned en "skattekiste", enten på en strand eller i skogen. Kisten var gjerne en Rema1000-pose med noe godiser, leker og et blad, og laget et skattekart i en colaflaske som jeg tilfeldig fant om morgenen. Men det som jeg også er opptatt av er hunden deres. Vi har nemlig to Cairn Terrier med oss på tur. Vidunderlige hunder som er med på alt som er gøy. I tråden Zitt har vært på tur har jeg nettopp lagt ut bilder av siste turen vår, og der kan du se hvordan de koser seg. Ønsker dere en riktig god båtsommer, alle fem! Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Vet ikke om det er noe jeg har spist, zitt - men nå ble jeg veldig rørt. Det var veldig søtt gjort Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Dissern Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Heisann! Fantastisk kjekt å lese om minner og erfaringer dere har gjort dere! Tusen takk for alle svar og innspill - vi er veldig motivert til dette båtlivet og for min egen del kan jeg bare at denne miksen av sjø, saltvann, vær, familie, frihet, motor og duppeditter virker helt rett. Noen spørsmål som kanskje er litt banale, men lå gå :) Dette med overmadrass høres ut som en god idé, putene i båten er maks 10 cm tykke og ikke veldig overbevisende. Finnes det overmadrass til båter formet som et "kakestykke" som passer i kabinen foran? Eller er det noen gode triks med tilpassing av en IKEA overmadrass feks? Jeg har sett at man kan få kjøpt en form for "mesh" til å ha under sengen for å få bedre luftsirkulasjon, men prisen står ikke helt i stil føler jeg ? Noen nevnte dette med landstrøm; vi har et 115 Ah forbruksbatteri, hvor lenge vil dette typisk holde for båten vi har (jeg er ikke kjent med noen større strømtyver, men vi har 4 lys i kabinen hvor jeg har byttet halogenpærene til LED), men ellers er det vel kjøleskap/frys som er det verste? Jeg har plass til et ekstra batteri, men har valgt å avvente og se om behovet faktisk er der. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 115A og kjøle/fryseskap pluss wallas så ville jeg vel egentlig tenkt maks en overnatting men da med moderat bruk av wallasen. Og uten to batterier så står du uten mulighet til å starte motoren om du kjøre tomt, og det er jo litt dumt. Ville nok satset på litt tomgangskjøring i løpet av morgenen/formiddagen etter overnatting. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Overmadrass: - Kjøp en god overmadrass fra IKEA, og ta ut skumgummien. - Legg skumgummien på senga i båten og marker hva som må kappes vekk for at madrassen skal passe. - Når skumgummien er kappet legger du den tilbake i trekket. - Sy ned langs den nykuttede skumgummien med maskin eller for hånd. - Klipp vekk overskytende trekk. Pass på hvilken vei du legger skumgummien inn i trekket igjen, så kan det godt tenkes at du kan beholde den originale glidelåsen så du kan ta ut skumgummien igjen hvis du skal vaske trekket. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tomasno Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Yamarin 76DC er knall å feriere korte turer med. hadde en slik for ett par år siden. 2009 modell med alt utstyr. vi var flere turer med kone og to barn (4 og 6 år). vi passet på å ha med god mat som ungene likte, og litt snop til kveldene. Lette kort spill, yatzy og ikke minst ipad var ett must. hadde på forhånd lastet ned digitale lydbøker på ipad. Ellers de nevnte tingene som strandleker, krabbesnøre og badetøy. Yamarin har 2 batterier, ett til start og ett til forbruk. jeg valgte å sette inn to stk 115amp batterier når det ene forbruksbatteriet mitt gikk i stykker. Motoren (250 yamaha) har en kraftig dynamo med to utganger. men ofte er kun lader til start batteriet koblet til. jeg måtte selv kjøpe og koble opp utgang nr to til forbruksbanken. Veldig viktig å ha nok med strøm, og da må alle batterier lades hele tiden når motor går. å ha ett kjøleskap som ikke går skikkelig pga dårlig strøm er ingen behagelig opplevelse. Vi pleide alltid også å ha litt saft is i frysern. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 (redigert) -det er uansett smart å installere en lader ombord, så har du ihverfall muligheten til å koble deg til land. Du har nok ikke de største forbrukerene. Halogen til led er lurt og du trenger aldri bekymre deg for lysbruken. Faktisk er det fort kartplotteren din som er den største forbrukeren ombord... Når jeg tidligere skrev at båtputer er noe dritt å sove på, så tenkte jeg på typisk de du har oppe i båten, formsydd og bra å sitte på, men ikke å ligge på. Mange båter har ileggesputer for slikt. Om dere skal sove nede under dekk, så er de kanskje helt "flate " og enkle?. 10cm er jo ikke ille. Det underlaget du har sett koster litt ja.... Der er det viktigste å unngå fukt i madrassene. Det er viktig å sette madrasser opp til lufting på dagtid.. Ellers kan du jo lage spillebunn. Da får du god lufting og mere flexibilitet og fjæring. Siden dere skal sove en del ombord, så er det definitivt noe å gjøre. Redigert 29.Mai.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Husk at iPad drar vesentlig mer strøm enn kjøleskapet... Lett å glemme "bare en ipad" i regnskapet :-) Ang soving, madrasser osv så prøv dere frem (minst) et par netter. En sover jo uansett ikke godt i båten første natta eller så. Gi det en god sjanse før dere begynner å gjøre om og legger mye arbeid i det. Har hard madrass hjemme og sover som en konge i båten med våre10cm skumgummimadrasser. Hadde en runde og la inn ekstra med madrass i ei snekke vi eide tidligere og ende opp med mer vondt i ryggen enn noen gang i mitt liv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.