Sørlandet2 Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 (redigert) Husk at iPad drar vesentlig mer strøm enn kjøleskapet... Lett å glemme "bare en ipad" i regnskapet :-) Hvor får en tak I et slikt kjøleskap som trekker vesentlig mindre strøm en en Ipad? Redigert 30.Mai.2016 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Husk at iPad drar vesentlig mer strøm enn kjøleskapet... Lett å glemme "bare en ipad" i regnskapet :-) iPaden trekker ikke strøm (fra båten) med mindre den lader, og da trekker den maks 2,5A (egentlig litt mindre med de aller fleste ladere på markedet) i 2-3 timer før den kan brukes i 8-10 timer uten tilkoblet strøm. Hvor mange kjøleskap/-bokser klarer det samme? For en helgetur burde en toppladet iPad klare seg hele helgen med mindre barna sitter klistret hele tiden, og det er vel ikke poenget når man er på båttur. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Dissern Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Planen var å legge en kraftig batteribank inn i standard turutrustning for å dekke kraftbehov for iPads og iPhones. Jeg har Ravpower liggende som fungerer fint og har stor nok kapasitet til å dekke behovet en stund. Og så har den en liten lommelykt som kan være kjekt :) Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 (redigert) Bare pass på med store batteribanker at du får anledning til å fullade de med jevne mellomrom. Har du tilgang til landstrøm burde det være en smal sak, men med solcelle eller andre dynamoer må disse også være tilpasset banken hvis dette som skal holde banken fulladet. Redigert 30.Mai.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Hydrox Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Dette med å se an behovet for et ekstra forbruksbatteri er egentlig ikke så smart. Nye og gamle batterier bør ikke blandes i samme batteribank, feil på gammelt batteri kan skade det nye batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Jeg uttrykte meg nok litt uklart med ordet "batteribank", jeg tenker det gjerne brukes om større og fastmonterte batteripakker i båt i sammenhengen her på forumet. Det jeg mente var at jeg har et ekstern batteri av type lommestørrelse som jeg kan bruke til å lade opp iPhones og iPads. Ellers har jeg et 115 Ah forbruksbatteri og et startbatteri i båten. Har tenkt på om det kunne være nyttig å ha et ekstra forbruksbatteri, men så har vi ikke prøvd behovet vårt ennå. Hvor mye er det å hente på lading å ha et solcelle panel som kan legges på dekk? Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Dette med å se an behovet for et ekstra forbruksbatteri er egentlig ikke så smart. Nye og gamle batterier bør ikke blandes i samme batteribank, feil på gammelt batteri kan skade det nye batteriet. Takk for tipset! Forbruksbatteriet jeg har nå er nytt (2 mnd gammelt) så om jeg skulle iløpet av sesongen slå fast at behovet er der, er det da ok å sette inn et ekstra av samme type? Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Hordaland.. Sol.. solcelle. Det regner jo 360 dager i året Fra spøk til ramme alvor. Vet ikke om solcelle er noe jeg ville vurdert nå, heller se an bruksmønster og hvor mye strøm som brukes. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Dissern Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Hordaland.. Sol.. solcelle. Det regner jo 360 dager i året Fra spøk til ramme alvor. Vet ikke om solcelle er noe jeg ville vurdert nå, heller se an bruksmønster og hvor mye strøm som brukes. Fornuftig Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Takk for tipset! Forbruksbatteriet jeg har nå er nytt (2 mnd gammelt) så om jeg skulle iløpet av sesongen slå fast at behovet er der, er det da ok å sette inn et ekstra av samme type? Det burde kunne gå, men med forbehold om at du passer uhyggelig godt på det batteriet du allerede har. Pass på å ikke komme under 11,5 volt så går det greit. Helst ikke under 11,8 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Da ungene var så små hadde vi med bøker for fargelegging med fargestifter/blyanter. Finnes et uttal av slike med ferdige tegninger. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Heisann! Fantastisk kjekt å lese om minner og erfaringer dere har gjort dere! Tusen takk for alle svar og innspill - vi er veldig motivert til dette båtlivet og for min egen del kan jeg bare at denne miksen av sjø, saltvann, vær, familie, frihet, motor og duppeditter virker helt rett. Noen spørsmål som kanskje er litt banale, men lå gå :) Dette med overmadrass høres ut som en god idé, putene i båten er maks 10 cm tykke og ikke veldig overbevisende. Finnes det overmadrass til båter formet som et "kakestykke" som passer i kabinen foran? Eller er det noen gode triks med tilpassing av en IKEA overmadrass feks? Jeg har sett at man kan få kjøpt en form for "mesh" til å ha under sengen for å få bedre luftsirkulasjon, men prisen står ikke helt i stil føler jeg Noen nevnte dette med landstrøm; vi har et 115 Ah forbruksbatteri, hvor lenge vil dette typisk holde for båten vi har (jeg er ikke kjent med noen større strømtyver, men vi har 4 lys i kabinen hvor jeg har byttet halogenpærene til LED), men ellers er det vel kjøleskap/frys som er det verste? Jeg har plass til et ekstra batteri, men har valgt å avvente og se om behovet faktisk er der. Jeg vil for det første si at dere høres ut til å være overklare for overnattingsturer med både selvtillitt og underholdning ombord. Velkommen til sjøs :) Men siden underholdningen din etter min mening bar preg av litt mye passiv nødunderholdning (ikke meningen å moralisere, vi har også båten full av nettbrett og tegnesaker), vil jeg gjerne slå et slag for de mer aktive underholdningsmulighetene med barn på tur. Underveis: Korte etapper, absolutt. Hjelpe til inn og ut av havn. For elstejenta vår er det stort bare å få lov til å hjelpe med fendrene, hun sleper rundt dekket med fendre som er nesten like store som hun selv. Forøvrig veldig stas å påpeke at de er en del av mannskapet, gi de titler som matros og slikt. Følge med på andre båter, sjømerker, til og med lese litt kart er gøy. Kikkerten er populær å låne. Minstejenta vår foretrekker stort sett å bruke den feil vei, men så lenge hun har det gøy er jo hensikten oppnådd. Mating av gakk-gakkene er spesielt populært hos 3-åringen. En liten lekebåt som kan slepes kan fasinere i lang tid. Etter ankomst til havn: Jolle er en nødvendighet i litt større båt, med din båt kommer du til land hvor som helst så det er ikke noe tema. Oppdagelsestur, man finner alltid noe spennende. Geocaching, eller skattejakt som jentene kaller det. Bading. Krabbefiske, en snor og en klype er alt som skal til. Og gjør litt ekstra ut av mat og slikt. Krabber kan kokes, pinnebrød på båt, vannmelon føles alltid litt luksus i sommervarmen. Og så til dette med strøm. Ikke bekymre deg så mye, og ikke hør så mye på rådene om alt du trenger å kjøpe og oppgradere. En båt som din har ikke store forbruket, stort sett kun kjøla som trekker litt. LED er veldig lurt. Kartplotter er ikke å regne som en forbruker på motorbåt, for den går kun samtidig med motoren. Hold deg til det utstyret du har, og så vil du fort oppdage om det blir litt knapt. Og skulle du få problemer med strømmen, så kan det ha stor effekt å hjelpe kjøla ved at brus er forhåndsavkjølt, kjøtt kan gjerne kjøpes frossent, evt. kan man bruke noen kjøleelementer også. Lykke til! Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
BjornK Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Hei ! Helt enig med Vilma Benita her - det kan bli litt mye "løp og kjøp" mht strømforbruk. Hvis du ikke har to (eller flere) batterier fra før - og ingen 1-2-1+2-Off -bryter e.l. så kan du, hvis du vil være 100% sikker på å ha startstrøm, kjøpe ett ekstra batteri som du ikke kobler til i det hele tatt. Bare lader og lagrer etsted ombord. Da vil du alltid ha ett batteri som kan gi deg startstrøm. Men strømforbruket finner du ut av etterhvert, ikke la det stresse deg. Vi voksne benytter som oftest telys om kvelden (det går endel av dem i løpet av sesongen) og da ungene var små lot vi strømmen til lampene hos ungene være på, men med beskjed at de bare måtte bruke lampene hvis de absolutt måtte. Dette funket bra for oss, og det ga også ungene en ide om at det var lurt å spare litt på strømmen... Slutter meg også til det som har blitt sagt om korte etapper, bading, krabbefiske osv. Lurt å utnevne en "flaggsjef" - så får ungene noe eget å passe på og følelsen av å delta. Og det gjør vel ikke noe å ta inn flagget litt før kl 21 - siden ungene skal legge seg tidligere ? Når de blir litt eldre kan dere også utnevne en ansvarlig for å holde ankertauet stramt når dere legger til osv. Underveis kan dere finne på "leker" som "hvilken side kan jeg passere den seilbåten på uten å ta vinden hans" eller "uten å lage for mye bølger for den robåten der". Da lærer de hvordan man oppfører seg på sjøen også. Min erfaring er at unger er utrolig kunnskapstørste og tar ansvaret sitt svært alvorlig. (At det glipper litt innimellom er bare sånn det er :-)) Uansett : Ta det rolig - ikke stress. Fortell på forhånd hva som skal skje. Alle har det mye hyggeligere dersom alle vet hvordan ting foregår. Tror dere kommer til å få mange fine stunder ombord, alle sammen ! Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Kan nevne er par erfaeinger vi gjorde på vår første overnatting i vår med barn på 3 og 6 år. Vi bestemte oss for å gjennomføre selv om det var meldt en del vind. Det var til dels store bølger som slo over båten på vei til uthavn. Dette skremte eldstemann litt, mens minsten sovnet. Brukte litt tid på å forsikre han om at det var trygt selv om der var ubehagelig. Gikk heldigvis fort over. Ellers ble det ble veldig kaldt om natten. Turte ikke å kjøre varmer siden det er ny båt for oss. Det var vel ingen av oss som frøs der vi lå samlet tett alle fire, men utrivelig å stå opp til kald båt. Husk nok klær og at utstyr er i orden. Ellers tror jeg det skal mye til for at ungene ikke liker det. Det er spennende, og man har mulighet til å utforske nye plasser. Ungene våre stortrivdes til tross for noen ubehageligheter. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 En annen ting, vannkikkert er gøy. Bare pass på så de ikke plumper uti. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Vilma Benita Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 ..."flaggsjef"... ...utnevne en ansvarlig for å holde ankertauet stramt ... Dette var en tilnærming jeg likte. Det er utrolig hvordan barna vokser på å bli tildelt litt ansvar, og det å gjøre de til ansvarlig eller sjef for noe tror jeg har stor effekt. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Dissern Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Første overnatting gjennomført! :) det hele gikk veldig fint, mye takket være godt vær og en trivelig uthavn. Vi la oss til i Navøyvågen, ikke på flytebryggen da den var full og mere til da vi ankom, i en fin liten vik i pollen. Matlaging, liten kinokveld på solsengen under kalesje, frokost, utforsking osv. Ungene skrek sammenhengende før vi fikk lagt ut fra hjemmehavn, men det var ganske oppglødd da vi kom frem og hev anker. Såpass oppstilt var de at de var langt senere i seng enn vanlig, så det vekslet mellom mye glede og gråting på søndagen - forståelig nok. Av erfaringer som vi gjorde oss: - Ankerline i propellen, å flytte anker alene uten ankervinsj er ikke så lett. Satte gir i N og trakk tauet løs. Heldigvis. - Forbruksbatteri på 115ah varte ca ett døgn. - ferskvannstanken på 35 varte mindre enn ett døgn - veldig mye knott etter solnedgang, takk til kalesjen - iPad er kjekt å ty til noen ganger - stor stas med ny fiskestang til gutten - greit med plass til meg og gutten i stikkøyen - neste båt skal ha lukket toalettrom.... - wallas 800 koketopp fungerer bra, rask å koke opp vann. Tar noen ganger lang tid for å "komme igang" - kjekt med klyper som passer på railings, mye ting som skal henges opp - morsomt med termometer i vannet som gutten sjekker, "er det varmt nok til å bade?" Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Gratulerer - høres ut som dere hadde en kjempehelg !! Ang. forbruksbatteriet - vet du hvor lang tid det tar med tomgangskjøring å lade det igjen? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Ang. forbruksbatteriet - vet du hvor lang tid det tar med tomgangskjøring å lade det igjen? Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men min erfaring er at du får mye mer lading ved å øke turtallet noe. På tomgang er det ikke så veldig mye å hente. Ved 50% høyere turtall kan du forvente ganske mye mer lading. Husker ikke tallene for min motor nå, men det finnes kurver for lading ved forskjellig turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 - Ankerline i propellen, å flytte anker alene uten ankervinsj er ikke så lett. Satte gir i N og trakk tauet løs. Heldigvis. - ferskvannstanken på 35 varte mindre enn ett døgn - neste båt skal ha lukket toalettrom.... Ankerline: Pass på at du drar deg ut etter ankerlinen når du skal flytte deg. Du må aldri bruke motoren for å bakke så lenge du har ankerline i vannet. Du har oppdaget hvorfor. ;-) Ferskvann: Ha med et par 5-litersdunker med ferskvann som drikkevann/reservevann. Gjenbrukes ved å fylle opp før hver tur, og det er alltid greit å ha ferskvann i reserve når tanken er tom. Toalettrom: Mine jenter klarer ikke gå på do når noen ser på eller er i nærheten (sier de selv), så for oss er det en nødvendighet med faste vegger. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 En utmerket start, slik en første overnatting skal være :) 5-litere Imsdal/olden vanndunker er topp og gjenbrukes hele sesongen, sørlig til drikkevann. Så lærer man fort at vannglass må brukes når man pusser tenner. -jeg får fnatt når heg hører vannpumpa gå lenge, og jeg vet det er et par dager til vannfylling... Nå har du sannsynligvis 200% mere kompetanse mtp faktisk bruk av båten, enn da du skulle kjøpe båt. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 AD: Knott i Hordaland. Der er steder med mye knott- og steder hvor dette ikke er så problematisk. Kanskje noen her på BP har anbefalinger - steder å unngå/ steder å dra til med lite insekter? Vår verste opplevelse var på Hisøya i Fitjarskjærgården. Det var svart av knott utenfor kalesjen når solen gikk ned. Det er visstnok kjent der. Uansett er det kjekt med kalesje ja! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Ang. knott så er vel det eneste som hjelper en plass hvor vinden ikke stilner på kvelden... Har flere ganger opplevd at knotten trekker utover sjøen når vi har ligget utpå og sløyd fisk for å slippe knottinfernoet på land. Ser forøvrig at flere innfødte tilsynelatende klarer å ignorere den utrolig godt. Står å skjærer fisk i fjæra med skallen svart av knott, like blide... Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 (redigert) Nå har den endelige løsningen mot myggplager kommet; http://www.dbtv.no/4870037285001?dbtvl=6#_ga=1.79641628.9 Hyggelig å høre at overnattingsturen ble en suksess. Hvordan gikk det med vovsen? Redigert 6.Juni.2016 av Zitt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Høres ut som våre erfaringer Dissern. Sakte med sikkert har vi oppgradert vann og strøm. Neste oppgradering blir plass. Bra dere koser dere. Dere kommer til å mange fine turer. Når jeg tenker tilbake til min barndom er det akkurat slike ting jeg tenker tilbake på. Eneste forskjellen var at vi hadde bare fint vær, aldri regn og vi badet bestandig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.