Capitan Startet 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2016 Hei, lurer som sagt på om det er mulig å bruke masten i seg selv som antenne? Om det er noen farer forbundet med dette med tanke på lynedslag eller om aluminum rett og slett er en dårlig antenne? Dette er til radio. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Min første reaksjon på dette er - tja. Skal brukes til radio, seier du. Radio er både sender og mottaker med alt frå langbølge til VHF, og lenger oppover. Du fortel om ei aluminiumsmast, men fortel ikkje kva materiale skroget er laga av. Ei mast av Alu, som er sveist fast i eit skrog av alu er svært dårlig antenne, då nederste enden er godt jorda. Eit anna moment blir innfesting av nedføringsledning for denne antennen, i masta. Dette blir kopar mot aluminium, og i eit miljø so nær sjøen vil dette korrodera rimelig fort, og denne korrosjonen gjer antennen mykje dårligare. Og so var det dette om du skal senda på denne antennen, so må den ha avstemt lengde i forhold til sendefrekvensen - og det vil vel vera galskap å kutta masta til passe antennelengde? Eg vil sei at det kanskje er mulig å bruka masta som antenne, kjem an på skroget, men god antenne vert det ikkje. Magne Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 For å motta fm radio fungerer det fint med masta i båten. Iaffal har gjort det hos meg. Hvordan det blir med dab aner jeg ikke. Er fm skrudd av forresten? I år har jeg bare fått inn p4 Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Fm skal vel bort i 2017, eller når DAB er skikkelig utbygd. Men det er laaaaaangt frem enda..... Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 ?? hva mener du laaaaaaangt frem. DAB har 99.5 % dekning i dag. samme eller bedre som fm har. Samt skal alle tunneller som har FM beredskap få dekning før fm slukkes og alle eksisterende tunneler som er over 500 meter og som har en årsdøgntrafikk på over 5000 biler får også dekning. Det bygges ut nye sendere hver dag. Skjønner ikkje sytinga om dabdekning. Det man må vær klar over er de som roper om hvor dyrt og unødvendig dette er skal vær klar over at å beholde fm nettet hadde kostet mye mere enn å skifte til dab. Alt av fm utstyr har nådd pensjonsalderen. Det var mye klaging da tv skulle bli digital og men jaggu blei det stille når det kom i gang. Slutt på elendige snøbilde i èn kanal og rett på HD. Blir akkurat det samme med radio Leve DAB Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 . Slutt på elendige snøbilde i èn kanal og rett på HD. Blir akkurat det samme med radio Leve DAB Bortsett fra dette med "HD". Med mindre noe har skjedd forrige uke så er lyden av DAB rævva ifht FM i våre biler og overalt ellers. Men det er jo ikke alle som setter krav til ok lyd, "lyd er lyd". Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 (redigert) Slutt på elendige snøbilde i èn kanal og rett på HD. Noja. Slutt på snøbilde i ein kanal og rett på - "intet signal. Kontroller at antennen er tilkoblet". Edit: Dette har vel ikkje mykje å gjera i denne tråden, men eg kunne ikkje dy meg Redigert 29.Mai.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 alle eksisterende tunneler som er over 500 meter og som har en årsdøgntrafikk på over 5000 biler får også dekning. Husk å ta ned masta før du seiler inn i en tunnel som er over 500 meter da. Men fortvil ikke, du kan eftersigende likevel lytte til P1+ Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 ?? hva mener du laaaaaaangt frem. DAB har 99.5 % dekning i dag 95% dekning av hva? Det er snakk om 95% dekning av bebodde områder. Ikke 95% dekning av areal. Det er stor forskjell på det. FM dekker ca. 95% av arealet i Norge. Dab vil dekke ca. 40% av arealet i Norge, men 95% av bebodde områder. Kysten med skjær, holmer etc. der det ikke bor folk fast får dårlig eller manglende dekning. Joda, DAB blir så bra atte! Leve DAB! Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Ja, for egen del bor og jobber jeg i, og rundt norges nest største by. Min erfaring er altså at det er omtrent ubrukelig slik det er idag. Dette gjelder altså når men er i bevegelse. Hjemme på kjøkkenet fungerer dab helt perfekt. Så når en engang blir ferdig med utbyggingen, kan det kansje fungere greit i bil og..... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 (redigert) Bortsett fra dette med "HD". Med mindre noe har skjedd forrige uke så er lyden av DAB rævva ifht FM i våre biler og overalt ellers. Men det er jo ikke alle som setter krav til ok lyd, "lyd er lyd". Sitter du virkelig i bilen med motorstøy og veistøy og finlytter til en konsert? Konsentrer deg om kjøringen og la NRK eller P4 surre i bakgrunnen, via FM eller DAB. Hva en gjør hjemme i godstolen fremfor musikkanlegget der, er vel noe helt annet. Redigert 29.Mai.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Capitan Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Min første reaksjon på dette er - tja. Skal brukes til radio, seier du. Radio er både sender og mottaker med alt frå langbølge til VHF, og lenger oppover. Du fortel om ei aluminiumsmast, men fortel ikkje kva materiale skroget er laga av. Ei mast av Alu, som er sveist fast i eit skrog av alu er svært dårlig antenne, då nederste enden er godt jorda. Eit anna moment blir innfesting av nedføringsledning for denne antennen, i masta. Dette blir kopar mot aluminium, og i eit miljø so nær sjøen vil dette korrodera rimelig fort, og denne korrosjonen gjer antennen mykje dårligare. Og so var det dette om du skal senda på denne antennen, so må den ha avstemt lengde i forhold til sendefrekvensen - og det vil vel vera galskap å kutta masta til passe antennelengde? Eg vil sei at det kanskje er mulig å bruka masta som antenne, kjem an på skroget, men god antenne vert det ikkje. Magne Det er kun til fm radio og mulig bluetooth. Båten er glassfiber. Det du sa om kobber og aluminum var interessant, men man får jo kabel i aluminum også så da er det problemet borte. Det skader vel ikke å prøve. Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Nei, det skader ikke :-) (DAB-diskusjonen går i en annen streng Dinamo...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
tb55 Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 ."....forflytter seg, den tar i mot fra alle senderne i området i den er i, så mottakingen blir helt sømløs......." Særlig.... :lol: Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Sitter du virkelig i bilen med motorstøy og veistøy og finlytter til en konsert? Konsentrer deg om kjøringen og la NRK eller P4 surre i bakgrunnen, via FM eller DAB. Hva en gjør hjemme i godstolen fremfor musikkanlegget der, er vel noe helt annet. Hjemme i stua blir det jo svært vanskelig å lytte til FM etterhvert... Jeg lytter gjerne til radio i båten, og uten FM blir det dårlig dekning, forstår jeg. DAB-lydkvaliteten har jeg ikke brydd meg med å sjekke ut ennå, men jeg har ennå ikke sett noe tegn til å skru opp forhåpningene ... Nå som roaming-prisene begynner å bli greie regner jeg med å få det jeg trenger av musikk via nett isteden, selv om jeg er i Sverige eller Danmark. Noen som har noen formening om f.eks. NRKs nettradio har bedre lydkvalitet enn DAB? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Sitter du virkelig i bilen med motorstøy og veistøy og finlytter til en konsert? Konsentrer deg om kjøringen og la NRK eller P4 surre i bakgrunnen, via FM eller DAB. Hva en gjør hjemme i godstolen fremfor musikkanlegget der, er vel noe helt annet. Selvfølgelig lytter en til musikk både i bil og båt. Med ok anlegg er det kvalitetstid også når en kjører. Jeg har også mye dårligere lyd i DAB enn FM, men mistenker at det er DAC'en. Den dagen jeg setter på P4 i bakgrunn håper jeg noen skyter meg Men forstår ikke hvorfor en skal bruke masta som antenne. Til FM bruker jeg en 74 cm lang ledning, Selv om den er inne i båten tror jeg ikke den er dårligere enn masta som ikke er tilpasset bølgelenger på noen måte. Har ikke satt meg inn i frekvensene på DAB, så usikkker på antennelengde der. Test gjerne med en løs ledning og å bruke masta, da ser en hva som fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Mast som antenne vil virke. Spørsmålet er hvor godt. Svaret på det er høyst sannsynligvis "ikke fryktelig bra"... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Lett match Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Alle metaller som leder elektrisitet vil kunne virke som antenne. Men lengden av metallet (antennen) må være tilpasset bølgelengden av de radiosignalene som skal mottaes. For DAB blir en 1/4 bølge antenne ca. 37 cm for FM ca. 75cm. Tviler på at lengden på masten din er i nærheten av lengden på en optimal antenne. Som andre har foreslått bruk heller en ledningsstump. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.