Jump to content

Engbo midi problem med frislipp

MR Swe

Recommended Posts

Hei. Hadde problemer med frislippet på ankervinsjen forrige året.den vil ikke slippe ankeret når jeg trøkker ned. Har lyder fra motoren/drevet. Men ankaret sitter fortsatt på sin plats på badeplattformen. I våras tog jeg ut den og såg det manglade en skruve på den tau platen og ordne det og vaskade rent og tauet vart vasket. Ting virkade fint på land og forrige helg når det var test på sjøn. Men så skulle jeg legge til igår og samme skjer. Trøkker ned og hør det låter som det skall men ankaret slipper ikke ut i havet. Fikk ta fram de gamla hedlige "sleng i ankaret kjærring " ankere og knute fast. Noen ide hva som er feil???

Kan være at det er strammet for hårdt til når du parkerer, så ankret sitter fast?.

Siden du hører at vinsjen blir frigjort, så skal trekkskiva (kabelar) være frigjort.

Får du frigjort den, parker den før den er opp og frigjør da. 

Lærte av Engbo at en ikke skulle stoppe frittfall vinsjer på vei ned, ankret skulle treffe bunn før en vinsjer opp.

Hvis en ville ha vinsjen lenge.

Ellers ville det ende slik at frittfall henger, for 31_32_33_34_vinsj

Manualen

http://engbo.aipublish.no/ai_files/mini-midi_vinsjer_337237.pdf  

http://engbo.aipublish.no/ai_files/koblingsskjema_mini_midi_395303.pdf

Det neste er Ring JAN, Vestfold Vinsj & Thruster Jan Johansen - 95150993 - 
Her får du de beste råd og rep av Engbovinsj.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Litt feilsøking er nok nødvendig. Når du ligger trygt fortøyd ved brygga eller longside ett eller annet sted, løs ut ankeret. Så tar du en titt på ankervinsjen, pirker litt med en skrutrekker eller lignede (hold fingerne unna) til du finner ut hvorfor tauet ikke løper ut. Kanskje et for stramt kabular, kanskje for krapp vinkel på tauet et eller annet sted, time will show.

Jeg gjorde det samme med min ILAS-vinsj. Oppdaget at jeg måtte justere på en bøyle for å redusere tauvinkelen.

Egentlig ikke hvis det er rett montert. ikke subber bort i noe.

Når det er frigjort skal det gå lett begge veier.

Hvordan oppfører vinsjen seg hvis du tar av tauet  og kjører opp parkerer og frigjør?

Tauet skal også gå "lett" opp og ned når en holder det i hånda over  kabularet og drar og dytter det

opp og ned i kassa.

Er tauet tredd rett?

http://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/current_manuals/Side-Power_Mini_Midi%20v4_5_2016_NO_LR.pdf

PS. Mulig jeg har trengt litt mye på 30modellen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...