Jump to content

Erfaring med Raymarine Dragonfly 7?

Hosse

Recommended Posts

Hei,

Jeg har kjøpt meg en Raymarine Dragonfly 7 fra Seasea. Monterte denne i går og fikk prøvd den. Virker rask, nøyaktig og passe brukervennlig. Det eneste jeg stusser på er at den starter på ny hver gang jeg skrur den på. Dvs jeg må velge språk og den guider meg gjennom setupen og brukerveiledningen. Syns dette er passe irriterende. Er dette en brukerfeil, feil på utstyret eller er alle sånn?

En helt annen ting. På denne så sitter det en CHIRP svinger/tranducer. Denne sitter da integrert meg kabelen som går inn i displayet. Dvs at jeg må bore et veldig stort hull (ca 12-14 mm) for å få hele kontakten gjennom hullet og så bort til displayet. Den eneste løsning runt dette som jeg ser er å kappe kabelen og så lodde den sammen igjen. Kan dette påvirke ytelsen?

På forhånd takk!

Jeg har hatt en Dragonfly nå et par sesonger.

Den tar meg ikke gjennom setup hver gang jeg slår den på.

Jeg vil nok påstå at det ikke skal være slik, men om det er feil i programvaren eller brukerfeil, vil jeg ikke si noe om.

Kan ikke huske at jeg hadde noen problemer med førstegangs konfigurasjon.

Er nok en nyere versjon av programvaren på din, så det kan være innført feil fra produsenten.

Et søk på nettet vil ofte gi svar på om andre har samme problem.

Har selv en Dragonfly 5 pro. Den går ikke i gjennom setup hver gang. Last ned ny programvare til et micro SD kort, og oppgrader enheten. Hvis det fortsetter, lever tilbake til forhandler. Siste versjon finner du her: http://www.raymarine.com/view/?id=9512

Du finner neppe noe GPS/ekkolodd hvor du slipper stort hull, dessverre. Bare å bore. I vår båt brukte jeg hvit Sugru (http://sugru.no/) for å tette rundt hullet. Ellers er det div. kabelgjennomføringer å få kjøpt, men for oss var Sugru perfekt. Kutte kabel og lodde frarådes har jeg lest. Du får vanligvis raskt svar fra Raymarine på supportforumet (http://forum.raymarine.com/forumdisplay.php?fid=25).

Jeg var da innom Seasea idag og de konstaterte samme feil som jeg opplevd. De skulle ringe Raymarine i morgen og be om råd. De sier også at de eventuelt må sende denne inn for service. De syns jeg er helt på tryne når den var ødelagt/mangelfull når jeg fikk den. Jeg kan jo ikke leve med at de skal ta den inn på service når den var "dead on arrival"? Jeg forventer egentlig å få en ny eller i det minste få en tilsvarende til låns. Dette er jo midt i båtsesongen og jeg har tross alt betalt 5.500 for en helt ny kartplotter.

Mulig jeg hisser meg litt vel opp her, men dette er vel ikke akseptabelt?

Det er nok ikke urimelig at selger kan ringe leverandør for å sjekke. Du trenger ikke å godta reparasjon hvis det er til vesentlig ulempe, f.eks. at det tar mer enn et par dager. Det er i utgangspunktet du som skal kunne velge om at varen skal repareres eller om du vil ha en ny vare.

Hvis du får beskjed i morgen om at reparasjon minst tar resten av uka, mener jeg du kan kreve omlevering. Det vil være vesentlig ulempe for deg å f.eks. ikke kunne bruke den til helgen.

Da løste seg dette på en ganske OK måte. Seasea tok den i retur, men hadde ingen annen på lager. Jeg valgte å legge på 1.000 kr for å får Pro utgaven istedenfor. Denne hadde de på lager. 

Montert i går, og denne virker veldig bra! Superfornøyd så langt! Mye stødigere og enklere å bruke enn den vanlige utgaven også (som faktisk også gått ut av produksjon).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...