Jump to content

Maritims gass varmeovn: god/billig alternativ til fast varmer?

KongKing

Recommended Posts

Bruker en slik selv i salongen på vår Jeanneau på 32 fot. Holder i massevis, men er ikke tilstrekkelig om du ønsker å varme opp lugarer i tillegg (samtidig). Vær obs på at den blir ekstremt varm fremfor gitteret og at det derfor er helt nødvendig å sikre ovnen slik at den ikke stråler mot noe brennbart eller at man kan bli stående fremfor den.

Sørg også for å ha et godt lager med gasspatroner.

Kjøpte en slik for noen år siden og bruker den veldig mye. Har båt med Eberspecher, men bruker den lille gassovnen mye mer enn Ebern. Dette fordi at det ofte om kveldene bare er litt kjølig og da blir det alt for mye å fyre i gang Ebern med det strømforbruket som den krever. Jeg bruker mange gassbokser i løpet av sesongen, men prisen er ganske lav på Biltema og Jula. Som regel stiller vi effekten ned så mye at ovnen nesten begynner å blafre, og da holder en boks en lang kveld. Jeg vil nesten si at vårt båtliv fikk en bedre komfort etter at vi kjøpte denne ovnen. Har for øvrig to gassgriller i båten som bruker samme gassboksene, og det er greit å forholde seg til kun en bokstype...

Gassvarmeren er ikke godkjent for brukt ombord i båt. Ironisk nok solgt i en båtforretning.

Men om du på død og liv skal ha en slik varmer, må den kun brukes i godt ventilerte omgivelser. Varmeren produserer ganske mye fuktighet, og bruker temmelig mye oksygen.

Og når den ikke er i bruk, skal den (i det minste selve gassflasken) oppbevares i en gasstett kasse med drenering gjennom skutesiden. Ikke lov å lagre denne i kabinen eller "i kjelleren" eller andre oppbevaringsrom uten drenering.

Jeg ville heller brukt litt penger på å finne ut hva som er galt med Thermo'en.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Gassvarmeren er ikke godkjent for brukt ombord i båt. Ironisk nok solgt i en båtforretning.

Jeg ville heller brukt litt penger på å finne ut hva som er galt med Thermo'en.

Hvor er den godkjent for bruk da?

Jeg er dritt lei av å skru opp Thermoen for å få den til å virke. Derfor tenkte jeg en enkel ovn som denne er å foretrekke.

Jeg har brukt den gassvarmeren ombord i daycruiser med drenering over vann. Kun under rolige forhold og aldri i plan. Kjempegreit tiltak for å forlenge sesongen i en båt uten varmeapparat! Men dreneringen (over vann) er viktig slik at gassen kan renne ut ved en eventuell lekkasje. Det er også viktig å ha en åpning og to i kalesja for friskluft. Hadde vært skeptisk til å fyre opp gassbrenner i en båt uten drenering ut fra dørken, selv om gassbrenneren skulle ha alt som finnes av sikkerhetsavstengninger og sensorer.

Om rommet er på land eller har vann under seg er vel ikke avgjørende? Den er godkjent i båt som står på land da...?

Det som er avgjørende er at det finnes ingen gass-apparater som bruker campinggass-beholdere, hverken til koking eller varme, som er godkjent for bruk i båt.

Om båten er på land eller vann tar jeg ikke stilling til. :nonod:  

Men er det ulovlig å bruke i båt, eller er det bare din anbefaling?

Ifht gassinstallasjoner i båt er det mye hjemmemekk og dårlig oppfølging. Lite problemer, uten å bagatellisere konsekvensene med det.

Ser ikke at en varmer som funker på dørk i opplag ikke funker på vannet, under oppsyn selvfølgelig. Ang gassflaskene så vet ikke de om de er i båten eller 30 meter unna på land i en gassgrill. Krisemaksimering deLux.

Men du driver jo med stasjonære varmere, så jeg skjønner din iboende skepsis...

Har kjøpt faenskapet, så gir tilbakemelding om tempraturen kryper såpass at det er behov. Pr. nu er det T-skjorte og åpen kalesje

Varmere godkjent for båt skal ha lukket forbrenning.

Jeg har selv gass varmeapparat i båten, men det er godkjent for bruk i båt, har lukket forbrenning og eksosen fra forbrenningskammer føres ut av båten.

At Maritim båtutstyr selger dette faenskapet er betenkelig. Jeg ville aldri hatt denne i båten.

Bruk iallefall faenskapet med CO alarm og gass alarm, og oppbevar gassbombene i drenert rom.

Gassbeholdere oppbevarer jeg under luke på fordekk (drenert) og bruk av varmer er i cockpit med kalesje, gjerne med et sidevindu eller to åpent. Ville en campingvogn ( som er langt mer tett enn en kalesje) vært OK? Skjønner ikke denne negativ holdningen til et så enkelt apparat som opereres under tilsyn... Hadde det vært livsfarlig hadde det garantert vært forbudt (aka vestpåbudet) ;-)

Kk

Men er det ulovlig å bruke i båt, eller er det bare din anbefaling?

Hvor trekkes grensene for hva som er ulovlig og lovlig? Fakta er at produkter som ikke er godkjent for bruk i båt, er vel strengt tatt ulovlige? Om du vil ha varmt vann i dusjen i båten, ville du tatt en vannvarmer som er godkjent for hyttebruk og montert den i båten? Den er ikke godkjent for båt, men er den ulovlig? Du får ingen straffereaksjoner om du bruker ikke godkjente produkter i en båt, men det kan tenkes at forsikringsselskapet ser annerledes på det om uhellet skulle være ute? 

Ifht gassinstallasjoner i båt er det mye hjemmemekk og dårlig oppfølging. Lite problemer, uten å bagatellisere konsekvensene med det.

Ja dessverre. Utrolig mye dårlig håndverk og montasjer ute på bøljan den blå. Og det er skremmende at det tas så lett på dette. Det er et under at det i (for) mange tilfeller har gått bra. 

Ser ikke at en varmer som funker på dørk i opplag ikke funker på vannet, under oppsyn selvfølgelig. Ang gassflaskene så vet ikke de om de er i båten eller 30 meter unna på land i en gassgrill. Krisemaksimering deLux.

Nei, det er ikke krisemaksimering. På land blir en eventuell gasslekkasje fra grillen på terrassen, tynnet ut av all luften rundt. Legger seg først og fremst på bakken, så jeg ville ikke stått midt oppi det hele og tent meg en sigarett "til det hele var over".  I en båt blir gassen værende i båten, begrenset av skroget. Hjelper ikke mye å skryte på seg at det er dreneringshull i dekket, når hullene er for små til at gass kan unnslippe raskt nok. Og er du sikker på at luken over motoren og batteribanken er 100% tett? Og da mener jeg 100%. En liten glipe og gassen finner veien dit også.

Men du driver jo med stasjonære varmere, så jeg skjønner din iboende skepsis...

Ja, jeg driver med stasjonære varmere. Wallas er en ting, men jeg tok nok kurs til å bli "Godkjent installatør for propandrevne anlegg i båt" tidlig på 80-tallet. Kurset ble holdt av den gang så svært oppegående og ledende firma og leverandør av propan til båt og camping: Optimus. De var ikke store på hytte, så jeg tok kurs for gassinstallasjoner i hytte og bolig hos AGA på slutten av 80-tallet (88 tror jeg det var). Frem til ca år 2000 ble jeg tilkalt av Skipskontrollen og AGA for å foreta godkjenninger av propananlegg i båter inntil 500 brt.  I 2009 gikk jeg kurs hos Norboat for å "oppgradere" mine kunnskaper siden det var kommet et nytt regelverk som fulgte visse ISO-standarder, CE-godkjenninger og mere.

Wallas har jeg holdt meg til hele tiden siden 1983, og det vil jeg fortsette med. Det er i det minste forutsigbart.

Har kjøpt faenskapet, så gir tilbakemelding om tempraturen kryper såpass at det er behov. Pr. nu er det T-skjorte og åpen kalesje

Gassbeholdere oppbevarer jeg under luke på fordekk (drenert) og bruk av varmer er i cockpit med kalesje, gjerne med et sidevindu eller to åpent. Ville en campingvogn ( som er langt mer tett enn en kalesje) vært OK? Skjønner ikke denne negativ holdningen til et så enkelt apparat som opereres under tilsyn... Hadde det vært livsfarlig hadde det garantert vært forbudt (aka vestpåbudet) ;-)

Kk

Oppbevaring av gassbeholdere ja. Hvor stort hull er dreneringen din? Og den luken på fordekket, er den gasstett? Alle veier (bortsett fra dreneringen) ?

Om luken skal være gasstett er det ikke mange båtprodusenter som oppfyller dette kravet.

Men drenering og plassering slik at gass luftes vekk støtter jeg.

Å bruke en slik ovn under en kalesje med luftinger innbærer neppe noen risiko, men å ta den med til feks. lugaren og skalke alle luker kan nok i hverstefall medføre død og må frarådes.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Litt feilformulering, tar den.....

Selve luken trenger ikke være gasstett, mens rommet under luken må være tett slik at gass ikke kan trenge inn i tilstøtende oppbevaringsrom/oppholdsrom.

Ser du på de godkjente gasskassene, så er lokket konstruert slik at en eventuell eksplosjon går oppover, og ikke til siden.

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...