Jump to content

Byttet bunnpluggskruen med ein ny, men var litt annerledes:(

peterka

Recommended Posts

Eg har hatt problemer med bunnpluggskruen setter seg og eg har  øydelagt dette sporet som skrujarnet skal stå i. Fekk tak i ny, men måtte kjøpe heile settet med den som festes i båten og tappeskruen. Skruen ser nesten like ut som den gamle men dei har forandret den bittelitt slik at den går litt inn i hullet og ikkje slik at den er i vater med med den som står fast i båten slik som før Gjengene er like, men kragen på skuren er litt ulik. Når eg skrur til så setter den seg. Så no lurer eg på om det er nokon fare for lekasje?

For å bytte heile settet vil vel gjøre at eg kan lage ting verre. Det har alltid vert tett.

Kan båten søkkje viss det kommer inn vatn på bunnpluggen?

Ja, kommer det inn vann derfra eller hvilket som annet sted, kan båten synke. Jeg har forøvrig aldri rørt bunnpluggen i min båt siden den var ny i 1986, og har ikke forstått meningen med en slik plugg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan vel fint genanvende gamle bundprop om du filer kærven til så kanterne igen er parallelle?

Derpå finde passende stål til kærven.

Der er tradition for bundprop i vores både for at kunne tørlægge til vinter og undgå frostsprængning.

Evt kondens eller regnvand finder selv ud

Det kræver selvsagt at de løsnes ved landsætning ;-)

Ofte stopper lænsepumpen til med skidt og møg som enkelt kunne renses ud/minimeres ved årlig spuling af kølsvinet..

Jeg har på den vis spulet mængder af møg ud af gamle sejlbåde.

Enkel og vedligeholdelsesfri installation til stor hjælp, - ville selv montere en hvis den manglede fra værftet.

At bundproppen skulle løsne sig er vist mere teori end praktisk muligt...

Har hørt om vand i båden pga forglemmelse ved søsætning, aldrig at proppen har løsnet sig.

Hvad skulle løsne den?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...