peterka Startet 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2016 Eg har hatt problemer med bunnpluggskruen setter seg og eg har øydelagt dette sporet som skrujarnet skal stå i. Fekk tak i ny, men måtte kjøpe heile settet med den som festes i båten og tappeskruen. Skruen ser nesten like ut som den gamle men dei har forandret den bittelitt slik at den går litt inn i hullet og ikkje slik at den er i vater med med den som står fast i båten slik som før Gjengene er like, men kragen på skuren er litt ulik. Når eg skrur til så setter den seg. Så no lurer eg på om det er nokon fare for lekasje? For å bytte heile settet vil vel gjøre at eg kan lage ting verre. Det har alltid vert tett. Kan båten søkkje viss det kommer inn vatn på bunnpluggen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Ja, kommer det inn vann derfra eller hvilket som annet sted, kan båten synke. Jeg har forøvrig aldri rørt bunnpluggen i min båt siden den var ny i 1986, og har ikke forstått meningen med en slik plugg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
peterka Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Kan sette i den gamle pluggen, men eg kan ikkje heilt sjå kvifor vatn skal komme inn når gjengene er like og den setter seg rundt kragen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Denne er kanskje for å drenere vann fra dobbeltbunn. Noen runder med gjengetape rundt gjengene så blir det tett uavhengig av tetting mot krage. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Det er vel ingen muligheit å teste på nokon måte?, men uansett så trur eg ikkje det kommer så mykje inn viss lekasje at den synker. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 (redigert) Enhver gjennomføring under vannlinjen er en potensiell risiko. Jeg fjernet og støpte igjen hullet etter bunnpluggen for over 10 år siden. Har ennå ikke savnet den. Redigert 29.Mai.2016 av telford (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Er det ofte at det blir vann i dobbeltbunn? Har ikke åpnet min men blir det kondens i skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Sejler Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Kan vel fint genanvende gamle bundprop om du filer kærven til så kanterne igen er parallelle? Derpå finde passende stål til kærven. Der er tradition for bundprop i vores både for at kunne tørlægge til vinter og undgå frostsprængning. Evt kondens eller regnvand finder selv ud Det kræver selvsagt at de løsnes ved landsætning ;-) Ofte stopper lænsepumpen til med skidt og møg som enkelt kunne renses ud/minimeres ved årlig spuling af kølsvinet.. Jeg har på den vis spulet mængder af møg ud af gamle sejlbåde. Enkel og vedligeholdelsesfri installation til stor hjælp, - ville selv montere en hvis den manglede fra værftet. At bundproppen skulle løsne sig er vist mere teori end praktisk muligt... Har hørt om vand i båden pga forglemmelse ved søsætning, aldrig at proppen har løsnet sig. Hvad skulle løsne den? Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Er det ofte at det blir vann i dobbeltbunn? Har ikke åpnet min men blir det kondens i skroget? Ja. Det blir kondensvann i dobbelbunn. Faktisk mer enn du tror. Avtappingsmulighet er en nødvendighet mener nå jeg. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Lazyjack Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 (redigert) Kondensvann blir det lite eller intet av men plasten er ikke tett og etterhvert blir det krakeleringer og sprekker og da fylles dobbeltbunnen og må tømmes om høsten. Ikke gjør dette så vanskelig, bruk gjengetape eller hamp med fett slik rørleggerne bruker så blir det tett. Redigert 30.Mai.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 30.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2016 Oi dette var nytt for meg. Har aldri løsnet bunnproppen på min Nordkapp. På min forrige Nordkapp var det ingen bunnpropp. Får løsne til høsten da når den kommer på land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.