Screamingeagle Startet 29.Mai.2016 Del på Facebook Startet 29.Mai.2016 Hvis man kun har et digitalt voltmeter, kan man da sjekke om forbruksbatteriene er ødelagte? De er allerede byttet til fordel for AGM, av sikkerhetsmessige grunner, men også fordi de tømte seg på en natt sist jeg brukte båten. Jeg merket ingenting spesielt på voltmeteret i båten på kvelden, før det "plutselig" var på 10-11 volt neste morgen ved kun bruk av kjøleskap og dieselvarmer. Batteriene er 3 stk Euroglobe 100Ah våte batterier, ca 5-6 år gamle. Jeg spør altså av ren nysgjerrighet, ikke fordi jeg tror batteriene er noe å spare på. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Du må teste med belastning . Biltema har en billig utgave, å den er helt grei. Ved vilespenning uten belastning kan du få bra resultat, men så snart du belaster det detter speninga rett ned. Kan jo prøve med noen lyspærer å se om du får spenningsfall. Har oplevd det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Du trenger ikke å kjøpe noe annet enn en billig halogenpære på 55 - 65watt hos Biltema. Så kobler du den på et og et av batteriene. Er batteriene 100%, tar det 20 timer til du med ditt digitale voltmeter måler en spenning på 10,8V, Faller spenningen til dette nivået etter 10 timer er det bare 50% igjen av batterikapasiteten, når du denne spenningen etter 5 timer, er det kun 25% igjen. Før denne testen, lader du batteriet og lar det hvile over natten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
adeneo Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Euroglobe batteriene er vel ikke vedlikeholdsfrie? De har vel lokk til cellene? I så fall ville jeg tro det enkleste var å benytte en syrevektsmåler for å se om noen av cellene er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2016 Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Det glemte jeg å nevne. Sjekk væskenivået og etterfyll med destillert vann/batterivann. Lad så opp og sjekk deretter syrevekten som etter en natts hvile skal være 1,28, eller faktisk opp mot 1,30 for Euroglobe batterier. Er syrevekten langt under dette for en eller alle cellene, er nok ikke batteriene friske (eller nær døden). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Screamingeagle Svart 29.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2016 Disse batteriene er helt lukket. Sjekker ut det apparatet til Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Mine Euroglobe AGM-batterier tok kvelden etter tre år. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Jeg har 2 stk. Biltema 120ah fritidsbatterier som er ca. 4 år. I fjor døde de omtrent helt. Kjøleskap og varmer virket bare en times tid. Ikke tok de til seg strøm heller. Så fikk jeg låne en Mascot lader som pulser en gang i mellom med mye høyere volt. 3 uker stod de slik, og nå leverer de som om de var nye igjen. Nå har vi prøvd samme med 2 stk. På 95 Ah med samme resultat. Ble fortalt at laderen skyter av belegg på blyplatene, og at det kunne vi gjøre helt til det ble så mye belegg i bunnen på batteriet at det kom opp til platene. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Batteritester sier ikke så mye om tilstand på forbruksbatteri, de tester bare evnen til å levere startstrøm i noen sekunder. Så der veldig tydelig på mine, de holdt kortere og kortere tid, men testeren sa de var 100 %. Eneste meningsfulle test er utlading med liten strøm over lang tid. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
TB22 Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Svar er vel mer eller mindre gitt ovenfor, men legger ved link til Sunwind http://www.sunwind.no/content/files/userfiles/files/Brukermanualer/GTR%207VA%20OG%20GTRA%2012VAB.pdfDe har diagramer og litt mer utfyllende info om batterier og målinger. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Bay_liner Svart 30.Mai.2016 Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 (redigert) En grei måte å statussjekke batteriene på med Biltema sin belastningtester (50A) er å parallellkoble et voltmeter som husker laveste spenning (feks FLUKE M87) til testerens testledninger og belaste batteriene i feks 10 sek hver. Da er det lett å sjekke om noen av batteriene er ute av kurs. Andre tidsvinduer kan selvsagt velges men 10 sek er normalt nok for å avsløre skurker. Har man et nytt refereansebatteri kan det være en nyttig målestokk. Batteriene må være fullt oppladet men må ikke stå noen tid etter opplading for å gjøre denne testen. Med såpass høy utladestrøm (50A) har dette ingen betydning. Er det store avvik mellom batteriene (De må separeres fra evt parallellkobling før test) er det noe på gang. Starter en med fulladete batterier bør feks et 100Ah batteri neppe synke særlig under 12.5v på 10 sek. Er det betydelige avvik mellom flere batterier (dog må ingen "gå i kjelleren" under feks 11v (sjekk batteriet utladekurve/spec) etter 10 sek som et eks) bør man holde øye med batteriens tilstand. Med denne testeren ser en raskt utviklingen om en gidder å følge opp. Batterier har helt forskjellig kapasitet ved forskjellig last. Belaster men de lite vil de levere (om de er friske) påstemplet Ah verdi. (Typisk 20t utlading) Belaster man de hardt vil de levere mye lavere Ah tall enn påstemplet. Ordentlige forbruksbatterier skal ha dåeligere egenskaper ved hard utlading (spenningen dropper mye nokså momentant men ikke under "spec") De skal imidlertid levere optimalt ved forbruk ved midlere beøastning.. Har man tilgang til batterienes utladekurver - noe som bør være kurant å få tak i - er det lett å sjekke batteriene opp mot utladekurvene med denne testmetoden. Redigert 30.Mai.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.