Jump to content

Hvordan sjekke om batteriene faktisk er ødelagte?


Screamingeagle

Recommended Posts

Hvis man kun har et digitalt voltmeter, kan man da sjekke om forbruksbatteriene er ødelagte?

 

De er allerede byttet til fordel for AGM, av sikkerhetsmessige grunner, men også fordi de tømte seg på en natt sist jeg brukte båten. Jeg merket ingenting spesielt på voltmeteret i båten på kvelden, før det "plutselig" var på 10-11 volt neste morgen ved kun bruk av kjøleskap og dieselvarmer.

Batteriene er 3 stk Euroglobe 100Ah våte batterier, ca 5-6 år gamle. 

Jeg spør altså av ren nysgjerrighet, ikke fordi jeg tror batteriene er noe å spare på.

 

Link to post

Du trenger ikke å kjøpe noe annet enn en billig halogenpære på 55 - 65watt hos Biltema. Så kobler du den på et og et av batteriene. Er batteriene 100%, tar det 20 timer til du med ditt digitale voltmeter måler en spenning på 10,8V, Faller spenningen til dette nivået etter 10 timer er det bare 50% igjen av batterikapasiteten, når du denne spenningen etter 5 timer, er det kun 25% igjen. Før denne testen, lader du batteriet og lar det hvile over natten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det glemte jeg å nevne. Sjekk væskenivået og etterfyll med destillert vann/batterivann. Lad så opp og sjekk deretter syrevekten som etter en natts hvile skal være 1,28, eller faktisk opp mot 1,30 for Euroglobe batterier. Er syrevekten langt under dette for en eller alle cellene, er nok ikke batteriene friske (eller nær døden).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har 2 stk. Biltema 120ah fritidsbatterier som er ca. 4 år. I fjor døde de omtrent helt. Kjøleskap og varmer virket bare en times tid. Ikke tok de til seg strøm heller. Så fikk jeg låne en Mascot lader som pulser en gang i mellom med mye høyere volt. 3 uker stod de slik, og nå leverer de som om de var nye igjen. Nå har vi prøvd samme med 2 stk. På 95 Ah med samme resultat. Ble fortalt at laderen skyter av belegg på blyplatene, og at det kunne vi gjøre helt til det ble så mye belegg i bunnen på batteriet at det kom opp til platene.

Link to post

Batteritester sier ikke så mye om tilstand på forbruksbatteri, de tester bare evnen til å levere startstrøm i noen sekunder.

 

Så der veldig tydelig på mine, de holdt kortere og kortere tid, men testeren sa de var 100 %.

 

Eneste meningsfulle test er utlading med liten strøm over lang tid.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post

En grei måte å statussjekke batteriene på med Biltema sin belastningtester (50A) er å parallellkoble et voltmeter som husker laveste spenning (feks FLUKE M87) til testerens testledninger og belaste batteriene i feks 10 sek hver. Da er det lett å sjekke om noen av batteriene  er ute av kurs. Andre tidsvinduer kan selvsagt velges men 10 sek er normalt nok for å avsløre skurker. Har man et nytt refereansebatteri kan det være en nyttig målestokk.

 

Batteriene må være fullt oppladet men må ikke stå noen tid etter opplading for å gjøre denne testen.

Med såpass høy utladestrøm (50A) har dette ingen betydning.

 

Er det store avvik mellom batteriene (De må separeres fra evt parallellkobling før test) er det noe på gang. 

 

Starter en med fulladete batterier bør feks et 100Ah batteri neppe synke særlig under 12.5v på 10 sek.

 

Er det betydelige avvik mellom flere batterier (dog må ingen "gå i kjelleren" under feks 11v (sjekk batteriet utladekurve/spec) etter 10 sek som et eks) bør man holde øye med batteriens tilstand. Med denne testeren ser en raskt utviklingen om en gidder å følge opp.

 

Batterier har helt forskjellig kapasitet ved forskjellig last.

 

Belaster men de lite vil de levere (om de er friske) påstemplet Ah verdi. (Typisk 20t utlading)

Belaster man de hardt vil de levere mye lavere Ah tall enn påstemplet.

 

Ordentlige forbruksbatterier skal ha dåeligere egenskaper ved hard utlading (spenningen dropper mye nokså momentant men ikke under "spec")

De skal imidlertid levere optimalt ved forbruk ved midlere beøastning..

 

Har man tilgang til batterienes utladekurver - noe som bør være kurant å få tak i - er det lett å sjekke batteriene opp mot utladekurvene med denne testmetoden.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...